Bakalářská práce se zabývá poskytováním podpůrných opatření žákům se sluchovým postižením v běžných základních školách. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů týkajících se sluchového postižení, na možnosti podpory a vzdělávání žáků se sluchovým postižením a na podpůrná opatření, která jsou těmto žákům poskytována. Empirická část se zabývá analýzou vybraných podpůrných opatření pro žáky se sluchovým postižením a jejich realizací v praxi, a to z pohledu pedagogů 1. stupně základních škol. Empirická část bude realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumu na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Na základě zjištění z empirické části budou formulována doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the provision of support measures for pupils with hearing impairment in mainstream primary schools. The theoretical part focuses on the definition of basic concepts related to hearing impairment, on the possibilities of support and education of pupils with hearing impairment and on the support measures provided to these pupils. The empirical part deals with the analysis of selected support measures for pupils with hearing impairment and their implementation in practice, from the perspective of primary school teachers. The empirical part will be carried out through qualitative research in selected primary schools in the Ústí nad Labem region. Based on the findings of the empirical part, recommendations for pedagogical practice will be formulated.
Klíčová slova
Sluchové postižení, vzdělávání žáků se sluchovým postižením, běžná základní škola, podpůrná opatření.
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, education of pupils with hearing impairment, mainstream primary school, support measures.
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá poskytováním podpůrných opatření žákům se sluchovým postižením v běžných základních školách. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů týkajících se sluchového postižení, na možnosti podpory a vzdělávání žáků se sluchovým postižením a na podpůrná opatření, která jsou těmto žákům poskytována. Empirická část se zabývá analýzou vybraných podpůrných opatření pro žáky se sluchovým postižením a jejich realizací v praxi, a to z pohledu pedagogů 1. stupně základních škol. Empirická část bude realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumu na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Na základě zjištění z empirické části budou formulována doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the provision of support measures for pupils with hearing impairment in mainstream primary schools. The theoretical part focuses on the definition of basic concepts related to hearing impairment, on the possibilities of support and education of pupils with hearing impairment and on the support measures provided to these pupils. The empirical part deals with the analysis of selected support measures for pupils with hearing impairment and their implementation in practice, from the perspective of primary school teachers. The empirical part will be carried out through qualitative research in selected primary schools in the Ústí nad Labem region. Based on the findings of the empirical part, recommendations for pedagogical practice will be formulated.
Klíčová slova
Sluchové postižení, vzdělávání žáků se sluchovým postižením, běžná základní škola, podpůrná opatření.
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, education of pupils with hearing impairment, mainstream primary school, support measures.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat poskytováním podpůrných opatření žákům se sluchovým postižením v běžných základních školách. Teoretická část bude zaměřena na vymezení základních pojmů týkajících se sluchového postižení, na možnosti podpory a vzdělávání žáků se sluchovým postižením a na podpůrná opatření, která jsou těmto žákům poskytována. Empirická část se bude zabývat analýzou vybraných podpůrných opatření pro žáky se sluchovým postižením a jejich realizací v praxi, a to z pohledu pedagogů 1. stupně základních škol. Empirická část bude realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumu na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Na základě zjištění z empirické části budou formulována doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat poskytováním podpůrných opatření žákům se sluchovým postižením v běžných základních školách. Teoretická část bude zaměřena na vymezení základních pojmů týkajících se sluchového postižení, na možnosti podpory a vzdělávání žáků se sluchovým postižením a na podpůrná opatření, která jsou těmto žákům poskytována. Empirická část se bude zabývat analýzou vybraných podpůrných opatření pro žáky se sluchovým postižením a jejich realizací v praxi, a to z pohledu pedagogů 1. stupně základních škol. Empirická část bude realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumu na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Na základě zjištění z empirické části budou formulována doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BARVÍKOVÁ, Jana a kol. Katalog podpůrných opatření, dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4690-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HÁDKOVÁ Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978- 80- 7290- 619- 2.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5034-7.
SKÁKALOVÁ, Tereza. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-098-6.
SLOWÍK Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BARVÍKOVÁ, Jana a kol. Katalog podpůrných opatření, dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4690-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HÁDKOVÁ Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978- 80- 7290- 619- 2.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5034-7.
SKÁKALOVÁ, Tereza. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-098-6.
SLOWÍK Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-313-0.