Práce se zabývá alternativním školstvím, a to konkrétně pedagogickou koncepcí
Marie Montessori. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaká je informovanost učitelů v běžných mateřských školách o pedagogické koncepci Marie Montessori. Bakalářská práce obsahuje dvě části. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy spojené s reformní pedagogikou, alternativním školstvím a pedagogickou koncepcí Marie Montessori. Montessori pedagogiku přibližují kapitoly zabývající se základními principy, oblastmi vzdělávání
a didaktickými pomůckami, typickými pro tuto koncepci. V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které cílilo na skupinu učitelů běžných mateřských škol. Smyslem bylo zjistit, do jaké míry jsou učitelé běžných mateřských škol informováni o koncepci Marii Montessori, zda využívají některé prvky této koncepce
ve vzdělávací práci s dětmi a čím je tato pedagogická koncepce inspiruje.
Anotace v angličtině
This thesis researches alternative education, specifically the pedagogical concept
of Maria Montessori. The goal of this work is to find out what is the awareness of teachers in ordinary kindergardens about the pedagogical concept of Maria Montessori. Bachelor thesis cosists of two parts. The theoretical part explains the concepts associated with reform pedagogy, alternative education and the pedagogical concept of Maria Montessori. Montessori pedagogy is approached by chapters dealing with basic principles, areas
of education and didactic aids, typical for this concept. The practical part presents the results of a research survey aimed at a group of teachers of ordinary kindergartens. The aim was
to find out to what extent the teachers of ordinary kindergartens are informed about
the concept of Maria Montessori, whether they use some elements of this concept
in educational work with children and how this pedagogical concept inspiries them.
Klíčová slova
Marie Montessori, alternativní pedagogická koncepce, dítě předškolního věku, didaktické pomůcky, vzdělávací principy
Klíčová slova v angličtině
Maria Montessori, alternative pedagogical conception, preschool child, didactic training aid, educational principles
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá alternativním školstvím, a to konkrétně pedagogickou koncepcí
Marie Montessori. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaká je informovanost učitelů v běžných mateřských školách o pedagogické koncepci Marie Montessori. Bakalářská práce obsahuje dvě části. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy spojené s reformní pedagogikou, alternativním školstvím a pedagogickou koncepcí Marie Montessori. Montessori pedagogiku přibližují kapitoly zabývající se základními principy, oblastmi vzdělávání
a didaktickými pomůckami, typickými pro tuto koncepci. V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které cílilo na skupinu učitelů běžných mateřských škol. Smyslem bylo zjistit, do jaké míry jsou učitelé běžných mateřských škol informováni o koncepci Marii Montessori, zda využívají některé prvky této koncepce
ve vzdělávací práci s dětmi a čím je tato pedagogická koncepce inspiruje.
Anotace v angličtině
This thesis researches alternative education, specifically the pedagogical concept
of Maria Montessori. The goal of this work is to find out what is the awareness of teachers in ordinary kindergardens about the pedagogical concept of Maria Montessori. Bachelor thesis cosists of two parts. The theoretical part explains the concepts associated with reform pedagogy, alternative education and the pedagogical concept of Maria Montessori. Montessori pedagogy is approached by chapters dealing with basic principles, areas
of education and didactic aids, typical for this concept. The practical part presents the results of a research survey aimed at a group of teachers of ordinary kindergartens. The aim was
to find out to what extent the teachers of ordinary kindergartens are informed about
the concept of Maria Montessori, whether they use some elements of this concept
in educational work with children and how this pedagogical concept inspiries them.
Klíčová slova
Marie Montessori, alternativní pedagogická koncepce, dítě předškolního věku, didaktické pomůcky, vzdělávací principy
Klíčová slova v angličtině
Maria Montessori, alternative pedagogical conception, preschool child, didactic training aid, educational principles
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 5A/2019 Vedení, zadávání a odevzdávání kvalifikačních prací a řídit se podle ní při zpracování práce.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu a navrhnout koncepci bakalářské práce.
3. Cílem bakalářské práce bude ověřit přenositelnost vybraných prvků pedagogické koncepce M.Montessori do práce běžných mateřských školách. Teoretická část bude věnována osobnosti M. Montessori a její pedagogické koncepci, kterou navrhla pro práci s dětmi předškolního věku.
4. Praktická část se bude ubírat výzkumným směrem. Budou stanoveny cíle, formulovány výzkumné otázky a připraven nástroj pro zjištění potřebných údajů. Cílovou skupinou budou učitelé mateřských škol běžných a mateřských škol pracujících podle koncepce M.Montessori.
5. Zjištěné údaje budou vyhodnoceny a na jejich základě bude formulováno doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 5A/2019 Vedení, zadávání a odevzdávání kvalifikačních prací a řídit se podle ní při zpracování práce.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu a navrhnout koncepci bakalářské práce.
3. Cílem bakalářské práce bude ověřit přenositelnost vybraných prvků pedagogické koncepce M.Montessori do práce běžných mateřských školách. Teoretická část bude věnována osobnosti M. Montessori a její pedagogické koncepci, kterou navrhla pro práci s dětmi předškolního věku.
4. Praktická část se bude ubírat výzkumným směrem. Budou stanoveny cíle, formulovány výzkumné otázky a připraven nástroj pro zjištění potřebných údajů. Cílovou skupinou budou učitelé mateřských škol běžných a mateřských škol pracujících podle koncepce M.Montessori.
5. Zjištěné údaje budou vyhodnoceny a na jejich základě bude formulováno doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal, pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.
MONTESSORI, M. Objevování dítěte. 2. vyd. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, M. Absorbující mysl, vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. 1. vyd. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
POUSSIN, CH. Nauč mě, jak to mám udělat sám. 1. české vyd. Praha: Svojtka and Co., s.r.o., 2018. ISBN 978-80-256-2459-3.
HAINSKOCK, E. Metoda Montessori a jak ji učit doma: předškolní léta. 2. vyd. Praha: Euromedia Group, a.s., v edici PRAGMA. ISBN 978-80-7549-626-3.
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. 1. vyd. Triton. ISBN 978-80-7387-382-0.
MONTESSORI, M. Od dětství k dospívání. 1. vyd. 2012. Triton. ISBN 978-80-7387-478-0.
Seznam doporučené literatury
ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal, pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.
MONTESSORI, M. Objevování dítěte. 2. vyd. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, M. Absorbující mysl, vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. 1. vyd. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
POUSSIN, CH. Nauč mě, jak to mám udělat sám. 1. české vyd. Praha: Svojtka and Co., s.r.o., 2018. ISBN 978-80-256-2459-3.
HAINSKOCK, E. Metoda Montessori a jak ji učit doma: předškolní léta. 2. vyd. Praha: Euromedia Group, a.s., v edici PRAGMA. ISBN 978-80-7549-626-3.
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. 1. vyd. Triton. ISBN 978-80-7387-382-0.
MONTESSORI, M. Od dětství k dospívání. 1. vyd. 2012. Triton. ISBN 978-80-7387-478-0.