Bakalářská práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků na speciálních školách. V teoretické části jsou definovány pojmy jako stres a syndrom vyhoření. Dále jsou zpracovány otázky příčin, fází a prevence vyhoření. Empirickou část práce tvoří výsledky vlastního šetření, jehož cílem bylo zjistit, do jaké míry se vyskytuje syndrom vyhoření mezi pedagogickými pracovníky speciálních škol. Pomocí standardizovaného dotazníku MBI jsme získali konkrétní data, díky kterým jsme vytvořili konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Závěry poslouží k prevenci syndromu vyhoření.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of burnout syndrome of pedagogical workers at special schools. The theoretical part defines terms such as stress and burnout syndrome. Furthermore, the issues of causes, phases and prevention of burnout are elaborated. The empirical part of the thesis consists of the results of our own survey, the aim of which was to find out to what extent the burnout syndrome occurs among pedagogical workers of special schools. Using a standardized MBI questionnaire, we obtained specific data, thanks to which we created specific conclusions and recommendations for practice. The conclusions will be used to prevent burnout syndrome.
MBI questionnaire, mental hygiene, pedagogical worker, prevention, special school, stress, issue of burnout
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků na speciálních školách. V teoretické části jsou definovány pojmy jako stres a syndrom vyhoření. Dále jsou zpracovány otázky příčin, fází a prevence vyhoření. Empirickou část práce tvoří výsledky vlastního šetření, jehož cílem bylo zjistit, do jaké míry se vyskytuje syndrom vyhoření mezi pedagogickými pracovníky speciálních škol. Pomocí standardizovaného dotazníku MBI jsme získali konkrétní data, díky kterým jsme vytvořili konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Závěry poslouží k prevenci syndromu vyhoření.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of burnout syndrome of pedagogical workers at special schools. The theoretical part defines terms such as stress and burnout syndrome. Furthermore, the issues of causes, phases and prevention of burnout are elaborated. The empirical part of the thesis consists of the results of our own survey, the aim of which was to find out to what extent the burnout syndrome occurs among pedagogical workers of special schools. Using a standardized MBI questionnaire, we obtained specific data, thanks to which we created specific conclusions and recommendations for practice. The conclusions will be used to prevent burnout syndrome.
MBI questionnaire, mental hygiene, pedagogical worker, prevention, special school, stress, issue of burnout
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků na speciálních školách. V teoretické části budou definovány pojmy jako stres, syndrom vyhoření a budou zpracovány otázky příčin, fází a prevence vyhoření. Výzkumnou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit, do jaké míry se vyskytuje syndrom vyhoření mezi zvolenými respondenty. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků na speciálních školách. V teoretické části budou definovány pojmy jako stres, syndrom vyhoření a budou zpracovány otázky příčin, fází a prevence vyhoření. Výzkumnou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit, do jaké míry se vyskytuje syndrom vyhoření mezi zvolenými respondenty. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. 110 s. ISBN 978-80-7414-989-4.
HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. 119 s. ISBN 978-80-7414-364-9.
HENNIG, Claudius a Gustav KELLER. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. 99 s. ISBN 80-7178-093-6.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. 173 s. ISBN 978-80-7195-573-3.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. Psychologie pro každého. 131 s. ISBN 80-7169-551-3.
NĚMEC, Zbyněk a kol. Vzdělávání žáků se sociálním vyloučením. Praha: Verlag Dashöfer, 2018. 92 s. ISBN 978-80-87963-84-5.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. 112 s. ISBN 978-80-247-3553-5.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. 197 s. ISBN 978-80-7414-992-4.
VETEŠKA, Jaroslav (ed.) Vzdělávání dospělých 2018 - transformace v éře digitalizace a umělé inteligence = Adult Education 2018 - transformation in the era of digitization and artificial intelligence: proceedings of the 8th International Adult Education Conference, 11-12th December 2018 Prague. Praha: Česká andragogická společnost, 2019. 526 s. ISBN 978-80-906894-4-2. ISSN 2571-3841.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. 110 s. ISBN 978-80-7414-989-4.
HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. 119 s. ISBN 978-80-7414-364-9.
HENNIG, Claudius a Gustav KELLER. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. 99 s. ISBN 80-7178-093-6.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. 173 s. ISBN 978-80-7195-573-3.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. Psychologie pro každého. 131 s. ISBN 80-7169-551-3.
NĚMEC, Zbyněk a kol. Vzdělávání žáků se sociálním vyloučením. Praha: Verlag Dashöfer, 2018. 92 s. ISBN 978-80-87963-84-5.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. 112 s. ISBN 978-80-247-3553-5.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. 197 s. ISBN 978-80-7414-992-4.
VETEŠKA, Jaroslav (ed.) Vzdělávání dospělých 2018 - transformace v éře digitalizace a umělé inteligence = Adult Education 2018 - transformation in the era of digitization and artificial intelligence: proceedings of the 8th International Adult Education Conference, 11-12th December 2018 Prague. Praha: Česká andragogická společnost, 2019. 526 s. ISBN 978-80-906894-4-2. ISSN 2571-3841.