Diplomová práce se zaměřuje na vývoj dětské kresby na prvním stupni základní školy. Zabývá se výzkumným problémem v tomto znění: Jak odpovídá výtvarné vyjadřování dnešních dětí mladšího školního věku ontogenetickým modelům teoretiků z oblasti vývoje dětské kresby? Cílem práce je odpovědět na otázku, zda došlo ke generačnímu posunu v oblasti dětské kresby a zdali jsou tedy i v dnešní době kresebné testy vhodnou metodou ke zjišťování mentální úrovně dětí mladšího školního věku. Respondenty jsou žáci 3. a 4. ročníků tří základních škol. Data jsou získána pomocí dílčích kresebných testů, které zjišťují úroveň mentálních schopností, a metodou dotazování. Práce má charakter kvantitativního projektu. Pomocí formulovaných hypotéz jsou zjišťovány statisticky významné souvislosti mezi úspěšností v kresebných testech a vlivy, které mají na úspěšnost v kresbě vliv. Závěry této práce poukazují na to, že nelze jednoznačně určit, zda dochází ke změnám v dětské kresbě oproti dřívějšímu zkoumání. Záleží na mnoha aspektech, které kresbu ovlivňují.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on progress of children´s drawing in a primary school. Deals with issue: How accurate is art expression of modern children in primary school in comparing it with theoretics´ ontogenetics models on a field of "development of children's drawing"?. Main goal is answer the question if it is there a generational progress on a field of children's drawing and if nowadays drawing tests are proper method of qualifying mental level of children in primary school. Respondets are in 3rd and 4th grade from three different primary schools. Outcomes are from several drawing tests which are made to discover mental abilities and questionnaire survey. Character of thesis is a quantitative project. By formulated hypothesis we are discovering statistically important connections between sucess of created drawings and factors which can influence the drawing. Results of this thesis are saying that it is not possible to destine if there are attending some changes in comparing them with the previous studies. It depends on many factors which may have influence on the drawing.
Klíčová slova
Mladší školní věk, vývoj dětské kresby, vývoj kognitivních procesů, kresebné testy, změny v dětské kresbě
Klíčová slova v angličtině
younger school age, development of children's drawing, cognitive development, drawing tests, progress of children´s drawing
Rozsah průvodní práce
83 s. (2 s. ob. př.)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na vývoj dětské kresby na prvním stupni základní školy. Zabývá se výzkumným problémem v tomto znění: Jak odpovídá výtvarné vyjadřování dnešních dětí mladšího školního věku ontogenetickým modelům teoretiků z oblasti vývoje dětské kresby? Cílem práce je odpovědět na otázku, zda došlo ke generačnímu posunu v oblasti dětské kresby a zdali jsou tedy i v dnešní době kresebné testy vhodnou metodou ke zjišťování mentální úrovně dětí mladšího školního věku. Respondenty jsou žáci 3. a 4. ročníků tří základních škol. Data jsou získána pomocí dílčích kresebných testů, které zjišťují úroveň mentálních schopností, a metodou dotazování. Práce má charakter kvantitativního projektu. Pomocí formulovaných hypotéz jsou zjišťovány statisticky významné souvislosti mezi úspěšností v kresebných testech a vlivy, které mají na úspěšnost v kresbě vliv. Závěry této práce poukazují na to, že nelze jednoznačně určit, zda dochází ke změnám v dětské kresbě oproti dřívějšímu zkoumání. Záleží na mnoha aspektech, které kresbu ovlivňují.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on progress of children´s drawing in a primary school. Deals with issue: How accurate is art expression of modern children in primary school in comparing it with theoretics´ ontogenetics models on a field of "development of children's drawing"?. Main goal is answer the question if it is there a generational progress on a field of children's drawing and if nowadays drawing tests are proper method of qualifying mental level of children in primary school. Respondets are in 3rd and 4th grade from three different primary schools. Outcomes are from several drawing tests which are made to discover mental abilities and questionnaire survey. Character of thesis is a quantitative project. By formulated hypothesis we are discovering statistically important connections between sucess of created drawings and factors which can influence the drawing. Results of this thesis are saying that it is not possible to destine if there are attending some changes in comparing them with the previous studies. It depends on many factors which may have influence on the drawing.
Klíčová slova
Mladší školní věk, vývoj dětské kresby, vývoj kognitivních procesů, kresebné testy, změny v dětské kresbě
Klíčová slova v angličtině
younger school age, development of children's drawing, cognitive development, drawing tests, progress of children´s drawing
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Jak odpovídá výtvarné vyjadřování dnešních dětí mladšího školního věku ontogenetickým modelům teoretiků z oblasti vývoje dětské kresby?
Zpracování teoretické části: (Specifika vývoje mladšího školního věku, kresba v životě dítěte, kresba jako nástroj poznávání vývoje kognitivních funkcí, vývoj dětské kresby (Lowenfeld, Piaget, Uždil, Luquet), specifika výtvarného projevu dětí mladšího školního věku). Zpracování TKA (Wos).
Realizace výzkumného projektu: Cílem je zjištění, zda úroveň výtvarného projevu mnou sledovaného vzorku dětí mladšího školního věku, konkrétně dětí ze třetích a čtvrtých tříd základní školy, odpovídá stupni vývoje kresby, ve kterém by se dle věku měly pohybovat. Porovnávat budeme s ontogenetickými modely již dříve popsanými řadou teoretiků, kteří se vývojem dětské kresby zabývali. Tato zjištění budeme dále porovnávat se skutečnou angažovaností dětí ve výtvarné činnosti pomocí rozhovoru. Pro realizaci výzkumu zvolíme kvantitativní přístup.
Formální zásady: Práce bude zpracována dle norem KPS PF UJEP.
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Jak odpovídá výtvarné vyjadřování dnešních dětí mladšího školního věku ontogenetickým modelům teoretiků z oblasti vývoje dětské kresby?
Zpracování teoretické části: (Specifika vývoje mladšího školního věku, kresba v životě dítěte, kresba jako nástroj poznávání vývoje kognitivních funkcí, vývoj dětské kresby (Lowenfeld, Piaget, Uždil, Luquet), specifika výtvarného projevu dětí mladšího školního věku). Zpracování TKA (Wos).
Realizace výzkumného projektu: Cílem je zjištění, zda úroveň výtvarného projevu mnou sledovaného vzorku dětí mladšího školního věku, konkrétně dětí ze třetích a čtvrtých tříd základní školy, odpovídá stupni vývoje kresby, ve kterém by se dle věku měly pohybovat. Porovnávat budeme s ontogenetickými modely již dříve popsanými řadou teoretiků, kteří se vývojem dětské kresby zabývali. Tato zjištění budeme dále porovnávat se skutečnou angažovaností dětí ve výtvarné činnosti pomocí rozhovoru. Pro realizaci výzkumu zvolíme kvantitativní přístup.
Formální zásady: Práce bude zpracována dle norem KPS PF UJEP.
Seznam doporučené literatury
Vágnerová M. (2017) Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití Praha: Raabe
Langmeier J. a Krejčířová D. (2006) Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada,
Uždil J. (2002) Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál
Vágnerová M. (2000) Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál
Piaget J. a Inhelder B. (1997) Psychologie dítěte. Vyd. 2. Přeložil Vyskočilová E. Praha: Portál
Závora J. & Hříbková L. (2015). Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP [elektronická skripta]. Ústí nad Labem Dostupné na PF UJEP Web site: https://www.pf.ujep.cz/wpcontent/uploads/2018/08/KPS_metodika_kval_prace-1.pdf
Seznam doporučené literatury
Vágnerová M. (2017) Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití Praha: Raabe
Langmeier J. a Krejčířová D. (2006) Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada,
Uždil J. (2002) Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál
Vágnerová M. (2000) Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál
Piaget J. a Inhelder B. (1997) Psychologie dítěte. Vyd. 2. Přeložil Vyskočilová E. Praha: Portál
Závora J. & Hříbková L. (2015). Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP [elektronická skripta]. Ústí nad Labem Dostupné na PF UJEP Web site: https://www.pf.ujep.cz/wpcontent/uploads/2018/08/KPS_metodika_kval_prace-1.pdf