Bakalářská práce zkoumá účinnost terénní služby logopedického preventisty při podpoře dětí s vývojovou dysfázií. Studie zkoumá vliv této služby na komunikační dovednosti dětí a jejich celkový rozvoj. Zaměřuje se na klíčové faktory úspěšnosti terapeutické intervence, jako je individuální přístup, motivace, integrace her a aktivit, komunikace s rodiči a spolupráce s klinickým logopedem. Důraz je kladen na potřebu komplexního přístupu, který spojuje odbornou intervenci, podporu rodiny a multidisciplinární tým při diagnostice a přístupu k léčbě. Studie se opírá o kvalitativní přístup, který zahrnuje případovou studii a další analytické metody. Výsledky naznačují, že terénní služba logopedického preventisty má vynikající potenciál vést k lepšímu zvládání komunikačních obtíží u dětí s vývojovou dysfázií, čímž zlepšuje jejich kvalitu života a rodinné prostředí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the effectiveness of a speech and language therapy assistant outreach service in supporting children with developmental dysphasia. It analyses the impact of this service on children's communication skills and their overall development, examining important factors in the success of therapeutic intervention such as individual approach, motivation, integration of games and activities, communication with parents and coordination with the clinical speech therapist. Emphasis is also placed on the need for a comprehensive approach combining professional intervention, family support, and
a multidisciplinary team in diagnosis and approach. The research uses a qualitative approach through case study and other methods of analysis. The results suggest that the outreach service of a speech and language therapist assistant produces excellent outcomes in the home setting and has the potential to lead to better management of communication difficulties in children with developmental dysphasia, thereby improving their quality of life and family environment.
Klíčová slova
Vývojová dysfázie, logopedický preventista, individuální přístup, podpora rodiny, terapeutická intervence, komunikační dovednosti, intervence v domácím prostředí.
Klíčová slova v angličtině
Developmental dysphasia, speech therapist assistant, individual approach, family support, therapeutic intervention, communication skills, intervention in the home environment.
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zkoumá účinnost terénní služby logopedického preventisty při podpoře dětí s vývojovou dysfázií. Studie zkoumá vliv této služby na komunikační dovednosti dětí a jejich celkový rozvoj. Zaměřuje se na klíčové faktory úspěšnosti terapeutické intervence, jako je individuální přístup, motivace, integrace her a aktivit, komunikace s rodiči a spolupráce s klinickým logopedem. Důraz je kladen na potřebu komplexního přístupu, který spojuje odbornou intervenci, podporu rodiny a multidisciplinární tým při diagnostice a přístupu k léčbě. Studie se opírá o kvalitativní přístup, který zahrnuje případovou studii a další analytické metody. Výsledky naznačují, že terénní služba logopedického preventisty má vynikající potenciál vést k lepšímu zvládání komunikačních obtíží u dětí s vývojovou dysfázií, čímž zlepšuje jejich kvalitu života a rodinné prostředí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the effectiveness of a speech and language therapy assistant outreach service in supporting children with developmental dysphasia. It analyses the impact of this service on children's communication skills and their overall development, examining important factors in the success of therapeutic intervention such as individual approach, motivation, integration of games and activities, communication with parents and coordination with the clinical speech therapist. Emphasis is also placed on the need for a comprehensive approach combining professional intervention, family support, and
a multidisciplinary team in diagnosis and approach. The research uses a qualitative approach through case study and other methods of analysis. The results suggest that the outreach service of a speech and language therapist assistant produces excellent outcomes in the home setting and has the potential to lead to better management of communication difficulties in children with developmental dysphasia, thereby improving their quality of life and family environment.
Klíčová slova
Vývojová dysfázie, logopedický preventista, individuální přístup, podpora rodiny, terapeutická intervence, komunikační dovednosti, intervence v domácím prostředí.
Klíčová slova v angličtině
Developmental dysphasia, speech therapist assistant, individual approach, family support, therapeutic intervention, communication skills, intervention in the home environment.
Zásady pro vypracování
Pro svou bakalářskou práci jsem zvolila téma případové studie dívky s vývojovou dysfázií, se kterou se setkávám z pozice logopedické asistentky při přímé práci v domácím prostředí od 4 let věku do současnosti, kdy je dívce 7 let. Jedná se o dítě školního věku s diagnostikovanou vývojovou dysfázií. Tato práce si klade za cíl přiblížit jak podstatu takto specificky narušeného vývoje řeči, tak především i úskalí, která život a výchova s tímto typem postižení obnáší.
Cílem bakalářské práce je shromáždit dostupné informace o vývojové dysfázii a přiblížit její projevy, diagnostiku i terapii. Výzkumná část bakalářské práce je zaměřena na shromáždění poznatků o dívčině vývoji až po současnost. Je zde přiblížen rodinný a školní terén, logopedická intervence klinického logopeda a především je pak zde popsána logopedická péče v domácím prostředí.
Bakalářská práce se skládá z teoretické a empirické části. Teoretická část práce je tvořena dvěma kapitolami na základě analýzy odborné literatury. Obsahem první kapitoly je terminologické vymezení vývojové dysfázie, její etiologie a symptomatologie. Druhá kapitola je věnována diagnostice a terapii dětí, která je využívaná v rámci tohoto specificky narušeného vývoje řeči. Empirická část práce je kvalitativního charakteru a je zpracována ve třetí kapitole. Obsahuje kazuistiku dítěte od narození po současnost, analýzu dokumentů, popis rodinné situace a logopedické intervence u logopeda i při domácí přípravě. Metodami využitými při zpracování výzkumné části práce byly kromě analýzy dokumentace také rozhovory s rodiči, pedagogickými pracovníky mateřské školy a s klinickou logopedkou. Dalšími použitými technikami bylo přímé i nepřímé pozorování, analýza výsledků činnosti dítěte a především pak přímá práce s dítětem.
Zásady pro vypracování
Pro svou bakalářskou práci jsem zvolila téma případové studie dívky s vývojovou dysfázií, se kterou se setkávám z pozice logopedické asistentky při přímé práci v domácím prostředí od 4 let věku do současnosti, kdy je dívce 7 let. Jedná se o dítě školního věku s diagnostikovanou vývojovou dysfázií. Tato práce si klade za cíl přiblížit jak podstatu takto specificky narušeného vývoje řeči, tak především i úskalí, která život a výchova s tímto typem postižení obnáší.
Cílem bakalářské práce je shromáždit dostupné informace o vývojové dysfázii a přiblížit její projevy, diagnostiku i terapii. Výzkumná část bakalářské práce je zaměřena na shromáždění poznatků o dívčině vývoji až po současnost. Je zde přiblížen rodinný a školní terén, logopedická intervence klinického logopeda a především je pak zde popsána logopedická péče v domácím prostředí.
Bakalářská práce se skládá z teoretické a empirické části. Teoretická část práce je tvořena dvěma kapitolami na základě analýzy odborné literatury. Obsahem první kapitoly je terminologické vymezení vývojové dysfázie, její etiologie a symptomatologie. Druhá kapitola je věnována diagnostice a terapii dětí, která je využívaná v rámci tohoto specificky narušeného vývoje řeči. Empirická část práce je kvalitativního charakteru a je zpracována ve třetí kapitole. Obsahuje kazuistiku dítěte od narození po současnost, analýzu dokumentů, popis rodinné situace a logopedické intervence u logopeda i při domácí přípravě. Metodami využitými při zpracování výzkumné části práce byly kromě analýzy dokumentace také rozhovory s rodiči, pedagogickými pracovníky mateřské školy a s klinickou logopedkou. Dalšími použitými technikami bylo přímé i nepřímé pozorování, analýza výsledků činnosti dítěte a především pak přímá práce s dítětem.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007. Logopaedia clinica. ISBN 978-80-902536-6-7.
DVOŘÁK, J. Vývojová fonologická porucha. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003, Logopaedia clinica. ISBN 80-902-5364-4.
HÁLA, B., Sovák M. Hlas, řeč, sluch: základní věci z anatomie, fysiologie a hygieny hlasového, mluvicího i sluchového ústrojí, z foniatrie, fonetiky, orthoepie, orthofonie atd.
2. upr. a rozš. vyd. V Praze: nákladem České grafické Unie, 1947. Věda všem, sv. 19.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9
KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7
MIKULAJOVÁ, M., & RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia-špecificky narušený vývin reči. Bratislava: 1993, vlastní náklad.
NEUBAUER, Karel. Logopedie: učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-053-5.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. B r n o : P a i d o , 1 9 9 8 . 2 3 4 s . IS BN 8 0-8 5 9 3 1-65-6
PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, ISBN 978-807-3151-423.
SOVÁK, M. Logopedie. Praha : SPN, 1978.
SOVÁK, M. Uvedení do logopedie. Praha : SPN, 1981. ISBN: 14-503-78
ŠKODOVÁ Eva.,Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-807-3673-406.
TOMICKÁ, V., KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech pro děti a žáky s narušenou komunikační schopností. In Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP ČR, 2007, s. 82-108. ISBN 978-80-86856-42-1.
VITÁSKOVÁ, K. Pomůcky a přístroje vlogopedii. In: VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého vOlo mouci, 2005. s. 116-127. ISBN 80-244-1088-5.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007. Logopaedia clinica. ISBN 978-80-902536-6-7.
DVOŘÁK, J. Vývojová fonologická porucha. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003, Logopaedia clinica. ISBN 80-902-5364-4.
HÁLA, B., Sovák M. Hlas, řeč, sluch: základní věci z anatomie, fysiologie a hygieny hlasového, mluvicího i sluchového ústrojí, z foniatrie, fonetiky, orthoepie, orthofonie atd.
2. upr. a rozš. vyd. V Praze: nákladem České grafické Unie, 1947. Věda všem, sv. 19.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9
KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7
MIKULAJOVÁ, M., & RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia-špecificky narušený vývin reči. Bratislava: 1993, vlastní náklad.
NEUBAUER, Karel. Logopedie: učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-053-5.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. B r n o : P a i d o , 1 9 9 8 . 2 3 4 s . IS BN 8 0-8 5 9 3 1-65-6
PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, ISBN 978-807-3151-423.
SOVÁK, M. Logopedie. Praha : SPN, 1978.
SOVÁK, M. Uvedení do logopedie. Praha : SPN, 1981. ISBN: 14-503-78
ŠKODOVÁ Eva.,Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-807-3673-406.
TOMICKÁ, V., KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech pro děti a žáky s narušenou komunikační schopností. In Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP ČR, 2007, s. 82-108. ISBN 978-80-86856-42-1.
VITÁSKOVÁ, K. Pomůcky a přístroje vlogopedii. In: VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého vOlo mouci, 2005. s. 116-127. ISBN 80-244-1088-5.