Informace o kvalifikační práci Komparace vztahu žáků k matematice vzhledem k pohlaví v pátých třídách 1. stupně běžných základních škol, škol Montessori a žáků vyučovaných podle Hejného metody
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Komparace vztahu žáků k matematice vzhledem k pohlaví v pátých třídách 1. stupně běžných základních škol, škol Montessori a žáků vyučovaných podle Hejného metody
Hlavní téma v angličtině
Comparison of pupils‘ relationship to mathematics with respect to gender in the fifth grades of regular primary schools, Montesorri schools and pupils taught according to the Hejny method
Název dle studenta
Komparace vztahu žáků k matematice vzhledem k pohlaví v pátých třídách 1. stupně běžných základních škol, škol Montessori a žáků vyučovaných podle Hejného metody
Název dle studenta v angličtině
Comparison of pupils' relationship to mathematics with respect to gender in the fifth grades of regular primary schools, Montessori schools and pupils taught according to the Hejny method
Diplomová práce se zabývá vztahem žáka k matematice vzhledem k pohlaví v pátých třídách běžných základních škol, škol Montessori, škol vyučujících dle Hejného metody a daltonského plánu. Cílem práce je porovnat vztah k matematice mezi chlapci a děvčaty na institucích s odlišnými preferovanými strategiemi řízení učební činnosti a informovat tak čtenáře, zda je pohlaví a způsob výuky ovlivňujícím faktorem postojů žáků k matematice či nikoliv. V teoretické části seznamujeme s východisky práce. Konkrétně s věkovou skupinou, s faktory ovlivňujícími vztah k matematice a také s tradičními a alternativními způsoby výuky. V empirické části popisujeme metodologii výzkumu, která obsahuje výzkumný vzorek a sběr dat, výzkumnou metodu, nastolené problémy, cíle a hypotézy. V samotné výzkumné části se dozvídáme, že rozdíl v oblibě matematiky mezi chlapci a děvčaty existuje ve všech způsobech výuky, kromě Hejného metody. Největší oblibě se těší matematika u chlapců vyučovaná na Montessori školách. Zato nejméně pozitivní vztah projevily dívky na běžných základních školách. Právě tato skutečnost přivádí k myšlence, že pedagogové na běžných základních školách by neměli zapomínat na důležitost motivace při výuce a podporovat dívky v jejich kladném postoji k danému předmětu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the pupil 's relation to mathematics in view of gender in the fifth grades of regular primary schools, Montessori schools, pupil 's taught according to the Hejný method and to the Dalton plan. The aim of the thesis is to compare the relation to mathematics between boys and girls at institutions with different preferred strategies of guidance on learning activities and to inform readers about, if gender and the way of teaching is an affecting factor of pupil 's attitudes to mathematics or not.
In the theoretical part we get acquainted with the starting points of the work. Specifically with the age group, with the circumstances affecting the relation to mathematics and also with traditional and alternative teaching methods. In the practical part of the study we describe the research methodology, which includes a research sample and data collection, the research method, encountered problems, goals and hypotheses. In the research part we learn that the difference in the popularity of mathematics between boys and girls exists in the all ways of teaching, except the Hejný method. The most popular mathematics evaluated boys is taught at Montessori schools. On the other hand, girls in regular primary schools showed the least positive relation to mathematics. This fact leads to the idea that teachers in regular primary schools should not forget the importance of motivation in teaching and support girls in their positive attitude to the subject.
Klíčová slova
Základní školy, vztah žáka, vztah k matematice, pohlaví, tradiční výuka, alternativní výuka
Klíčová slova v angličtině
Primary schools, pupil 's relationship, relation to mathematics, gender, traditional teaching, alternative teaching
Rozsah průvodní práce
85 s. (118 066 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vztahem žáka k matematice vzhledem k pohlaví v pátých třídách běžných základních škol, škol Montessori, škol vyučujících dle Hejného metody a daltonského plánu. Cílem práce je porovnat vztah k matematice mezi chlapci a děvčaty na institucích s odlišnými preferovanými strategiemi řízení učební činnosti a informovat tak čtenáře, zda je pohlaví a způsob výuky ovlivňujícím faktorem postojů žáků k matematice či nikoliv. V teoretické části seznamujeme s východisky práce. Konkrétně s věkovou skupinou, s faktory ovlivňujícími vztah k matematice a také s tradičními a alternativními způsoby výuky. V empirické části popisujeme metodologii výzkumu, která obsahuje výzkumný vzorek a sběr dat, výzkumnou metodu, nastolené problémy, cíle a hypotézy. V samotné výzkumné části se dozvídáme, že rozdíl v oblibě matematiky mezi chlapci a děvčaty existuje ve všech způsobech výuky, kromě Hejného metody. Největší oblibě se těší matematika u chlapců vyučovaná na Montessori školách. Zato nejméně pozitivní vztah projevily dívky na běžných základních školách. Právě tato skutečnost přivádí k myšlence, že pedagogové na běžných základních školách by neměli zapomínat na důležitost motivace při výuce a podporovat dívky v jejich kladném postoji k danému předmětu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the pupil 's relation to mathematics in view of gender in the fifth grades of regular primary schools, Montessori schools, pupil 's taught according to the Hejný method and to the Dalton plan. The aim of the thesis is to compare the relation to mathematics between boys and girls at institutions with different preferred strategies of guidance on learning activities and to inform readers about, if gender and the way of teaching is an affecting factor of pupil 's attitudes to mathematics or not.
In the theoretical part we get acquainted with the starting points of the work. Specifically with the age group, with the circumstances affecting the relation to mathematics and also with traditional and alternative teaching methods. In the practical part of the study we describe the research methodology, which includes a research sample and data collection, the research method, encountered problems, goals and hypotheses. In the research part we learn that the difference in the popularity of mathematics between boys and girls exists in the all ways of teaching, except the Hejný method. The most popular mathematics evaluated boys is taught at Montessori schools. On the other hand, girls in regular primary schools showed the least positive relation to mathematics. This fact leads to the idea that teachers in regular primary schools should not forget the importance of motivation in teaching and support girls in their positive attitude to the subject.
Klíčová slova
Základní školy, vztah žáka, vztah k matematice, pohlaví, tradiční výuka, alternativní výuka
Klíčová slova v angličtině
Primary schools, pupil 's relationship, relation to mathematics, gender, traditional teaching, alternative teaching
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem minimálně 40 zdrojů 2. Vypracování teoretických východisek diplomové práce (vztah žáků k matematice a jejich motivace v rámci běžných a alternativních způsobů výuky, možnosti testování vztahu žáka k matematice, výzkumy na poli motivace a vztahu žáků, vymezení věkové skupiny) 3. Vypracování metodologie (výzkumná otázka, cíle, hypotézy) 4. Realizace sběru dat v pátých ročnících základních škol 5. Deskriptivní analýza + induktivní analýza 6. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 5A/2019. 7. Vyhodnocení výzkumu, zodpovězení hypotéz. 8. Diskuze, závěr. 9. Práce bude odevzdána vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem minimálně 40 zdrojů 2. Vypracování teoretických východisek diplomové práce (vztah žáků k matematice a jejich motivace v rámci běžných a alternativních způsobů výuky, možnosti testování vztahu žáka k matematice, výzkumy na poli motivace a vztahu žáků, vymezení věkové skupiny) 3. Vypracování metodologie (výzkumná otázka, cíle, hypotézy) 4. Realizace sběru dat v pátých ročnících základních škol 5. Deskriptivní analýza + induktivní analýza 6. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 5A/2019. 7. Vyhodnocení výzkumu, zodpovězení hypotéz. 8. Diskuze, závěr. 9. Práce bude odevzdána vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
PAVELKOVÁ, I. (2002). Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova.
HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí: [kapitoly z didaktiky matematiky]. Praha: Univerzita Karlova, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-397-0.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 80-7184-569-8.
RÝDL, K. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka : daltonský plán jako výzva ? metody a formy práce na 2. stupni ZŠ a na středních školách. Praha : Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-03-9
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
PAVELKOVÁ, I. (2002). Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova.
HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí: [kapitoly z didaktiky matematiky]. Praha: Univerzita Karlova, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-397-0.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 80-7184-569-8.
RÝDL, K. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka : daltonský plán jako výzva ? metody a formy práce na 2. stupni ZŠ a na středních školách. Praha : Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-03-9
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.