Dech je předpokladem pro řadu fyziologických procesů v lidském těle. Ovlivňuje širokou škálu jeho funkcí od psychického stavu až například po držení těla. Je také zákla-dem tvorby hlasu a hlas je základem řeči. Jakkoli je dýchání přirozené, lze jej rozlišovat na správné a chybné. Přes tuto přirozenost však není samozřejmé, že každý dýchá auto-maticky správně, naopak. V předchozím výzkumu jsme zjistili, že předškoláci mají v dýchání značné rezervy. V tomto výzkumu jsme se zaměřili na zjištění, o jaké rezervy se jedná, jak jsou mezi předškoláky zastoupeny a především, jestli se dají účinně napravit.
Na vzorku 60 předškoláků, po třiceti intaktních a s narušenou komunikační schopností jsme zjišťovali změnu v dýchání po osmi týdnech dechových cvičení. Výsledky jsme porovnávali se stejně velkými kontrolními skupinami. Obě experimentální skupiny vykázaly signifikantní progres, došlo u nich ke zlepšení dechové ekonomie. To potvrzuje dovednost naučit se správně dýchat, a tím užitečnost dechových cvičení v kurikulu před-školního vzdělávání.
Anotace v angličtině
Breath is a prerequisite for a number of physiological processes in the human body. It affects a wide range of its functions, from one's mental state to, for example, pos-ture. It is also the basis of voice production, and voice itself is the basis of speech. Alt-hough breathing is natural, we can distinguish between right and wrong breathing. De-spite breathing being natural, it is not obvious that everyone breathes correctly on its own. On the contrary. In a previous research, we found that pre-schoolers have signifi-cant reserves in breathing. In this research, we focused on finding out what reserves are involved, how they are represented among pre-schoolers and, above all, whether they can be effectively remedied.
On a sample of 60 pre-schoolers, thirty intact and thirty with impaired communi-cation skills, we found a change in breathing after eight weeks of breathing exercises. We compared the results with equally large control groups. Both experimental groups showed significant progress and their respiratory economy improved. This confirms the ability to learn to breathe properly, and thus the usefulness of breathing exercises in the preschool curriculum.
Klíčová slova
Dechová cvičení, logopedie, fonační doba, výdechový proud, dechová ekonomie
Klíčová slova v angličtině
Breathing exercises, speech therapy, phonation time, exhale stream, breathing economy
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Dech je předpokladem pro řadu fyziologických procesů v lidském těle. Ovlivňuje širokou škálu jeho funkcí od psychického stavu až například po držení těla. Je také zákla-dem tvorby hlasu a hlas je základem řeči. Jakkoli je dýchání přirozené, lze jej rozlišovat na správné a chybné. Přes tuto přirozenost však není samozřejmé, že každý dýchá auto-maticky správně, naopak. V předchozím výzkumu jsme zjistili, že předškoláci mají v dýchání značné rezervy. V tomto výzkumu jsme se zaměřili na zjištění, o jaké rezervy se jedná, jak jsou mezi předškoláky zastoupeny a především, jestli se dají účinně napravit.
Na vzorku 60 předškoláků, po třiceti intaktních a s narušenou komunikační schopností jsme zjišťovali změnu v dýchání po osmi týdnech dechových cvičení. Výsledky jsme porovnávali se stejně velkými kontrolními skupinami. Obě experimentální skupiny vykázaly signifikantní progres, došlo u nich ke zlepšení dechové ekonomie. To potvrzuje dovednost naučit se správně dýchat, a tím užitečnost dechových cvičení v kurikulu před-školního vzdělávání.
Anotace v angličtině
Breath is a prerequisite for a number of physiological processes in the human body. It affects a wide range of its functions, from one's mental state to, for example, pos-ture. It is also the basis of voice production, and voice itself is the basis of speech. Alt-hough breathing is natural, we can distinguish between right and wrong breathing. De-spite breathing being natural, it is not obvious that everyone breathes correctly on its own. On the contrary. In a previous research, we found that pre-schoolers have signifi-cant reserves in breathing. In this research, we focused on finding out what reserves are involved, how they are represented among pre-schoolers and, above all, whether they can be effectively remedied.
On a sample of 60 pre-schoolers, thirty intact and thirty with impaired communi-cation skills, we found a change in breathing after eight weeks of breathing exercises. We compared the results with equally large control groups. Both experimental groups showed significant progress and their respiratory economy improved. This confirms the ability to learn to breathe properly, and thus the usefulness of breathing exercises in the preschool curriculum.
Klíčová slova
Dechová cvičení, logopedie, fonační doba, výdechový proud, dechová ekonomie
Klíčová slova v angličtině
Breathing exercises, speech therapy, phonation time, exhale stream, breathing economy
Zásady pro vypracování
Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě těchto zdrojů vypracovat teoretickou část se zaměřením na přínosy dechových a fonačních cvičení, fyziologii dýchání a využití dechových cvičení v oblastech foniatrie a respirační fyzioterapie v kontextu speciální pedagogiky. V teoretické části zpracovat kapitoly vztahující se k tématu dechové terapie, jejím zásadám, indikaci a vztahu kvality dýchání a řeči. Cílem praktické části práce je za pomoci experimentu ověřit, zda cílená dechová cvičení prokazatelně přispějí ke zlepšení respirace, dechové ekonomie a fonace pro jednotlivé hlásky. Zjištěná data budou dále předmětem smíšeného designu výzkumu s cílem formulace teorie, doporučení pro další výzkumná šetření, ale také formulace konkrétních doporučení pro praxi za účelem zkvalitnění logopedické prevence i nápravy.
Zásady pro vypracování
Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě těchto zdrojů vypracovat teoretickou část se zaměřením na přínosy dechových a fonačních cvičení, fyziologii dýchání a využití dechových cvičení v oblastech foniatrie a respirační fyzioterapie v kontextu speciální pedagogiky. V teoretické části zpracovat kapitoly vztahující se k tématu dechové terapie, jejím zásadám, indikaci a vztahu kvality dýchání a řeči. Cílem praktické části práce je za pomoci experimentu ověřit, zda cílená dechová cvičení prokazatelně přispějí ke zlepšení respirace, dechové ekonomie a fonace pro jednotlivé hlásky. Zjištěná data budou dále předmětem smíšeného designu výzkumu s cílem formulace teorie, doporučení pro další výzkumná šetření, ale také formulace konkrétních doporučení pro praxi za účelem zkvalitnění logopedické prevence i nápravy.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 236 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730080.
DINESH, T., E. DINESH KUMAR, M. RAJAJEYAKUMAR a V. CHARUMATHI, 2018. Effect of short-term breathing exercise training on perceived stress and Stroop effect in chronic smartphone users. International Archives of Integrated Medicine [online]. 5(11), 1-7 [cit. 2019-08-23]. ISSN 23940026. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edb&an=133468675&scope=site
NEUBAUER, Karel, 2018. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 766 s. ISBN 9788026213901.
RAJAJEYAKUMAR, M., A. JANITHA, MADANMOHAN a J. BALACHANDER, 2014. Effect of slow rhythmic voluntary breathing pattern on isometric handgrip among health care students. International Journal of Medical Research and Health Sciences [online]. 3(4), 790-796 [cit. 2019-08-23]. DOI: 10.5958/2319-5886.2014.00002.2. ISSN 23195886. Dostupné z: https://www.ijmrhs.com/medical-research/effect-of-slow-rhythmic-voluntary-breathing-pattern-on-isometric-handgripamong-health-care-students.pdf
SMOLÍKOVÁ, Libuše a Miloš MÁČEK, 2010. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 194 s. ISBN 9788070135273.
SZABO, Attila a Ágnes KOCSIS, 2017. Psychological effects of deep-breathing: the impact of expectancy-priming. Psychology, Health [online]. 22(5), 564-569 [cit. 2019-08-23]. DOI: 10.1080/13548506.2016.1191656. ISSN 13548506. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=17&sid=090ad3b2-4105-453d-bac8-54d61a39289b%40pdc-v-sessmgr06&bdata=Jmxhbmc9Y3Mmc2l0ZT1lZHMtbGl2ZQ%3d%3d#AN=121963422&db=a9h
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 236 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730080.
DINESH, T., E. DINESH KUMAR, M. RAJAJEYAKUMAR a V. CHARUMATHI, 2018. Effect of short-term breathing exercise training on perceived stress and Stroop effect in chronic smartphone users. International Archives of Integrated Medicine [online]. 5(11), 1-7 [cit. 2019-08-23]. ISSN 23940026. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edb&an=133468675&scope=site
NEUBAUER, Karel, 2018. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 766 s. ISBN 9788026213901.
RAJAJEYAKUMAR, M., A. JANITHA, MADANMOHAN a J. BALACHANDER, 2014. Effect of slow rhythmic voluntary breathing pattern on isometric handgrip among health care students. International Journal of Medical Research and Health Sciences [online]. 3(4), 790-796 [cit. 2019-08-23]. DOI: 10.5958/2319-5886.2014.00002.2. ISSN 23195886. Dostupné z: https://www.ijmrhs.com/medical-research/effect-of-slow-rhythmic-voluntary-breathing-pattern-on-isometric-handgripamong-health-care-students.pdf
SMOLÍKOVÁ, Libuše a Miloš MÁČEK, 2010. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 194 s. ISBN 9788070135273.
SZABO, Attila a Ágnes KOCSIS, 2017. Psychological effects of deep-breathing: the impact of expectancy-priming. Psychology, Health [online]. 22(5), 564-569 [cit. 2019-08-23]. DOI: 10.1080/13548506.2016.1191656. ISSN 13548506. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=17&sid=090ad3b2-4105-453d-bac8-54d61a39289b%40pdc-v-sessmgr06&bdata=Jmxhbmc9Y3Mmc2l0ZT1lZHMtbGl2ZQ%3d%3d#AN=121963422&db=a9h