Informace o kvalifikační práci The Influence of Bilingualism on Speakers´ Personality. A Study of the Influence of Language on Social Behaviour of Bilingual Speakers.
Diplomová práce bude zaměřena na bilingvismus a specifika individuálního jazykového chování u jednotlivých bilingvních mluvčích. Teoretická část práce se zaměří na téma bilingvismu, typologii tohoto fenoménu v kontextu sociolingvistickém i z hlediska teorie "language acquisition". V práci bude zkoumán fenomén jazykového chování, tak zvaného code-switching a celkový kontext komunikace bilingvních mluvčích. Praktická část práce bude kombinovat analýzu dat získaných z dotazníkového šetřeni a také případovou studii jazykového chování a komunikativní kompetenci jednotlivých bilingvních mluvčích.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with bilingualism and specifics of the individual language behaviour of individual bilingual speakers. The theoretical part of the thesis will focus on the topic of bilingualism, the typology of this phenomenon in the context of sociolinguistic and in terms of the theory of "language acquisition". The thesis will focus on the phenomenon of linguistic behaviour, the so-called code-switching and the overall context of the communication of bilingual speakers. The main theories that are applied in this research are introduced and discussed including bilingualism, language and identity. The practical part of the work will combine the analysis of data obtained from the questionnaire investigation as well as a case study of language behaviour and communicative competence of individual bilingual speakers.
bilingualism, bilingual speakers, identity, language behaviour, linguistic behaviour, personality, sociolinguistic
Rozsah průvodní práce
75 s., 29 s. příloh
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce bude zaměřena na bilingvismus a specifika individuálního jazykového chování u jednotlivých bilingvních mluvčích. Teoretická část práce se zaměří na téma bilingvismu, typologii tohoto fenoménu v kontextu sociolingvistickém i z hlediska teorie "language acquisition". V práci bude zkoumán fenomén jazykového chování, tak zvaného code-switching a celkový kontext komunikace bilingvních mluvčích. Praktická část práce bude kombinovat analýzu dat získaných z dotazníkového šetřeni a také případovou studii jazykového chování a komunikativní kompetenci jednotlivých bilingvních mluvčích.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with bilingualism and specifics of the individual language behaviour of individual bilingual speakers. The theoretical part of the thesis will focus on the topic of bilingualism, the typology of this phenomenon in the context of sociolinguistic and in terms of the theory of "language acquisition". The thesis will focus on the phenomenon of linguistic behaviour, the so-called code-switching and the overall context of the communication of bilingual speakers. The main theories that are applied in this research are introduced and discussed including bilingualism, language and identity. The practical part of the work will combine the analysis of data obtained from the questionnaire investigation as well as a case study of language behaviour and communicative competence of individual bilingual speakers.
bilingualism, bilingual speakers, identity, language behaviour, linguistic behaviour, personality, sociolinguistic
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na bilingvismus a specifika individuálního jazykového chování u jednotlivých bilingvních mluvčích. Teoretická část práce se zaměří na téma bilingvismu, typologii tohoto fenoménu v kontextu sociolingvistickém i z hlediska teorie "language acquisition". Diplomantka se zaměří na fenomén jazykového chování, tak zvaného code-switching a celkový kontext komunikace bilingvních mluvčích. Praktická část práce bude kombinovat analýzu dat získaných z dotazníkového šetřeni a také případovou studii jazykového chování a komunikativní kompetenci jednotlivých bilingvních mluvčích.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na bilingvismus a specifika individuálního jazykového chování u jednotlivých bilingvních mluvčích. Teoretická část práce se zaměří na téma bilingvismu, typologii tohoto fenoménu v kontextu sociolingvistickém i z hlediska teorie "language acquisition". Diplomantka se zaměří na fenomén jazykového chování, tak zvaného code-switching a celkový kontext komunikace bilingvních mluvčích. Praktická část práce bude kombinovat analýzu dat získaných z dotazníkového šetřeni a také případovou studii jazykového chování a komunikativní kompetenci jednotlivých bilingvních mluvčích.
Seznam doporučené literatury
Baker, C. (2001). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon. Multilingual Matters Ltd.
Bialystok, E. (2005). Consequences of bilingualism for cognitive development. In De Groot, A. M. B., Kroll, J. F. Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Approaches. Oxford: Oxford University Press
Dörnyei, Z. (2009). The Psychology of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press
Grosjean, F. (1982). Life with two languages: An introduction to bilingualism. Cambridge, Mass: Harvard University Press
Hakuta, K. (1986). Mirror of Language: The Debate on Bilingualism. New York: Basic Books
Harding-Esch E., Riley, P. (2008). Bilingvní rodina. Praha: Portál, s.r.o.
Heller, M. (1988). Code-switching. Berlin: Mouton de Gruyter
Morgensternová, M., Šulová, L., Schöll, L. (2011). Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer
Romaine, S. (1995). Bilingualism. (Second Edition). Oxford: Basil Blackwell
Thiery, C. (1978). True bilingualism and second language learning. In D. Gerver and H. Sinaiko (Eds.), Language interpretation and communication. New York: Plenum
Seznam doporučené literatury
Baker, C. (2001). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon. Multilingual Matters Ltd.
Bialystok, E. (2005). Consequences of bilingualism for cognitive development. In De Groot, A. M. B., Kroll, J. F. Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Approaches. Oxford: Oxford University Press
Dörnyei, Z. (2009). The Psychology of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press
Grosjean, F. (1982). Life with two languages: An introduction to bilingualism. Cambridge, Mass: Harvard University Press
Hakuta, K. (1986). Mirror of Language: The Debate on Bilingualism. New York: Basic Books
Harding-Esch E., Riley, P. (2008). Bilingvní rodina. Praha: Portál, s.r.o.
Heller, M. (1988). Code-switching. Berlin: Mouton de Gruyter
Morgensternová, M., Šulová, L., Schöll, L. (2011). Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer
Romaine, S. (1995). Bilingualism. (Second Edition). Oxford: Basil Blackwell
Thiery, C. (1978). True bilingualism and second language learning. In D. Gerver and H. Sinaiko (Eds.), Language interpretation and communication. New York: Plenum