Diplomová práce se zabývá vlivem relaxace a relaxačních technik na pozornost žáků prvního stupně ZŠ, konkrétně žáků páté třídy. Cílem této diplomové práce je důkladné prostudování náležitého okruhu problémů a ověření působení relaxace a relaxačních technik na pozornost dětí mladšího školního věku v experimentální skupině. Uvedená práce se skládá ze dvou základních částí. Teoretická část vymezuje základní pojmy této problematiky, k nimž patří pozornost, psychika, stresové faktory v mladším školním věku a další pojmy s nimi související. V rámci výzkumného projektu je realizován výzkum, kde je stanoven základní cíl. Cílem výzkumu je ověření, zda je možné pozitivní ovlivňování pozornosti žáků mladšího školního věku pomocí intervenčního programu obsahujícího relaxační techniky.
V metodologii volíme kvantitativní metodu. Pracujeme s porovnáváním kvality zpracování testu. Jedná se o test z českého jazyka, který si vytvořila sama paní učitelka daného vzorku.
Data získaná při testování v experimentální a kontrolní skupině v pretestu i posttestu jsou zpracována pomocí deskriptivní analýzy, ověření normality dat a testů Wilcoxonův párový test s Mann- Whitney U-test.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the effect of relaxation and relaxation techniques on the attention of first-degree pupils of primary school, specifically the fifth-grade pupils. The aim of the thesis is to thoroughly study the appropriate range of problems and to verify the effect of relaxation and relaxation techniques on the attention of children under school age in the experimental group. The thesis consists of two essential parts. The theoretical section defines the basic concepts and terms of the mentioned issue, thus attention, psyche, stress factors at younger school age and other concepts related to them. Within the practical part there was held the research project, which carried out a set of main aims of the thesis. The aim of the research is to verify whether it is possible to positively influence the attention of pupils of younger school age through an intervention programme containing relaxation techniques.
In methodology, we choose a quantitative method. We work on comparing the quality of the test processing. For examining is used a Czech language test created by the teacher of the experimental sample.
The data obtained from pretest and post-test testing of both groups, the experimental and the control one, are processed using descriptive analysis, data normality verification, and Wilcoxon pair test tests with the Mann-Whitney U-test.
Klíčová slova
mladší školní věk, psychika, pozornost, odolnost, relaxace
Klíčová slova v angličtině
younger school age, psyche, attention, mettle, relaxation
Rozsah průvodní práce
69 s. (87 563 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vlivem relaxace a relaxačních technik na pozornost žáků prvního stupně ZŠ, konkrétně žáků páté třídy. Cílem této diplomové práce je důkladné prostudování náležitého okruhu problémů a ověření působení relaxace a relaxačních technik na pozornost dětí mladšího školního věku v experimentální skupině. Uvedená práce se skládá ze dvou základních částí. Teoretická část vymezuje základní pojmy této problematiky, k nimž patří pozornost, psychika, stresové faktory v mladším školním věku a další pojmy s nimi související. V rámci výzkumného projektu je realizován výzkum, kde je stanoven základní cíl. Cílem výzkumu je ověření, zda je možné pozitivní ovlivňování pozornosti žáků mladšího školního věku pomocí intervenčního programu obsahujícího relaxační techniky.
V metodologii volíme kvantitativní metodu. Pracujeme s porovnáváním kvality zpracování testu. Jedná se o test z českého jazyka, který si vytvořila sama paní učitelka daného vzorku.
Data získaná při testování v experimentální a kontrolní skupině v pretestu i posttestu jsou zpracována pomocí deskriptivní analýzy, ověření normality dat a testů Wilcoxonův párový test s Mann- Whitney U-test.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the effect of relaxation and relaxation techniques on the attention of first-degree pupils of primary school, specifically the fifth-grade pupils. The aim of the thesis is to thoroughly study the appropriate range of problems and to verify the effect of relaxation and relaxation techniques on the attention of children under school age in the experimental group. The thesis consists of two essential parts. The theoretical section defines the basic concepts and terms of the mentioned issue, thus attention, psyche, stress factors at younger school age and other concepts related to them. Within the practical part there was held the research project, which carried out a set of main aims of the thesis. The aim of the research is to verify whether it is possible to positively influence the attention of pupils of younger school age through an intervention programme containing relaxation techniques.
In methodology, we choose a quantitative method. We work on comparing the quality of the test processing. For examining is used a Czech language test created by the teacher of the experimental sample.
The data obtained from pretest and post-test testing of both groups, the experimental and the control one, are processed using descriptive analysis, data normality verification, and Wilcoxon pair test tests with the Mann-Whitney U-test.
Klíčová slova
mladší školní věk, psychika, pozornost, odolnost, relaxace
Klíčová slova v angličtině
younger school age, psyche, attention, mettle, relaxation
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat aplikací relaxační techniky u žáků na prvním stupni ZŠ. Touto metodou bude zjišťováno, zda pravidelné aplikování relaxační techniky, během výuky, má vliv na pozornost dětí a jejich koncentraci. Diplomová práce bude navazovat a doplňovat dosavadní zjištění o aplikaci relaxačních metod na děti mladšího školního věku. Práce se bude zabývat výzkumným problémem formulovaným otázkou: Jaký vliv má opakovaná aplikace relaxační techniky na koncentraci a výsledky dítěte mladšího školního věku?
Návrh struktury kvalifikační práce:
Psychický vývoj v mladším školním věku.
Tělesný a pohybový vývoj v mladším školním věku.
Myšlení v mladším školním věku.
Pozornost v mladším školním věku.
Psychická zátěž v mladším školním věku.
Stresové faktory v mladším školním věku.
Vhodné formy relaxace v mladším školním věku.
Teoreticko-kritická analýza
Výzkumný problém, Cíl, hypotézy výzkumu
Výběr výzkumného vzorku
Intervenční program
Metodologie
test pozornosti "Jiráskův číselný čtverec"
test rychlosti psychomotorického tempa při vykonávání vizuo-motorické aktivity "Test cesty".
Ověření normality pomocí testu Shapiro-Wilcoxonův párový test
MannWhitney U-test
Interpretace výsledných dat
Diskuse
Závěr
Souhrn
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat aplikací relaxační techniky u žáků na prvním stupni ZŠ. Touto metodou bude zjišťováno, zda pravidelné aplikování relaxační techniky, během výuky, má vliv na pozornost dětí a jejich koncentraci. Diplomová práce bude navazovat a doplňovat dosavadní zjištění o aplikaci relaxačních metod na děti mladšího školního věku. Práce se bude zabývat výzkumným problémem formulovaným otázkou: Jaký vliv má opakovaná aplikace relaxační techniky na koncentraci a výsledky dítěte mladšího školního věku?
Návrh struktury kvalifikační práce:
Psychický vývoj v mladším školním věku.
Tělesný a pohybový vývoj v mladším školním věku.
Myšlení v mladším školním věku.
Pozornost v mladším školním věku.
Psychická zátěž v mladším školním věku.
Stresové faktory v mladším školním věku.
Vhodné formy relaxace v mladším školním věku.
Teoreticko-kritická analýza
Výzkumný problém, Cíl, hypotézy výzkumu
Výběr výzkumného vzorku
Intervenční program
Metodologie
test pozornosti "Jiráskův číselný čtverec"
test rychlosti psychomotorického tempa při vykonávání vizuo-motorické aktivity "Test cesty".
Ověření normality pomocí testu Shapiro-Wilcoxonův párový test
MannWhitney U-test
Interpretace výsledných dat
Diskuse
Závěr
Souhrn
Seznam doporučené literatury
Dvořáková, H., Engelthalerová, Z. et al. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Univerzita Karlova, Karolinum, 2017, 272 s. ISBN 978-80-246-3230-8, 978-80-246-3251-3(pdf)
Dvořáková, H. Školáci v pohybu. Tělesná výchova v praxi. Praha: Grada,2012, 144 pp.,
ISBN 978-80-247-3733-1
Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. 2. doplněné vydání. Praha: Portál, 2011, 152 pp., ISBN 978-80-7367-819-7
GALLOWAY, J. Děti v kondici. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-2134-7. 7.
HAVEL, Z. a CIHLÁŘ, D. Vybrané neparametrické statistické postupy v antropomotorice. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem,2011.
HRABAL, V., MAN, F. a PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, c1989.ISBN80-04-23487-9.
KANDLEROVÁ, H. a HORÁKOVÁ, E. Vnímání těla. Praha: Maitrea, 2014. ISBN978-80-7500-084-2.
KREJČÍ, M., Setkání s jógou: jóga jako prostředek rozvoje zdraví dětí na 1. stupni ZŠ. 2. vyd. České Budějovice: EM Grafika, 2003. 115 s. ISBN 80-239-2052-9.
KREJČÍ, M., Jóga, učení a hra dětí od 5 let. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1993. 82 s. Kdo si hraje, nezlobí. ISBN 80-900925-6-X.
MUŽÍK, V. a KREJČÍ, M., Tělesná výchova a zdraví: zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997. 139 s. Tělesná výchova a zdraví. ISBN 80-85783-17-7.
KUČERA, M., KOLÁŘ, P. a DYLEVSKÝ.I. ET.AL. Dítě, sport a zdraví. 1.vyd. Praha: Galén,2011. ISBN978-80-7262-712-7. 21.
LOKŠOVÁ, I. a LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Přeložil DOBAL.J., Praha:Portál,1999.ISBN80-7178-205-X.
LOUKOVÁ, T. Vliv vybraných psychomotorických aktivit na pozornost dětí mladšího školního věku. Brno, 2012. Disertační práce. Masarykova univerzita v Brně. Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce doc.PaedDr.Marie Blahutková, Ph.D.
Peretti N. Relaxační desetiminutovky.Praha, Portál, 2017.
SZABOVÁ, Magdaléna. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky: stimulační hry pro děti od 3 do10 let. Přeložila VAŇKOVÁ.K., Praha: Portál,1999. ISBN80-7178-276-9.
Seznam doporučené literatury
Dvořáková, H., Engelthalerová, Z. et al. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Univerzita Karlova, Karolinum, 2017, 272 s. ISBN 978-80-246-3230-8, 978-80-246-3251-3(pdf)
Dvořáková, H. Školáci v pohybu. Tělesná výchova v praxi. Praha: Grada,2012, 144 pp.,
ISBN 978-80-247-3733-1
Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. 2. doplněné vydání. Praha: Portál, 2011, 152 pp., ISBN 978-80-7367-819-7
GALLOWAY, J. Děti v kondici. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-2134-7. 7.
HAVEL, Z. a CIHLÁŘ, D. Vybrané neparametrické statistické postupy v antropomotorice. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem,2011.
HRABAL, V., MAN, F. a PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, c1989.ISBN80-04-23487-9.
KANDLEROVÁ, H. a HORÁKOVÁ, E. Vnímání těla. Praha: Maitrea, 2014. ISBN978-80-7500-084-2.
KREJČÍ, M., Setkání s jógou: jóga jako prostředek rozvoje zdraví dětí na 1. stupni ZŠ. 2. vyd. České Budějovice: EM Grafika, 2003. 115 s. ISBN 80-239-2052-9.
KREJČÍ, M., Jóga, učení a hra dětí od 5 let. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1993. 82 s. Kdo si hraje, nezlobí. ISBN 80-900925-6-X.
MUŽÍK, V. a KREJČÍ, M., Tělesná výchova a zdraví: zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997. 139 s. Tělesná výchova a zdraví. ISBN 80-85783-17-7.
KUČERA, M., KOLÁŘ, P. a DYLEVSKÝ.I. ET.AL. Dítě, sport a zdraví. 1.vyd. Praha: Galén,2011. ISBN978-80-7262-712-7. 21.
LOKŠOVÁ, I. a LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Přeložil DOBAL.J., Praha:Portál,1999.ISBN80-7178-205-X.
LOUKOVÁ, T. Vliv vybraných psychomotorických aktivit na pozornost dětí mladšího školního věku. Brno, 2012. Disertační práce. Masarykova univerzita v Brně. Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce doc.PaedDr.Marie Blahutková, Ph.D.
Peretti N. Relaxační desetiminutovky.Praha, Portál, 2017.
SZABOVÁ, Magdaléna. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky: stimulační hry pro děti od 3 do10 let. Přeložila VAŇKOVÁ.K., Praha: Portál,1999. ISBN80-7178-276-9.