Práce se zabývala redesignem značky v oblasti alkoholických nápojů. Jednalo se o českou značku Blend 42 Vodka, kterou vyrábí společnost Palírna U Zeleného stromu. Ta chce s vodkou expandovat do zahraničí, což je blokováno soudem se společností Bacardi kvůli podobnosti názvu s jejich vodkou Below 42. Proto se palírna rozhodla pro rebranding. Cílem práce bylo zjistit, jak a do jaké míry má být proveden rebranding vybrané značky produktu, a navržení jeho konkrétního postupu. Ke splnění cíle práce byla využita primární data získaná dotazníkovým šetřením a sekundární data z odborných studií. K analýze byla využita popisná statistika, Friedmanův test, Wilcoxonův test, Spearmanova korelace a 2 testy nezávislosti. Od rebrandingu bylo upuštěno. Byl navržen redesign značky a doporučení pro palírnu. Značka může projít změnou celého jména, nebo jeho části. Palírně bylo doporučeno informovat spotřebitele o změnách značky předem. Navržené kroky mají minimalizovat negativní reakci domácích spotřebitelů na změnu značky. Před začátkem tvorby nové podoby značky je nutné realizovat další průzkum na Slovensku a na zahraničních trzích.
Anotace v angličtině
This theses dealt with rebranding in alcohol beverage industry. The brand was Blend 42 Vodka, which is produced by czech company Palírna U Zeleného stromu. The company wants to expand abroad with it. That is blocked by a lawsuit with Bacardi, due to the similarity of the name to their Vodka Below 42. Therefore, the distillery decided to rebrand. The aim of the work was to find out the method and depth of the rebranding of the selected product brand and to design its specific procedure. Primary data obtained by the questionnaire survey and secondary data were used in this survey. Descriptive statistics, Friedman's test, Wilcoxon's test, Spearman's correlation and 2 independence tests were used for the analysis. It was found that rebranding of the brand is not necessary and was replaced by a redesign. A redesign of the brand and recommendations for the distillery were designed. The brand can change its whole name or only a part of it. The distillery was advised to inform consumers about planned changes in advance. The proposed steps are intended to minimize the negative reaction of domestic consumers to the change. Before making any changes, it is necessary to conduct further research in Slovakia and foreign markets.
Klíčová slova
rebranding, branding, redesign, alkohol, značka, spotřebitelské chování
Práce se zabývala redesignem značky v oblasti alkoholických nápojů. Jednalo se o českou značku Blend 42 Vodka, kterou vyrábí společnost Palírna U Zeleného stromu. Ta chce s vodkou expandovat do zahraničí, což je blokováno soudem se společností Bacardi kvůli podobnosti názvu s jejich vodkou Below 42. Proto se palírna rozhodla pro rebranding. Cílem práce bylo zjistit, jak a do jaké míry má být proveden rebranding vybrané značky produktu, a navržení jeho konkrétního postupu. Ke splnění cíle práce byla využita primární data získaná dotazníkovým šetřením a sekundární data z odborných studií. K analýze byla využita popisná statistika, Friedmanův test, Wilcoxonův test, Spearmanova korelace a 2 testy nezávislosti. Od rebrandingu bylo upuštěno. Byl navržen redesign značky a doporučení pro palírnu. Značka může projít změnou celého jména, nebo jeho části. Palírně bylo doporučeno informovat spotřebitele o změnách značky předem. Navržené kroky mají minimalizovat negativní reakci domácích spotřebitelů na změnu značky. Před začátkem tvorby nové podoby značky je nutné realizovat další průzkum na Slovensku a na zahraničních trzích.
Anotace v angličtině
This theses dealt with rebranding in alcohol beverage industry. The brand was Blend 42 Vodka, which is produced by czech company Palírna U Zeleného stromu. The company wants to expand abroad with it. That is blocked by a lawsuit with Bacardi, due to the similarity of the name to their Vodka Below 42. Therefore, the distillery decided to rebrand. The aim of the work was to find out the method and depth of the rebranding of the selected product brand and to design its specific procedure. Primary data obtained by the questionnaire survey and secondary data were used in this survey. Descriptive statistics, Friedman's test, Wilcoxon's test, Spearman's correlation and 2 independence tests were used for the analysis. It was found that rebranding of the brand is not necessary and was replaced by a redesign. A redesign of the brand and recommendations for the distillery were designed. The brand can change its whole name or only a part of it. The distillery was advised to inform consumers about planned changes in advance. The proposed steps are intended to minimize the negative reaction of domestic consumers to the change. Before making any changes, it is necessary to conduct further research in Slovakia and foreign markets.
Klíčová slova
rebranding, branding, redesign, alkohol, značka, spotřebitelské chování
Diplomová práce je tvořena ve spolupráci s marketingovou agenturou Noesis. Jedná se o rebranding značky Blend 42 vodka. Práce pomůže agentuře v poznání reakce domácího trhu na rebranding značky a podpoří její přípravu na rebrandingovou kampaň.
Práce se bude opírat o informace z jiných studií, které řeší spotřebitelské chování v České republice ve vztahu k alkoholu a také praktické příklady již provedených rebrandingových kampaní. Cílem je zjistit, jak a do jaké míry má být proveden rebranding vybrané značky produktu, a navržení jeho konkrétního postupu.
Cíle bude dosaženo pomocí analýzy primárních a sekundárních dat. Primární data budou získána pomocí dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření přinese informaci o spotřebitelském a nákupním chování domácích spotřebitelů. Data budou vyhodnocena porovnáním úrovní výběrů (závislých i nezávislých), a korelací. K analýze značky Blend 42 Vodka budou využita sekundární data (nástroje propagace a podpory prodeje, současná situace na trhu, SWOT analýza). Sekundární data budou využita také ke zjištění možností provedení rebrandingu. Výstupem práce bude konkrétní návrh rebrandingové kampaně (její postup a hloubka), tak aby byla minimalizována negativní reakce ze strany domácího trhu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je tvořena ve spolupráci s marketingovou agenturou Noesis. Jedná se o rebranding značky Blend 42 vodka. Práce pomůže agentuře v poznání reakce domácího trhu na rebranding značky a podpoří její přípravu na rebrandingovou kampaň.
Práce se bude opírat o informace z jiných studií, které řeší spotřebitelské chování v České republice ve vztahu k alkoholu a také praktické příklady již provedených rebrandingových kampaní. Cílem je zjistit, jak a do jaké míry má být proveden rebranding vybrané značky produktu, a navržení jeho konkrétního postupu.
Cíle bude dosaženo pomocí analýzy primárních a sekundárních dat. Primární data budou získána pomocí dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření přinese informaci o spotřebitelském a nákupním chování domácích spotřebitelů. Data budou vyhodnocena porovnáním úrovní výběrů (závislých i nezávislých), a korelací. K analýze značky Blend 42 Vodka budou využita sekundární data (nástroje propagace a podpory prodeje, současná situace na trhu, SWOT analýza). Sekundární data budou využita také ke zjištění možností provedení rebrandingu. Výstupem práce bude konkrétní návrh rebrandingové kampaně (její postup a hloubka), tak aby byla minimalizována negativní reakce ze strany domácího trhu.
Seznam doporučené literatury
Bamfo, B. A., Dogbe, C. S. K., Osei-Wusu, Ch. & Wright, L. T. (2018). The effects of corporate rebranding on customer satisfaction and loyalty: Empirical evidence from the Ghanaian banking industry. Cogent Business & Management [online]. 2018, 5(1). doi:10.1080/23311975.2017.1413970. ISSN 2331-1975.
Barbu, C. M. (2016). Aligning the Brand Identity and Brand Image After Rebranding. Management & Marketing, (2), 180.
Collange, V. (2015). Consumer reaction to service rebranding. Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 178-186. doi:10.1016/j.jretconser.2014.07.003 Collange, V., &
Bonache, A. (2015). Overcoming resistance to product rebranding. Journal of Product & Brand Management, 24(6), 621. https://doi.org/10.1108/JPBM-10-2014-0730
Goi, Ch. L. a Goi, M. T. (2011). Review on Models and Reasons of Rebranding. International Conference on Social Science and Humanity. IPEDR vol. 5 (2011). IACSIT Press, Singapore. 5, 445-449.
Chad, P. (2016). Corporate Rebranding: An Employee-Focused Nonprofit Case Study. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing [online]. 28(4), 327-350. doi:10.1080/10495142.2016.1237923. ISSN 1049-5142.
Prentice, C., & Handsjuk, N. (2016). Insights into Vodka consumer attitude and purchasing behaviors. Journal of Retailing and Consumer Services, 32, 7-14. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.05.009
Roy, S., & Sarkar, S. (2015). To brand or to rebrand: Investigating the effects of rebranding on brand equity and consumer attitudes. Journal of Brand Management, 22(4), 340-360. doi:10.1057/bm.2015.21
Sugrová, M., Nagyová, L., Hazuchová, N., & Stavková, J. (2018). Consumer behaviour at alcoholic beverages markets of Chech Republic and Slovakia: targeting consumer segments. Marketing and Management of Innovations, 2, 31-43. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-03
Tarnovskaya, V. & Biedenbach, G. (2018). Corporate rebranding failure and brand meanings in the digital environment. Marketing Intelligence & Planning [online]. 36(4), 455-469. doi:10.1108/MIP-09-2017-0192. ISSN 0263-4503.
Zhao, Y., Calantone, R. J. a Voorhees, C. M. (2018). Identity change vs. strategy change: the effects of rebranding announcements on stock returns. Journal of the Academy of Marketing Science [online]. 46(5), 795-812. doi:10.1007/s11747-018-0579-4. ISSN 0092-0703.
Seznam doporučené literatury
Bamfo, B. A., Dogbe, C. S. K., Osei-Wusu, Ch. & Wright, L. T. (2018). The effects of corporate rebranding on customer satisfaction and loyalty: Empirical evidence from the Ghanaian banking industry. Cogent Business & Management [online]. 2018, 5(1). doi:10.1080/23311975.2017.1413970. ISSN 2331-1975.
Barbu, C. M. (2016). Aligning the Brand Identity and Brand Image After Rebranding. Management & Marketing, (2), 180.
Collange, V. (2015). Consumer reaction to service rebranding. Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 178-186. doi:10.1016/j.jretconser.2014.07.003 Collange, V., &
Bonache, A. (2015). Overcoming resistance to product rebranding. Journal of Product & Brand Management, 24(6), 621. https://doi.org/10.1108/JPBM-10-2014-0730
Goi, Ch. L. a Goi, M. T. (2011). Review on Models and Reasons of Rebranding. International Conference on Social Science and Humanity. IPEDR vol. 5 (2011). IACSIT Press, Singapore. 5, 445-449.
Chad, P. (2016). Corporate Rebranding: An Employee-Focused Nonprofit Case Study. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing [online]. 28(4), 327-350. doi:10.1080/10495142.2016.1237923. ISSN 1049-5142.
Prentice, C., & Handsjuk, N. (2016). Insights into Vodka consumer attitude and purchasing behaviors. Journal of Retailing and Consumer Services, 32, 7-14. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.05.009
Roy, S., & Sarkar, S. (2015). To brand or to rebrand: Investigating the effects of rebranding on brand equity and consumer attitudes. Journal of Brand Management, 22(4), 340-360. doi:10.1057/bm.2015.21
Sugrová, M., Nagyová, L., Hazuchová, N., & Stavková, J. (2018). Consumer behaviour at alcoholic beverages markets of Chech Republic and Slovakia: targeting consumer segments. Marketing and Management of Innovations, 2, 31-43. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-03
Tarnovskaya, V. & Biedenbach, G. (2018). Corporate rebranding failure and brand meanings in the digital environment. Marketing Intelligence & Planning [online]. 36(4), 455-469. doi:10.1108/MIP-09-2017-0192. ISSN 0263-4503.
Zhao, Y., Calantone, R. J. a Voorhees, C. M. (2018). Identity change vs. strategy change: the effects of rebranding announcements on stock returns. Journal of the Academy of Marketing Science [online]. 46(5), 795-812. doi:10.1007/s11747-018-0579-4. ISSN 0092-0703.