Bakalářská práce se zabývá reedukací vybraných specifických poruch učení u žáků mladšího školního věku na běžné základní škole. Je rozdělena na dvě hlavních části, a to teoretickou část a část empirickou.
V teoretické části bakalářské práce jsou definovány vybrané specifické poruchy učení a vymezeno vývojové období mladšího školního věku. Dále jsou objasněny speciální vzdělávací potřeby a inkluzivní vzdělávání, metody a nástroje minimalizace konkrétních specifických poruch učení u žáků mladšího školního věku na 1. stupni základní školy.
V praktické části je uvedeno vlastní šetření provedené na vybraných běžných základních školách v okrese Rakovník. Předmětem průzkumu bylo zjistit nejúčinnější reedukační metody používané učitelem a jejich vliv na pokrok žáka, který nápravu navštěvuje. Byla zvolena metoda strukturovaného dotazníku a didaktických testů vytvořených autorkou práce. Testy byly konzultovány s pracovnicí pedagogicko-psychologické poradny, která se zabývá reedukací specifických poruch učení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the reeducation of selected specific learning disorders among pupils of younger school age at a regular primary school. It is divided into two main parts, the theoretical part and the research part.
In the theoretical part selected specific learning disorders and the development period of younger school age are defined. Furthermore, special educational needs and inclusive education, minimalization methods and tools of specific learning disorders for pupils of younger school age at primary school are clarified.
The practical section mentions its own research investigation at ordinary primary schools in Rakovnik District. The subject of the research was to identify the teacher's most effective reeducation methods and their effect on the progress of a pupil attending reeducation. The research was carried out in the form of a structured questionnaire and didactic tests created by the author of the thesis. The tests were consulted with the employee of the Educational and Psychological Counselling Centre who specializes in the reeducation of specific learning disorders.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, mladší školní věk, výukové metody, inkluzivní vzdělávání, reedukace
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorders, younger school age, teaching methods, inclusive education, reeducation
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá reedukací vybraných specifických poruch učení u žáků mladšího školního věku na běžné základní škole. Je rozdělena na dvě hlavních části, a to teoretickou část a část empirickou.
V teoretické části bakalářské práce jsou definovány vybrané specifické poruchy učení a vymezeno vývojové období mladšího školního věku. Dále jsou objasněny speciální vzdělávací potřeby a inkluzivní vzdělávání, metody a nástroje minimalizace konkrétních specifických poruch učení u žáků mladšího školního věku na 1. stupni základní školy.
V praktické části je uvedeno vlastní šetření provedené na vybraných běžných základních školách v okrese Rakovník. Předmětem průzkumu bylo zjistit nejúčinnější reedukační metody používané učitelem a jejich vliv na pokrok žáka, který nápravu navštěvuje. Byla zvolena metoda strukturovaného dotazníku a didaktických testů vytvořených autorkou práce. Testy byly konzultovány s pracovnicí pedagogicko-psychologické poradny, která se zabývá reedukací specifických poruch učení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the reeducation of selected specific learning disorders among pupils of younger school age at a regular primary school. It is divided into two main parts, the theoretical part and the research part.
In the theoretical part selected specific learning disorders and the development period of younger school age are defined. Furthermore, special educational needs and inclusive education, minimalization methods and tools of specific learning disorders for pupils of younger school age at primary school are clarified.
The practical section mentions its own research investigation at ordinary primary schools in Rakovnik District. The subject of the research was to identify the teacher's most effective reeducation methods and their effect on the progress of a pupil attending reeducation. The research was carried out in the form of a structured questionnaire and didactic tests created by the author of the thesis. The tests were consulted with the employee of the Educational and Psychological Counselling Centre who specializes in the reeducation of specific learning disorders.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, mladší školní věk, výukové metody, inkluzivní vzdělávání, reedukace
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorders, younger school age, teaching methods, inclusive education, reeducation
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na problematiku vybraných specifických poruch učení na 1. stupni základní školy, reedukací a využití pomůcek při reedukaci. Cílem práce bude analyzovat používané metody a pomůcky při reedukaci. Výzkumným problémem bude zjistit nejúčinnější reedukační metody učitele a jejich vliv na pokrok žáka. Zhodnocení osobního rozvoje žáka proběhne s odstupem 4 měsíců po zahájení reedukace. Teoretická část se bude zabývat zpracováním souvisejících témat např. specifické poruchy učení, jejich diagnostika a reedukace, psychický vývoj dítěte mladšího školního věku, a podpora jeho vývoje, inkluzivní vzdělávání dětí se specifickými poruchami učení. Praktickou část bude tvořit popis a zpracování získaných dat, které proběhne formou strukturovaného dotazníku od vyučujících, kteří provádějí reedukaci. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 25 učitelů. Výsledky vlastního šetření budou vyhodnoceny a dále využity k doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na problematiku vybraných specifických poruch učení na 1. stupni základní školy, reedukací a využití pomůcek při reedukaci. Cílem práce bude analyzovat používané metody a pomůcky při reedukaci. Výzkumným problémem bude zjistit nejúčinnější reedukační metody učitele a jejich vliv na pokrok žáka. Zhodnocení osobního rozvoje žáka proběhne s odstupem 4 měsíců po zahájení reedukace. Teoretická část se bude zabývat zpracováním souvisejících témat např. specifické poruchy učení, jejich diagnostika a reedukace, psychický vývoj dítěte mladšího školního věku, a podpora jeho vývoje, inkluzivní vzdělávání dětí se specifickými poruchami učení. Praktickou část bude tvořit popis a zpracování získaných dat, které proběhne formou strukturovaného dotazníku od vyučujících, kteří provádějí reedukaci. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 25 učitelů. Výsledky vlastního šetření budou vyhodnoceny a dále využity k doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, SVOBODA, Zdeněk, ŠKODA, Jiří a ZILCHER, Ladislav.: Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2014. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7387-792-7
FOŘTOVÁ, Kateřina, PhDr.: Metodika pro pedagogy - Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha, 2013. sborník dostupný v elektronické knihovně NRVDM. Projekt CZ.2.17/3.1.00/36336
JUCOVIČOVÁ Drahomíra, ŽÁČKOVÁ Hana.: Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-262-0645-3
KROUPOVÁ, Kateřina a kolektiv: Slovník speciálně pedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5264-8
LANGMAJER, Josef, KREJČÍKOVÁ Dana: Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 978-80-247-1284-0
MICHALOVÁ Zdena.: Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-7311-166-3
SMOLÍK, Filip, SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela: Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2015. Psyché. ISBN 978-80-247-4239-7
SVOBODA, Zdeněk, ZILCHER, Ladislav: Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0789-6
ZELINKOVÁ, Olga.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 3., vydání. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0044-4
ZELINKOVÁ, Olga.: Poruchy učení. Praha: Portál, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-262-0875-4
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, SVOBODA, Zdeněk, ŠKODA, Jiří a ZILCHER, Ladislav.: Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2014. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7387-792-7
FOŘTOVÁ, Kateřina, PhDr.: Metodika pro pedagogy - Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha, 2013. sborník dostupný v elektronické knihovně NRVDM. Projekt CZ.2.17/3.1.00/36336
JUCOVIČOVÁ Drahomíra, ŽÁČKOVÁ Hana.: Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-262-0645-3
KROUPOVÁ, Kateřina a kolektiv: Slovník speciálně pedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5264-8
LANGMAJER, Josef, KREJČÍKOVÁ Dana: Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 978-80-247-1284-0
MICHALOVÁ Zdena.: Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-7311-166-3
SMOLÍK, Filip, SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela: Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2015. Psyché. ISBN 978-80-247-4239-7
SVOBODA, Zdeněk, ZILCHER, Ladislav: Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0789-6
ZELINKOVÁ, Olga.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 3., vydání. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0044-4
ZELINKOVÁ, Olga.: Poruchy učení. Praha: Portál, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-262-0875-4