Ústecký kraj se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikované pracovní síly. Studenti Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem po ukončení studia zpravidla z regionu odcházejí. K vysvětlení důvodů migrace bývá nejčastěji používaný model s push a pull faktory, který zobrazuje důvody, jež nás ovlivňují, zdali v regionu setrvat či z něj odejít. Cílem diplomové práce bylo zjistit deklarovaný zájem o mobilitu a migraci u studentů Fakulty sociálně ekonomické a identifikovat jejich hlavní faktory (hybné síly). Metodologie práce vycházela především z primárních dat, která byla získána pomocí dotazníkového šetření. Následně bylo zjišťováno, které faktory nejvíce ovlivňují záměr studentů odejít z Ústí nad Labem. Dále byla provedena komparace postojů mezi studenty z odlišných oborů. Zde mimo jiné chí-kvadrát test nezávislosti určil, že mobilita studentů nezávisí na pohlaví. Bylo zjištěno, že záměr odejít z Ústí nad Labem nejvíce ovlivňuje nečistota města a velký počet nepřizpůsobivých obyvatel, naopak stabilizační charakter má dopravní dostupnost a zdravotní péče. Výsledky identifikace těchto faktorů budou moci využít municipality, regionální instituce, ale i další zainteresované strany, jež se na strategii udržitelnosti kvalifikované pracovní síly v regionu podílí.
Anotace v angličtině
Ústecký district is dealing in long-term with lack of qualified workforce. Students of Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem are generally leaving the region, after their studies. Push and pull factor model is very often used, when explaining the reasons for migration of Socio-economic Faculty students and when identifying main factors (impetus). Methodology of thesis originates mainly from primary data, which were collected via survey. Factors that influence intentions of students to move out of Ústí nad Labem were observed. The comparison of attitudes between students of different University fields can be found within the next chapter. Above the others chi-quadrat-test of independence determined that mobility of students is not dependent on sex of students. It was observed that unclean environment of the city and a lot of maladjusted residents, were the reasons for migration. On the other side, good traffic availability and high quality of health care had stabilization character. The results of identification of these factors could be used by district municipalities, regional institutions and other stakeholders, which participate in maintaining of qualified workforce in the region.
Klíčová slova
Pracovní mobilita, pracovní migrace, dojíždění, vysoce kvalifikované lidské zdroje, push a pull faktory, odliv vysoce kvalifikovaných zaměstnanců, studenti FSE
Klíčová slova v angličtině
Labour mobility, labour migration, commuting, high educated human resources, push and pull factors, brain drain, students of FSE
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Ústecký kraj se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikované pracovní síly. Studenti Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem po ukončení studia zpravidla z regionu odcházejí. K vysvětlení důvodů migrace bývá nejčastěji používaný model s push a pull faktory, který zobrazuje důvody, jež nás ovlivňují, zdali v regionu setrvat či z něj odejít. Cílem diplomové práce bylo zjistit deklarovaný zájem o mobilitu a migraci u studentů Fakulty sociálně ekonomické a identifikovat jejich hlavní faktory (hybné síly). Metodologie práce vycházela především z primárních dat, která byla získána pomocí dotazníkového šetření. Následně bylo zjišťováno, které faktory nejvíce ovlivňují záměr studentů odejít z Ústí nad Labem. Dále byla provedena komparace postojů mezi studenty z odlišných oborů. Zde mimo jiné chí-kvadrát test nezávislosti určil, že mobilita studentů nezávisí na pohlaví. Bylo zjištěno, že záměr odejít z Ústí nad Labem nejvíce ovlivňuje nečistota města a velký počet nepřizpůsobivých obyvatel, naopak stabilizační charakter má dopravní dostupnost a zdravotní péče. Výsledky identifikace těchto faktorů budou moci využít municipality, regionální instituce, ale i další zainteresované strany, jež se na strategii udržitelnosti kvalifikované pracovní síly v regionu podílí.
Anotace v angličtině
Ústecký district is dealing in long-term with lack of qualified workforce. Students of Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem are generally leaving the region, after their studies. Push and pull factor model is very often used, when explaining the reasons for migration of Socio-economic Faculty students and when identifying main factors (impetus). Methodology of thesis originates mainly from primary data, which were collected via survey. Factors that influence intentions of students to move out of Ústí nad Labem were observed. The comparison of attitudes between students of different University fields can be found within the next chapter. Above the others chi-quadrat-test of independence determined that mobility of students is not dependent on sex of students. It was observed that unclean environment of the city and a lot of maladjusted residents, were the reasons for migration. On the other side, good traffic availability and high quality of health care had stabilization character. The results of identification of these factors could be used by district municipalities, regional institutions and other stakeholders, which participate in maintaining of qualified workforce in the region.
Klíčová slova
Pracovní mobilita, pracovní migrace, dojíždění, vysoce kvalifikované lidské zdroje, push a pull faktory, odliv vysoce kvalifikovaných zaměstnanců, studenti FSE
Klíčová slova v angličtině
Labour mobility, labour migration, commuting, high educated human resources, push and pull factors, brain drain, students of FSE
Zásady pro vypracování
Ústecký kraj se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikované pracovní síly. Studenti Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem po ukončení studia zpravidla z regionu odcházejí. Vysoce kvalifikovaní jedinci jsou považováni za zdroj pro inovační a ekonomickou výkonnost regionu. Avšak právě lidé s vysokoškolským vzděláním jsou mnohem více prostorově mobilní než lidé s nižším vzděláním. Regiony tak čelí riziku odlivu vysoce vzdělaných zaměstnanců. K vysvětlení důvodů migrace bývá nejčastěji používaný model s push a pull faktory, který zobrazuje důvody, jež nás ovlivňují, zdali v regionu setrvat či z něj odejít. Cílem diplomové práce je zjistit deklarovanou míru zájmu o mobilitu a migraci u studentů Fakulty sociálně ekonomické a identifikovat jejich hlavní faktory (hybné síly). Na základě následné analýzy bude zjišťováno, které faktory nejvíce ovlivňují záměr odejít z regionu (eventuálně z ČR). Dále bude provedena komparace postojů mezi studenty ekonomických oborů a oboru sociální práce. Práce bude vycházet především z primárních dat, která budou získána pomocí dotazníkového šetření a následně vyhodnocena pomocí statistických metod. Sekundárním zdrojem dat budou databáze statistického úřadu. Výsledky práce, tedy identifikace faktorů, které jsou příčinou migrace, i faktorů, které mají stabilizační charakter, budou moci využít municipality, regionální instituce, ale i další zainteresované strany, jež se na strategii udržitelnosti kvalifikované pracovní síly v regionu podílí.
Zásady pro vypracování
Ústecký kraj se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikované pracovní síly. Studenti Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem po ukončení studia zpravidla z regionu odcházejí. Vysoce kvalifikovaní jedinci jsou považováni za zdroj pro inovační a ekonomickou výkonnost regionu. Avšak právě lidé s vysokoškolským vzděláním jsou mnohem více prostorově mobilní než lidé s nižším vzděláním. Regiony tak čelí riziku odlivu vysoce vzdělaných zaměstnanců. K vysvětlení důvodů migrace bývá nejčastěji používaný model s push a pull faktory, který zobrazuje důvody, jež nás ovlivňují, zdali v regionu setrvat či z něj odejít. Cílem diplomové práce je zjistit deklarovanou míru zájmu o mobilitu a migraci u studentů Fakulty sociálně ekonomické a identifikovat jejich hlavní faktory (hybné síly). Na základě následné analýzy bude zjišťováno, které faktory nejvíce ovlivňují záměr odejít z regionu (eventuálně z ČR). Dále bude provedena komparace postojů mezi studenty ekonomických oborů a oboru sociální práce. Práce bude vycházet především z primárních dat, která budou získána pomocí dotazníkového šetření a následně vyhodnocena pomocí statistických metod. Sekundárním zdrojem dat budou databáze statistického úřadu. Výsledky práce, tedy identifikace faktorů, které jsou příčinou migrace, i faktorů, které mají stabilizační charakter, budou moci využít municipality, regionální instituce, ale i další zainteresované strany, jež se na strategii udržitelnosti kvalifikované pracovní síly v regionu podílí.
Seznam doporučené literatury
Baruch, Y., Budhwar, P. S., & Khatri, N. (2007). Brain drain: Inclination to stay abroad after studies. Journal of World Business, 42(1), 99-112. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2006.11.004 Ciarniene, R., & Kumpikaite-Valiuniene, V. (2011). International labour migration: Students viewpoint. Engineering Economics, 22(5), 527-533. https://doi.org/10.5755/j01.ee.22.5.971 Gesing, P., & Glass, C. (2018). STEM student mobility intentions post-graduation and the role of reverse push-pull factors. International Journal of Educational Development. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.08.008 Krabel, S. ( 1,2 ), & Flöther, C. ( 1 ). (2014). Here Today, Gone Tomorrow? Regional Labour Mobility of German University Graduates. Regional Studies, 48(10), 1609-1627. https://doi.org/10.1080/00343404.2012.739282 Kumpikaite-Valiuniene, V., & Žičkute, I. (2017). Emigration after socialist regime in Lithuania: why the West is still the best? Baltic Journal of Management, 12(1), 86. Kvedaraite, N., Baksys, D., Repeckiene, A., & Glinskiene, R. (2015). Research of experience of emigration for employment and education purposes of students. Engineering Economics, 26(2), 196-203. https://doi.org/10.5755/j01.ee.26.2.3863 Mihi-Ramirez, A., & Kumpikaite, V. (2014). Economics Reason of Migration from Point of View of Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109, 522-526. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.500
Seznam doporučené literatury
Baruch, Y., Budhwar, P. S., & Khatri, N. (2007). Brain drain: Inclination to stay abroad after studies. Journal of World Business, 42(1), 99-112. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2006.11.004 Ciarniene, R., & Kumpikaite-Valiuniene, V. (2011). International labour migration: Students viewpoint. Engineering Economics, 22(5), 527-533. https://doi.org/10.5755/j01.ee.22.5.971 Gesing, P., & Glass, C. (2018). STEM student mobility intentions post-graduation and the role of reverse push-pull factors. International Journal of Educational Development. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.08.008 Krabel, S. ( 1,2 ), & Flöther, C. ( 1 ). (2014). Here Today, Gone Tomorrow? Regional Labour Mobility of German University Graduates. Regional Studies, 48(10), 1609-1627. https://doi.org/10.1080/00343404.2012.739282 Kumpikaite-Valiuniene, V., & Žičkute, I. (2017). Emigration after socialist regime in Lithuania: why the West is still the best? Baltic Journal of Management, 12(1), 86. Kvedaraite, N., Baksys, D., Repeckiene, A., & Glinskiene, R. (2015). Research of experience of emigration for employment and education purposes of students. Engineering Economics, 26(2), 196-203. https://doi.org/10.5755/j01.ee.26.2.3863 Mihi-Ramirez, A., & Kumpikaite, V. (2014). Economics Reason of Migration from Point of View of Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109, 522-526. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.500