Tato diplomová práce řeší vztah pohybové aktivity a kvality života učitelek základních škol v okrese Most. Cílem bylo tento vztah podrobněji prozkoumat. Výzkum proběhl v rámci celého okresu pomocí elektronického anonymního dotazníkového šetření, které u respondentek zjišťovalo míru a charakter pohybové aktivity, demografické údaje a pomocí standardizovaného dotazníku WHOQOL-BREF samotnou kvalitu života. Získaná data byla pomocí statistických postupů zpracována a vyhodnocena. Prokázána byla zejména souvislost mezi udávaným počtem hodin, které respondentky denně trávily sezením, a úrovní kvality života, z čehož následně vyplývala i doporučení uvedená v závěru práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the relation between physical activity and quality of life of primary school female teachers in the Most region. The aim was to examine this connection in more detail. The research took place within the entire region by using of an electronic anonymous questionnaire survey, which ascertained the respondents' level and character of physical activity, demographic data and by means of a standardized WHOQOL-BREF questionnaire the quality of life itself. The obtained data were processed and evaluated using statistical procedures. In particular, the connection between the stated number of hours that the respondents spent sitting per day and the level of quality of life was proved, which subsequently resulted in the recommendations given at the end of the thesis.
Klíčová slova
kvalita života, pohybová aktivita, zdraví, okres Most, učitelé
Klíčová slova v angličtině
quality of life, physical activity, health, the region Most, teachers
Rozsah průvodní práce
122 s. (138 508)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce řeší vztah pohybové aktivity a kvality života učitelek základních škol v okrese Most. Cílem bylo tento vztah podrobněji prozkoumat. Výzkum proběhl v rámci celého okresu pomocí elektronického anonymního dotazníkového šetření, které u respondentek zjišťovalo míru a charakter pohybové aktivity, demografické údaje a pomocí standardizovaného dotazníku WHOQOL-BREF samotnou kvalitu života. Získaná data byla pomocí statistických postupů zpracována a vyhodnocena. Prokázána byla zejména souvislost mezi udávaným počtem hodin, které respondentky denně trávily sezením, a úrovní kvality života, z čehož následně vyplývala i doporučení uvedená v závěru práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the relation between physical activity and quality of life of primary school female teachers in the Most region. The aim was to examine this connection in more detail. The research took place within the entire region by using of an electronic anonymous questionnaire survey, which ascertained the respondents' level and character of physical activity, demographic data and by means of a standardized WHOQOL-BREF questionnaire the quality of life itself. The obtained data were processed and evaluated using statistical procedures. In particular, the connection between the stated number of hours that the respondents spent sitting per day and the level of quality of life was proved, which subsequently resulted in the recommendations given at the end of the thesis.
Klíčová slova
kvalita života, pohybová aktivita, zdraví, okres Most, učitelé
Klíčová slova v angličtině
quality of life, physical activity, health, the region Most, teachers
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury zaměřené na problematiku životního stylu učitelek na základních školách, na problematiku vlivu pohybové aktivity na organismus a psychiku člověka a dále na celkovou problematiku kvality života. Cílem diplomové práce je sledovat vliv pohybové aktivity na kvalitu života učitelek základních škol v okrese Most. Úkolem práce je poskytnout probandkám standardizovaný dotazník kvality života (WHOQOL-BREF) doplněný o další dotazy klíčové pro smysl této práce a následné vyhodnocení získaných dat. Dotazníkovému šetření bude podroben soubor učitelek základních škol z mosteckého okresu, které anonymně vyplní poskytnutý dotazník v elektronické podobě. Tento soubor pak bude rozdělen do několika kategorií vycházejících z demografického šetření souboru. Zpracování získaných dat následně odhalí souvislost pohybové aktivity s kvalitou života.
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury zaměřené na problematiku životního stylu učitelek na základních školách, na problematiku vlivu pohybové aktivity na organismus a psychiku člověka a dále na celkovou problematiku kvality života. Cílem diplomové práce je sledovat vliv pohybové aktivity na kvalitu života učitelek základních škol v okrese Most. Úkolem práce je poskytnout probandkám standardizovaný dotazník kvality života (WHOQOL-BREF) doplněný o další dotazy klíčové pro smysl této práce a následné vyhodnocení získaných dat. Dotazníkovému šetření bude podroben soubor učitelek základních škol z mosteckého okresu, které anonymně vyplní poskytnutý dotazník v elektronické podobě. Tento soubor pak bude rozdělen do několika kategorií vycházejících z demografického šetření souboru. Zpracování získaných dat následně odhalí souvislost pohybové aktivity s kvalitou života.
Seznam doporučené literatury
Blahutková, M., Řehulka, E., & Daňhelová, Š. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido. Hátlová, B. (2003). Kinezioterapie: pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. Praha: Karolinum. Hogenová, A. (2002). Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum. Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál. Pastucha, D. et al. (2014). Tělovýchovné lékařství. Praha: Grada. Payne, J. et al. (2005). Kvalita života a zdraví. Praha: Triton. Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál. Řehulka, E., & Řehulková, O. (2001). Učitelé a zdraví 3. Brno: Psychologický ústav AV ČR. Řehulka, E., Řehulková, O., Blatný, M., Mareš, J. et al. (2008). Kvalita života v souvislostech zdraví a nemocí. Brno: MSD. Vaďurová, H., & Mühlpachr, P. (2005). Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Blahutková, M., Řehulka, E., & Daňhelová, Š. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido. Hátlová, B. (2003). Kinezioterapie: pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. Praha: Karolinum. Hogenová, A. (2002). Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum. Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál. Pastucha, D. et al. (2014). Tělovýchovné lékařství. Praha: Grada. Payne, J. et al. (2005). Kvalita života a zdraví. Praha: Triton. Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál. Řehulka, E., & Řehulková, O. (2001). Učitelé a zdraví 3. Brno: Psychologický ústav AV ČR. Řehulka, E., Řehulková, O., Blatný, M., Mareš, J. et al. (2008). Kvalita života v souvislostech zdraví a nemocí. Brno: MSD. Vaďurová, H., & Mühlpachr, P. (2005). Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita.