Tato bakalářská práce je zaměřena na překážky, které očekávají jedinci opouštějící výchovný ústav a jejich míru obav z nich. Cílem práce je tyto oblasti zmapovat a následně je porovnat s jedinci z běžných rodin.
V teoretické části byly popsány oblasti rodiny, náhradní péče, adolescence, odchodu ze zařízení a osamostatnění.
Pro práci byly stanoveny následující výzkumné problémy:jaké překážky při opouštění výchovného ústavu vnímají jedinci žijící ve výchovném ústavu a jak inten-zivně prožívají obavy z nich? Jaké překážky při opouštění domova vnímají jedinci žijící v běžné rodině a jak intenzivně prožívají obavy z nich? Existuje mezi jedinci z výchovných ústavů a jedinci z běžných rodin rozdíl ve vnímání překážek a intenzitě obav z nich při opouštění domova/ústavu? Odpovědi na ně byly získány pomocí roz-hovorů a dotazníkového šetření.
Výsledky výzkumného šetření neprokázaly významný rozdíl v očekávaných překážkách a mírou obav z nich mezi jedinci z výchovných ústavů a z běžných rodin.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on the obstacles expected by individuals lea-ving an educational institution and their level of apprehension about them. The goal of thework is to map these areas and then compare them with individuals of ordinary families.
In the theoretical section, the areas of family, alternative care, adolescence, leaving the facility and gaining of independence were described.
The following research problems have been determined for the work. What obstacles for leaving an educational institution do individuals living in an educational institution experience, and how intensively do they experience apprehension about it? What obstacles for leaving home do individuals living in an ordinary family perceive and how intensively do they experience apprehension about it? Is there any difference in the perception of obstacles and the intensity of apprehension about leaving home/institution among individuals from ordinary families and individuals from educational institutions? Answers for these questions were gained throught interviews and questionnaire survey.
The results of the research did not show any significant difference in expected obstacles and the level of concern about them among individuals from educational institutions and ordinary families.
Tato bakalářská práce je zaměřena na překážky, které očekávají jedinci opouštějící výchovný ústav a jejich míru obav z nich. Cílem práce je tyto oblasti zmapovat a následně je porovnat s jedinci z běžných rodin.
V teoretické části byly popsány oblasti rodiny, náhradní péče, adolescence, odchodu ze zařízení a osamostatnění.
Pro práci byly stanoveny následující výzkumné problémy:jaké překážky při opouštění výchovného ústavu vnímají jedinci žijící ve výchovném ústavu a jak inten-zivně prožívají obavy z nich? Jaké překážky při opouštění domova vnímají jedinci žijící v běžné rodině a jak intenzivně prožívají obavy z nich? Existuje mezi jedinci z výchovných ústavů a jedinci z běžných rodin rozdíl ve vnímání překážek a intenzitě obav z nich při opouštění domova/ústavu? Odpovědi na ně byly získány pomocí roz-hovorů a dotazníkového šetření.
Výsledky výzkumného šetření neprokázaly významný rozdíl v očekávaných překážkách a mírou obav z nich mezi jedinci z výchovných ústavů a z běžných rodin.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on the obstacles expected by individuals lea-ving an educational institution and their level of apprehension about them. The goal of thework is to map these areas and then compare them with individuals of ordinary families.
In the theoretical section, the areas of family, alternative care, adolescence, leaving the facility and gaining of independence were described.
The following research problems have been determined for the work. What obstacles for leaving an educational institution do individuals living in an educational institution experience, and how intensively do they experience apprehension about it? What obstacles for leaving home do individuals living in an ordinary family perceive and how intensively do they experience apprehension about it? Is there any difference in the perception of obstacles and the intensity of apprehension about leaving home/institution among individuals from ordinary families and individuals from educational institutions? Answers for these questions were gained throught interviews and questionnaire survey.
The results of the research did not show any significant difference in expected obstacles and the level of concern about them among individuals from educational institutions and ordinary families.
Tématem práce jsou životní překážky, které očekávají jedinci opouštějící výchovný ústav. Teoretická část bude zaměřena na problematiku týkající se výchovných ústavů, obav z budoucnosti a sociálních situací. Cílem práce bude zmapovat jaké životní překážky jedinci opouštějící výchovný ústav očekávají a jak intenzivně prožívají obavy v souvislosti s těmito překážkami. Překážky budou členěny do oblastí osobního, profesního a partnerského života. Součástí kvantitativního výzkumu bude také zjistit, zda existuje významný rozdíl ve vnímání překážek a intenzitě obav z nich mezi jedinci z výchovného ústavu a normálních rodin.
Zásady pro vypracování
Tématem práce jsou životní překážky, které očekávají jedinci opouštějící výchovný ústav. Teoretická část bude zaměřena na problematiku týkající se výchovných ústavů, obav z budoucnosti a sociálních situací. Cílem práce bude zmapovat jaké životní překážky jedinci opouštějící výchovný ústav očekávají a jak intenzivně prožívají obavy v souvislosti s těmito překážkami. Překážky budou členěny do oblastí osobního, profesního a partnerského života. Součástí kvantitativního výzkumu bude také zjistit, zda existuje významný rozdíl ve vnímání překážek a intenzitě obav z nich mezi jedinci z výchovného ústavu a normálních rodin.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita L., Richard C. ATKINSON, Edward E. SMITH, Daryl J. BEM a Susan NOLEN-HOEKSEMA. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X.
FERJENČÍK. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Nakladatelství Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1999. Studijní texty, Sv. 8. ISBN 80-85850-76-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
ATKINSON, Rita L., Richard C. ATKINSON, Edward E. SMITH, Daryl J. BEM a Susan NOLEN-HOEKSEMA. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X.
FERJENČÍK. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Nakladatelství Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1999. Studijní texty, Sv. 8. ISBN 80-85850-76-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.