Tato bakalářská práce se zabývá agresivitou mladých sportovců ve věku 13 - 15 let, kteří se věnují aktivní sportovní činnosti v rámci kolektivních sportů nejméně 1 rok. Tato práce zkoumá, jak aktivní sportovní činnost ovlivňuje agresivitu u těchto adolescentů a dále sleduje a porovnává s mírou agresivity adolescentů, kteří se aktivní sportovní činnosti v rámci kolektivních sportů v časovém horizontu jednoho roku nevěnují.
V teoretické části se práce věnuje tématu agresivity a jejímu vymezení, například jaké jsou druhy, směry, projevy či příčiny agrese. Dále tato práce vymezuje pojem adolescence a popisuje její fáze. Ke konci teoretické části práce je vysvětlen pojem zdravý životní styl. V této části práce se také definuje volný čas, i s tím související sport, a jeho důležitost pro člověka.
Cílem empirické části je ověřit pravdivost stanovených hypotéz. Výzkumný vzorek činí přes 40 adolescentů, kteří se věnují aktivní sportovní činnosti v rámci kolektivních sportů nejméně 1 rok a přes 100 adolescentů, kteří se aktivních sportovní činnosti v rámci kolektivních sportů nejméně 1 rok nevěnují. Výzkumným nástrojem pro tuto práci je dotazník Boss-Perry Aggresion Questionnaire. V poslední části bakalářské práce jsou uvedeny výsledky našeho zkoumání a je provedena diskuze.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the aggressiveness of young athletes aged 13 - 15 years, who are engaged in active sports activities in collective sports for at least 1 year. This work looks into how active sport activities affect the aggression of these adolescents and it further observes and compares to the aggression rate of adolescents who do not engage in active collective sport activities for a period of one year.
The theoretical part of the thesis deals with the topic of aggression and its definition such as aggression types, directions, manifestations or causes of aggression. Furthermore this work defines the concept of adolescence and describes its phases. Towards the end of the theoretical part of the work, the concept of a healthy lifestyle is explained. This part of the thesis also defines leisure time, related sport and its importance for humans.
The aim of the empirical part is to verify the veracity of the established hypotheses. The research sample consists of over 40 adolescents who have been engaged in active sports activities in team sports for at least 1 year and over 100 adolescents who have not been engaged in active sports activities in team sports for at least 1 year. The research tool for this thesis is The Boss-Perry Aggresion Questionnaire. the results of our research are presented and a discussion is made in the last part of the thesis.
Klíčová slova
agresivita, agrese, vztek, hostilita, adolescence, kolektivní sport
Klíčová slova v angličtině
aggresiveness, aggression, rage, hostility, adolescence, collective sport
Rozsah průvodní práce
47 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá agresivitou mladých sportovců ve věku 13 - 15 let, kteří se věnují aktivní sportovní činnosti v rámci kolektivních sportů nejméně 1 rok. Tato práce zkoumá, jak aktivní sportovní činnost ovlivňuje agresivitu u těchto adolescentů a dále sleduje a porovnává s mírou agresivity adolescentů, kteří se aktivní sportovní činnosti v rámci kolektivních sportů v časovém horizontu jednoho roku nevěnují.
V teoretické části se práce věnuje tématu agresivity a jejímu vymezení, například jaké jsou druhy, směry, projevy či příčiny agrese. Dále tato práce vymezuje pojem adolescence a popisuje její fáze. Ke konci teoretické části práce je vysvětlen pojem zdravý životní styl. V této části práce se také definuje volný čas, i s tím související sport, a jeho důležitost pro člověka.
Cílem empirické části je ověřit pravdivost stanovených hypotéz. Výzkumný vzorek činí přes 40 adolescentů, kteří se věnují aktivní sportovní činnosti v rámci kolektivních sportů nejméně 1 rok a přes 100 adolescentů, kteří se aktivních sportovní činnosti v rámci kolektivních sportů nejméně 1 rok nevěnují. Výzkumným nástrojem pro tuto práci je dotazník Boss-Perry Aggresion Questionnaire. V poslední části bakalářské práce jsou uvedeny výsledky našeho zkoumání a je provedena diskuze.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the aggressiveness of young athletes aged 13 - 15 years, who are engaged in active sports activities in collective sports for at least 1 year. This work looks into how active sport activities affect the aggression of these adolescents and it further observes and compares to the aggression rate of adolescents who do not engage in active collective sport activities for a period of one year.
The theoretical part of the thesis deals with the topic of aggression and its definition such as aggression types, directions, manifestations or causes of aggression. Furthermore this work defines the concept of adolescence and describes its phases. Towards the end of the theoretical part of the work, the concept of a healthy lifestyle is explained. This part of the thesis also defines leisure time, related sport and its importance for humans.
The aim of the empirical part is to verify the veracity of the established hypotheses. The research sample consists of over 40 adolescents who have been engaged in active sports activities in team sports for at least 1 year and over 100 adolescents who have not been engaged in active sports activities in team sports for at least 1 year. The research tool for this thesis is The Boss-Perry Aggresion Questionnaire. the results of our research are presented and a discussion is made in the last part of the thesis.
Klíčová slova
agresivita, agrese, vztek, hostilita, adolescence, kolektivní sport
Klíčová slova v angličtině
aggresiveness, aggression, rage, hostility, adolescence, collective sport
Zásady pro vypracování
1. Literarní rešerše studované problématiky zaměřená na vybrané osobnostní charakteristiky mládeže ve věku 13-15 let, zejména s ohledem na agresivitu a konkrétní projevy agrese. 2. Charakteristika výzkumného pole, stanovení základních cílů práce. Hlavním cílem práce je zjistit, zda aktivní sportovní činnost dětí ve sportovních klubech zaměřených na kolektivní sporty ovlivňuje agresivitu zkoumaných jedinců. 3. Koncepce výzkumného designu: formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. 4. Výběr výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 100 dětí ve věku 13 až 15 let, které se alespoň po dobu 1 roku věnují aktivní sportovní činnosti v rámci sportovních klubů zaměřených na kolektivní sporty. 5. Výběr vhodných výzkumných metod a konkretních výzkumných nástrojů. Použit bude český překlad standardizovaného výzkumného nástroje: Buss-Perry Aggresion Questionnaire, který bude zadán dětem. Dále budou provedeny polostrukturované rozhovory s vybranými trenéry dětských sportovních klubů. 6.Provedení vlastního výzkumu zaměřeného na změny v agresivitě žáků po době minimálně ročního aktivního působení ve sportovním klubu. 7. Digitalizace získaných dat a jejich vyodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 8. Formulace výsledků, jejich interpretace a diskuse se zaměřením na výchovné působení kolektivních sportů na osobnostních charakteristik pubescentů. 9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. Využití poznatků ve školní praxi a v rámci volnočasových aktivit (zájmové kroužky). 10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literarní rešerše studované problématiky zaměřená na vybrané osobnostní charakteristiky mládeže ve věku 13-15 let, zejména s ohledem na agresivitu a konkrétní projevy agrese. 2. Charakteristika výzkumného pole, stanovení základních cílů práce. Hlavním cílem práce je zjistit, zda aktivní sportovní činnost dětí ve sportovních klubech zaměřených na kolektivní sporty ovlivňuje agresivitu zkoumaných jedinců. 3. Koncepce výzkumného designu: formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. 4. Výběr výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 100 dětí ve věku 13 až 15 let, které se alespoň po dobu 1 roku věnují aktivní sportovní činnosti v rámci sportovních klubů zaměřených na kolektivní sporty. 5. Výběr vhodných výzkumných metod a konkretních výzkumných nástrojů. Použit bude český překlad standardizovaného výzkumného nástroje: Buss-Perry Aggresion Questionnaire, který bude zadán dětem. Dále budou provedeny polostrukturované rozhovory s vybranými trenéry dětských sportovních klubů. 6.Provedení vlastního výzkumu zaměřeného na změny v agresivitě žáků po době minimálně ročního aktivního působení ve sportovním klubu. 7. Digitalizace získaných dat a jejich vyodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 8. Formulace výsledků, jejich interpretace a diskuse se zaměřením na výchovné působení kolektivních sportů na osobnostních charakteristik pubescentů. 9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. Využití poznatků ve školní praxi a v rámci volnočasových aktivit (zájmové kroužky). 10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1.ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999. 2.EDWIGE, A. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. 3.HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. 4.MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999. 5.MASTEN, A., S.; POWELL, J., L. A Resilience Framework for Research, Policy, and Practice. In 6.LUTHAR, S.S. Resilience and Vulnerability. Adaptation in the Context of Childhood Adversities. Cambridge: Cambridge University press, 2007. 7.ŠIŠLÁKOVÁ, M. Využití resilience v sociální práci s rizikovou mládeží. In TRUHLÁŘOVÁ, Z.; SMUTEK, M. Riziková mládež v současné společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. 8.ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. 9.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002. 10.VOJTOVÁ, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
Seznam doporučené literatury
1.ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999. 2.EDWIGE, A. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. 3.HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. 4.MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999. 5.MASTEN, A., S.; POWELL, J., L. A Resilience Framework for Research, Policy, and Practice. In 6.LUTHAR, S.S. Resilience and Vulnerability. Adaptation in the Context of Childhood Adversities. Cambridge: Cambridge University press, 2007. 7.ŠIŠLÁKOVÁ, M. Využití resilience v sociální práci s rizikovou mládeží. In TRUHLÁŘOVÁ, Z.; SMUTEK, M. Riziková mládež v současné společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. 8.ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. 9.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002. 10.VOJTOVÁ, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008.