Tato bakalářská práce se zabývá poznáním bariér, které vznikají při práci nelékařského zdravotnického personálu v komunikaci se seniory. Cílem teoretické části této práce bylo zpracovat chování vybraných typů seniorů a shrnout zásady pro komunikaci s nimi. Byla použita metoda kvantitativního průzkumu v Krajské zdravotní a.s., Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem, technikou dotazníkového šetření. K tomu byl vytvořen originální dotazník, který byl určen pro nelékařský zdravotnický personál. Výsledky průzkumného šetření byly podrobně zpracovány do tabulek a grafů. Závěrem byly analyzovány nejčastější bariéry vznikající při komunikaci se seniory.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the recognition of barriers that arise at work of the non-medical health care staff in the communication with seniors. The aim of the theoretical part of this thesis was to elaborate the behavior of selected types of seniors and to describe the principles of communication with them. The method of quantitative research by using the questionnaire survey technique was applied in Krajská zdravotní a.s., Masaryk Hospital in Ústí nad Labem. For this purpose, an original questionnaire was created, which was intended for the non-medical health care staff. The results of this exploratory survey were processed in detail into tables and diagrams. Finally, the most common barriers in communication with seniors were analyzed.
barriers, communication, senior, senility, health care staff
Rozsah průvodní práce
57 s. + 6 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá poznáním bariér, které vznikají při práci nelékařského zdravotnického personálu v komunikaci se seniory. Cílem teoretické části této práce bylo zpracovat chování vybraných typů seniorů a shrnout zásady pro komunikaci s nimi. Byla použita metoda kvantitativního průzkumu v Krajské zdravotní a.s., Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem, technikou dotazníkového šetření. K tomu byl vytvořen originální dotazník, který byl určen pro nelékařský zdravotnický personál. Výsledky průzkumného šetření byly podrobně zpracovány do tabulek a grafů. Závěrem byly analyzovány nejčastější bariéry vznikající při komunikaci se seniory.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the recognition of barriers that arise at work of the non-medical health care staff in the communication with seniors. The aim of the theoretical part of this thesis was to elaborate the behavior of selected types of seniors and to describe the principles of communication with them. The method of quantitative research by using the questionnaire survey technique was applied in Krajská zdravotní a.s., Masaryk Hospital in Ústí nad Labem. For this purpose, an original questionnaire was created, which was intended for the non-medical health care staff. The results of this exploratory survey were processed in detail into tables and diagrams. Finally, the most common barriers in communication with seniors were analyzed.
barriers, communication, senior, senility, health care staff
Zásady pro vypracování
1. Práce s literaturou, analýza informačních zdrojů, tvorba rešerší
2. Seznámení s teoretickými východisky práce (stav zkoumané problematiky)
3. Vymezení hlavního cíle práce, úkolů práce
4. Popis metodiky a použitých metod
5. Sběr dat
6. Zpracování dat, analýza výsledků
7. Diskuse, komparace výsledků s dostupnými výzkumy, závěr, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Práce s literaturou, analýza informačních zdrojů, tvorba rešerší
2. Seznámení s teoretickými východisky práce (stav zkoumané problematiky)
3. Vymezení hlavního cíle práce, úkolů práce
4. Popis metodiky a použitých metod
5. Sběr dat
6. Zpracování dat, analýza výsledků
7. Diskuse, komparace výsledků s dostupnými výzkumy, závěr, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ.Sociální gerontologie: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 263 s. ISBN 978-80-247-3901-4.
NOVÁK, Tomáš.Jak (ne)rozumět emocím stárnoucích rodičů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 112 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-5152-8.
WEITZEL, T. et al. The Special Needs of the Hospitalized Patient with Dementia. Medsurg Nursing.2011. Vol. 20, No. 1, s. 13-19
BÁRTOVÁ, L. Úloha sestry vkomunikaci se seniorem. Cesta kprofesionálnímu ošet-řovatelství V. Sborník příspěvků V. Slezské vědecké konference ošetřovatelství smezinárodní účastí.[online]. 2010. S. 26. [cit. 2016-03-28]. Dostupné zhttp://www.slu.cz/fvp/cz/uo/konference-a-sympozia/archiv/sbornik-2010
PŘIBYL, Hugo.Lidské potřeby ve stáří. Praha: Maxdorf, 2015, 96 stran. Jessenius. ISBN 978-80-7345-437-1.
Seznam doporučené literatury
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ.Sociální gerontologie: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 263 s. ISBN 978-80-247-3901-4.
NOVÁK, Tomáš.Jak (ne)rozumět emocím stárnoucích rodičů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 112 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-5152-8.
WEITZEL, T. et al. The Special Needs of the Hospitalized Patient with Dementia. Medsurg Nursing.2011. Vol. 20, No. 1, s. 13-19
BÁRTOVÁ, L. Úloha sestry vkomunikaci se seniorem. Cesta kprofesionálnímu ošet-řovatelství V. Sborník příspěvků V. Slezské vědecké konference ošetřovatelství smezinárodní účastí.[online]. 2010. S. 26. [cit. 2016-03-28]. Dostupné zhttp://www.slu.cz/fvp/cz/uo/konference-a-sympozia/archiv/sbornik-2010
PŘIBYL, Hugo.Lidské potřeby ve stáří. Praha: Maxdorf, 2015, 96 stran. Jessenius. ISBN 978-80-7345-437-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zpracovala bakalářskou práci na téma: Bariéry v komunikaci se seniory
Práce se zabývá poznáním bariér, které vznikají při práci nelékařského zdravotnického personálu v komunikaci se seniory. Cílem teoretické části této práce bylo zpracovat chování vybraných typů seniorů a shrnout zásady pro komunikaci s nimi. Byla použita metoda kvantitativního průzkumu v Krajské zdravotní a.s., Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem, technikou dotazníkového šetření. K tomu byl vytvořen originální dotazník, který byl určen pro nelékařský zdravotnický personál. Výsledky průzkumného šetření byly podrobně zpracovány do tabulek a grafů. Závěrem byly analyzovány nejčastější bariéry vznikající při komunikaci se seniory.
Studentka odpověděla na všechny otázky dobře.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou dobře.