Toto bakalářská práce se zabývá vlivem přítomnosti asistenta pedagoga u žáka s poruchou ADHD na běžné základní škole. Práce se zabývá následujícím výzkumným problémem: Jak se mění chování dítěte s ADHD při vyučování za přítomnosti asistenta pedagoga a bez něj?? Teoretická část je zaměřena na asistenta pedagoga, jeho vzdělání, náplň práce, legislativu. Další část bude o syndromu ADHD, vymezení, jeho projevy, diagnostika a léčba. V praktické části jsem vybrala účastníka ze základní školy. K získání informací jsem použila polostrukturovaný rozhovor, pozorování a sledovala chování při hodinách, jeho projevy s asistentem pedagoga a bez něj. Následně po pozorování jsem provedla rozhovory se všemi účastníky výchovy a vzdělání účastníka.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the influence of the inherency of a teaching assistant by the pupil with ADHD disorder at an ordinary grammar school. The thesis deals with following investigative problmem: How does the behaving of the pupil by the school teaching changes with the inherency of a teaching assistant and without it? The theoretical part focuses on the teaching assistant, his education, his job description, legislation. The next part will be about the ADHD syndrom, definition, its expression, diagnostic and treatment. I chose one participant form a grammar school for the practical part. I used half - structured dialog, observing for getting the informations and I watched his behavior in the school lessons, his behaving with the teaching assistant and without him. Afterwards I made interviews with all the participants of the upbringing and education of the participant.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, porucha ADHD, vzdělání, projevy v chování
Toto bakalářská práce se zabývá vlivem přítomnosti asistenta pedagoga u žáka s poruchou ADHD na běžné základní škole. Práce se zabývá následujícím výzkumným problémem: Jak se mění chování dítěte s ADHD při vyučování za přítomnosti asistenta pedagoga a bez něj?? Teoretická část je zaměřena na asistenta pedagoga, jeho vzdělání, náplň práce, legislativu. Další část bude o syndromu ADHD, vymezení, jeho projevy, diagnostika a léčba. V praktické části jsem vybrala účastníka ze základní školy. K získání informací jsem použila polostrukturovaný rozhovor, pozorování a sledovala chování při hodinách, jeho projevy s asistentem pedagoga a bez něj. Následně po pozorování jsem provedla rozhovory se všemi účastníky výchovy a vzdělání účastníka.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the influence of the inherency of a teaching assistant by the pupil with ADHD disorder at an ordinary grammar school. The thesis deals with following investigative problmem: How does the behaving of the pupil by the school teaching changes with the inherency of a teaching assistant and without it? The theoretical part focuses on the teaching assistant, his education, his job description, legislation. The next part will be about the ADHD syndrom, definition, its expression, diagnostic and treatment. I chose one participant form a grammar school for the practical part. I used half - structured dialog, observing for getting the informations and I watched his behavior in the school lessons, his behaving with the teaching assistant and without him. Afterwards I made interviews with all the participants of the upbringing and education of the participant.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, porucha ADHD, vzdělání, projevy v chování
Bude se jednat o případovou studii zaměřenou na vybraného žáka s ADHD v běžné ZŠ.
Bude zvolena explorativně deskriptivní studie, kdy budeme zkoumat, jakou roli hraje přítomnost asistenta pedagoga při vzdělání žáka s ADHD, jak se žák projevuje v případě přítomnosti asistenta pedagoga a jak se projevuje v jeho nepřítomnosti.
Žáka budeme pozorovat za přítomnosti i za nepřítomnosti AP, budeme zaznamenávat jeho projevy a výsledky jeho činnosti. Zároveň povedeme polostrukturované interview s Učitelem, žákem, jeho rodiči i samotným asistentem.
Zásady pro vypracování
Bude se jednat o případovou studii zaměřenou na vybraného žáka s ADHD v běžné ZŠ.
Bude zvolena explorativně deskriptivní studie, kdy budeme zkoumat, jakou roli hraje přítomnost asistenta pedagoga při vzdělání žáka s ADHD, jak se žák projevuje v případě přítomnosti asistenta pedagoga a jak se projevuje v jeho nepřítomnosti.
Žáka budeme pozorovat za přítomnosti i za nepřítomnosti AP, budeme zaznamenávat jeho projevy a výsledky jeho činnosti. Zároveň povedeme polostrukturované interview s Učitelem, žákem, jeho rodiči i samotným asistentem.
Seznam doporučené literatury
ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6
DRTÍLKOVÁ, Ivana a Omar ŠERÝ. Hyperkinetická porucha: ADHD. 1. vyd. Praha: Galén, c2007, 268 s. ISBN 978-80-7262-419-5.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
BAŘINKOVÁ, Zonna a kol. Spolupráce s asistentem pedagoga: metodika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87652-65-7.
CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7.
MASOPUSTOVÁ, Zuzana. Asistence pedagoga u dítěte s ADHD. Brno: Centrum pro rodinu a sociální péči, 2015.
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1426-4.
RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha: Portál, 1999. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-287-4.
Závora, J., & Hříbková, L. (2015). Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně
ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada, 2002. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0182-0.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1049-8.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
Seznam doporučené literatury
ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6
DRTÍLKOVÁ, Ivana a Omar ŠERÝ. Hyperkinetická porucha: ADHD. 1. vyd. Praha: Galén, c2007, 268 s. ISBN 978-80-7262-419-5.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
BAŘINKOVÁ, Zonna a kol. Spolupráce s asistentem pedagoga: metodika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87652-65-7.
CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7.
MASOPUSTOVÁ, Zuzana. Asistence pedagoga u dítěte s ADHD. Brno: Centrum pro rodinu a sociální péči, 2015.
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1426-4.
RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha: Portál, 1999. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-287-4.
Závora, J., & Hříbková, L. (2015). Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně
ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada, 2002. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0182-0.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1049-8.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.