Diplomová práce se bude zabývat aktuálním tématem agresivity a šikany v povinném základním vzdělávání. Cílem práce bude analýza agresivity a šikany mezi žáky druhého stupně vybraných základních škol. Výzkumným problémem bude zjistit, do jaké míry ovlivnila zkušenost s agresivitou a šikanou jejich vztah ke škole a k učení. V teoretické části budou zpracovány okruhy vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o problematiku zdrojů a příčin šikany, sociálního postavení žáka, role třídního kolektivu a učitelů/výchovných poradců/metodiků prevence apod., problematiku dopadů na psychiku žáka a jeho schopnost učení. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Bude provedena analýza u cca 120 žáků (se zkušeností s agresivitou a šikanou, a bez ní), na vybraných základních školách prostřednictvím dotazníkového šetření. Získaná data budou statisticky zpracována v rámci kvantitativního vyhodnocení. Dosažené výstupy budou východiskem doporučení pro praxi tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the current issue of aggression and bullying in compulsory primary education. The aim of this work will be the analysis of aggression and bullying among pupils of the second level of selected elementary schools. The research problem will be to determine the extent to which the experience of aggression and bullying influenced their relationship to school and learning. In the theoretical part, the topics related to the selected topic will be elaborated, in particular the issue of sources and causes of bullying, social status of the pupil, the role of the class and teachers / educational advisers / prevention methodologists etc. . The practical part will consist of the results of the investigation itself. An analysis of approximately 120 pupils (with and without aggression and bullying experience) will be carried out at selected primary schools through a questionnaire survey. The obtained data will be statistically processed in the framework of quantitative evaluation. The outcomes achieved will be the basis of recommendations for the practice of so-called helping professions.
Klíčová slova
Agresivita, šikana, kyberšikana, psychické dopady na žáka a jeho vztah ke škole a k učení.
Klíčová slova v angličtině
Aggressiveness, bullying, cyberbullying, psychological impact on the pupil and his / her relationship with the school and to learn.
Rozsah průvodní práce
67 s. (118 199 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se bude zabývat aktuálním tématem agresivity a šikany v povinném základním vzdělávání. Cílem práce bude analýza agresivity a šikany mezi žáky druhého stupně vybraných základních škol. Výzkumným problémem bude zjistit, do jaké míry ovlivnila zkušenost s agresivitou a šikanou jejich vztah ke škole a k učení. V teoretické části budou zpracovány okruhy vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o problematiku zdrojů a příčin šikany, sociálního postavení žáka, role třídního kolektivu a učitelů/výchovných poradců/metodiků prevence apod., problematiku dopadů na psychiku žáka a jeho schopnost učení. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Bude provedena analýza u cca 120 žáků (se zkušeností s agresivitou a šikanou, a bez ní), na vybraných základních školách prostřednictvím dotazníkového šetření. Získaná data budou statisticky zpracována v rámci kvantitativního vyhodnocení. Dosažené výstupy budou východiskem doporučení pro praxi tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the current issue of aggression and bullying in compulsory primary education. The aim of this work will be the analysis of aggression and bullying among pupils of the second level of selected elementary schools. The research problem will be to determine the extent to which the experience of aggression and bullying influenced their relationship to school and learning. In the theoretical part, the topics related to the selected topic will be elaborated, in particular the issue of sources and causes of bullying, social status of the pupil, the role of the class and teachers / educational advisers / prevention methodologists etc. . The practical part will consist of the results of the investigation itself. An analysis of approximately 120 pupils (with and without aggression and bullying experience) will be carried out at selected primary schools through a questionnaire survey. The obtained data will be statistically processed in the framework of quantitative evaluation. The outcomes achieved will be the basis of recommendations for the practice of so-called helping professions.
Klíčová slova
Agresivita, šikana, kyberšikana, psychické dopady na žáka a jeho vztah ke škole a k učení.
Klíčová slova v angličtině
Aggressiveness, bullying, cyberbullying, psychological impact on the pupil and his / her relationship with the school and to learn.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat aktuálním tématem agresivity a šikany v povinném základním vzdělávání. Cílem práce bude analýza agresivity a šikany mezi žáky druhého stupně vybraných základních škol. Výzkumným problémem bude zjistit, do jaké míry ovlivnila zkušenost s agresivitou a šikanou jejich vztah ke škole a k učení. V teoretické části budou zpracovány okruhy vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o problematiku zdrojů a příčin šikany, sociálního postavení žáka, role třídního kolektivu a učitelů/výchovných poradců/metodiků prevence apod., problematiku dopadů na psychiku žáka a jeho schopnost učení. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Bude provedena analýza u cca 120 žáků (se zkušeností s agresivitou a šikanou, a bez ní), na vybraných základních školách prostřednictvím dotazníkového šetření. Získaná data budou statisticky zpracována v rámci kvantitativního vyhodnocení. Dosažené výstupy budou východiskem doporučení pro praxi tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat aktuálním tématem agresivity a šikany v povinném základním vzdělávání. Cílem práce bude analýza agresivity a šikany mezi žáky druhého stupně vybraných základních škol. Výzkumným problémem bude zjistit, do jaké míry ovlivnila zkušenost s agresivitou a šikanou jejich vztah ke škole a k učení. V teoretické části budou zpracovány okruhy vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o problematiku zdrojů a příčin šikany, sociálního postavení žáka, role třídního kolektivu a učitelů/výchovných poradců/metodiků prevence apod., problematiku dopadů na psychiku žáka a jeho schopnost učení. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Bude provedena analýza u cca 120 žáků (se zkušeností s agresivitou a šikanou, a bez ní), na vybraných základních školách prostřednictvím dotazníkového šetření. Získaná data budou statisticky zpracována v rámci kvantitativního vyhodnocení. Dosažené výstupy budou východiskem doporučení pro praxi tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
ČERNÁ, A, DĚDKOVÁ, L., MACHÁČKOVÁ, H., ŠEVČÍKOVÁ A., ŠMAHEL, D. Kyberšikana ? Průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6374-7.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-9417-4.
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
JANOŠOVÁ, P., KOLLEROVÁ, L., ZÁBRODSKÁ, K., KRESSA, J., DĚDOVÁ, M. Psychologie školní šikany. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
SVOBODA, J., NĚMCOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
ČERNÁ, A, DĚDKOVÁ, L., MACHÁČKOVÁ, H., ŠEVČÍKOVÁ A., ŠMAHEL, D. Kyberšikana ? Průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6374-7.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-9417-4.
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
JANOŠOVÁ, P., KOLLEROVÁ, L., ZÁBRODSKÁ, K., KRESSA, J., DĚDOVÁ, M. Psychologie školní šikany. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
SVOBODA, J., NĚMCOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.