Cíl: Hlavním cílem práce bylo zjistit rozsah informací a efektivitu laktačního poradenství u matek po porodu na oddělení šestinedělí v Litoměřické nemocnici. Dílčím cílem bylo zjistit, jsou-li rozdíly ve vědomostech žen o kojení po edukaci vyškoleným zdravotnickým personálem z oddělení neonatologie a po poskytování potřebných informací mnou, studentkou oboru porodní asistence.
Metodika: Výzkumný soubor tvořilo celkem 40 respondentek na oddělení šestinedělí z Nemocnice Litoměřice, a.s. Dotazovány byly pouze kojící ženy prvorodičky, a to v období od listopadu 2019 do února 2020. Pro sběr dat byl použit nestandardizovaný dotazník zkoumající informovanost a připravenost matek ke kojení doplněný o sociodemografické údaje. Výsledky byly následně analyzovány a zpracovány ve formě dat v programu MS Excel a pro lepší přehlednost uvedeny v tabulkách a grafech.
Výsledky: Na základě předem stanovených údajů, jsem zjistila, že po edukování zdravotnickým personálem jsou u žen značné nedostatky v informovanosti o kojení, a to především u otázek týkajících se poloh při kojení, odstříkávání mateřského mléka, četnosti přikládání k prsu, buzení spavých dětí a znaků odpovídajících dostatečnému prospívání dítěte.
Závěr: Výsledky, získané pomocí nestandardizovaného dotazníku doplněné o sociodemografické údaje, vypovídají o tom, že znalosti primipar edukované o kojení zdravotnickým personálem jsou na nižší úrovni ve srovnání se znalostmi prvorodiček po mnou vedené edukaci.
Anotace v angličtině
Objective: The primary objective of this thesis is to identify the effectiveness of lactation counselling and scope of information available to postnatal mothers during their sixth trimester at Litoměřice Hospital. The secondary objective was to identify if there were any differences in women's knowledge of breastfeeding between having training from trained medical staff in the neonatal department and subsequent information provided by me, a student of midwifery.
Methodology: The research group consisted of a total of 40 participants all from the department of the sextuplet at Litomeřice Hospital, only breastfeeding women for whom it was their first born were interviewed. These interviews took place from November 2019 to February 2020. A non-standardised questionnaire examining mother's awareness and readiness for breastfeeding was used as a primary source of data collection with sociodemographic data used to supplement the data. The results were then analysed and processed using MS Excel, graphs and tables were used to give better clarity.
Results: Based on predetermined data, I found that after education by medical staff, there are significant shortcomings in women's breastfeeding awareness. Especially on issues related to breastfeeding positions, breastfeeding, frequency of breastfeeding, awakening of sleeping children and signs corresponding to sufficient well-being of the child.
Conclusion: The results obtained using the non-standardised questionnaire which was supplemented with sociodemographic data, indicate that the knowledge of primiparous mothers who have been educated on breastfeeding by health care professionals is at a lower level compared to the knowledge of primiparous mothers educated by me.
Klíčová slova
laktace, edukace, kojení
Klíčová slova v angličtině
lactation, education, breastfeeding
Rozsah průvodní práce
68 s. + 12 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cíl: Hlavním cílem práce bylo zjistit rozsah informací a efektivitu laktačního poradenství u matek po porodu na oddělení šestinedělí v Litoměřické nemocnici. Dílčím cílem bylo zjistit, jsou-li rozdíly ve vědomostech žen o kojení po edukaci vyškoleným zdravotnickým personálem z oddělení neonatologie a po poskytování potřebných informací mnou, studentkou oboru porodní asistence.
Metodika: Výzkumný soubor tvořilo celkem 40 respondentek na oddělení šestinedělí z Nemocnice Litoměřice, a.s. Dotazovány byly pouze kojící ženy prvorodičky, a to v období od listopadu 2019 do února 2020. Pro sběr dat byl použit nestandardizovaný dotazník zkoumající informovanost a připravenost matek ke kojení doplněný o sociodemografické údaje. Výsledky byly následně analyzovány a zpracovány ve formě dat v programu MS Excel a pro lepší přehlednost uvedeny v tabulkách a grafech.
Výsledky: Na základě předem stanovených údajů, jsem zjistila, že po edukování zdravotnickým personálem jsou u žen značné nedostatky v informovanosti o kojení, a to především u otázek týkajících se poloh při kojení, odstříkávání mateřského mléka, četnosti přikládání k prsu, buzení spavých dětí a znaků odpovídajících dostatečnému prospívání dítěte.
Závěr: Výsledky, získané pomocí nestandardizovaného dotazníku doplněné o sociodemografické údaje, vypovídají o tom, že znalosti primipar edukované o kojení zdravotnickým personálem jsou na nižší úrovni ve srovnání se znalostmi prvorodiček po mnou vedené edukaci.
Anotace v angličtině
Objective: The primary objective of this thesis is to identify the effectiveness of lactation counselling and scope of information available to postnatal mothers during their sixth trimester at Litoměřice Hospital. The secondary objective was to identify if there were any differences in women's knowledge of breastfeeding between having training from trained medical staff in the neonatal department and subsequent information provided by me, a student of midwifery.
Methodology: The research group consisted of a total of 40 participants all from the department of the sextuplet at Litomeřice Hospital, only breastfeeding women for whom it was their first born were interviewed. These interviews took place from November 2019 to February 2020. A non-standardised questionnaire examining mother's awareness and readiness for breastfeeding was used as a primary source of data collection with sociodemographic data used to supplement the data. The results were then analysed and processed using MS Excel, graphs and tables were used to give better clarity.
Results: Based on predetermined data, I found that after education by medical staff, there are significant shortcomings in women's breastfeeding awareness. Especially on issues related to breastfeeding positions, breastfeeding, frequency of breastfeeding, awakening of sleeping children and signs corresponding to sufficient well-being of the child.
Conclusion: The results obtained using the non-standardised questionnaire which was supplemented with sociodemographic data, indicate that the knowledge of primiparous mothers who have been educated on breastfeeding by health care professionals is at a lower level compared to the knowledge of primiparous mothers educated by me.
Klíčová slova
laktace, edukace, kojení
Klíčová slova v angličtině
lactation, education, breastfeeding
Zásady pro vypracování
Seznámení s teoretickými východisky práce, vymezení hlavních pojmů.
Teoretická analýza odborné literatury daného problému - literární rešerše
z databází Nursing Ovid, EBSCO host, PubMed aj.
Vymezení hlavního cíle práce, úkolů práce, formulace hypotéz (výzkumných otázek).
Popis metodiky a použitých metod.
Sběr dat.
Zpracování dat, analýza výsledků.
Diskuse, komparace výsledků s dostupnými výzkumy.
Zásady pro vypracování
Seznámení s teoretickými východisky práce, vymezení hlavních pojmů.
Teoretická analýza odborné literatury daného problému - literární rešerše
z databází Nursing Ovid, EBSCO host, PubMed aj.
Vymezení hlavního cíle práce, úkolů práce, formulace hypotéz (výzkumných otázek).
Popis metodiky a použitých metod.
Sběr dat.
Zpracování dat, analýza výsledků.
Diskuse, komparace výsledků s dostupnými výzkumy.
Seznam doporučené literatury
BETZOLD, Christine M a kol., 2007. A family practice breastfeeding education pilot program: an observational, descriptive study. International Breastfeeding Journal [online]. 2 (4), 356 - 389.
GASKINOVÁ, Ina May. Průvodce kojením. 1. vyd. Praha: Argo, 2011, 342 s. ISBN 978-80-257-0483-7.
CHRÁSKOVÁ, J., BOLEDOVIČOVÁ, M. 2015. Význam edukace v oblasti kojení.Profese on-line.8 (1), 39-46. ISSN 1803-4330.
CHRÁSKOVÁ, J., BOLEDOVIČOVÁ, M. 2016. Initiatives supporting breastfeeding. Journal of Nursing, Social Studies, Public Health and Rehabilitation(1-2), 92-98. ISSN 18041868.
SCHNEIDROVÁ, Dagmar a kol. Kojení: nejčastější problémy a jejich řešení. 2. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2006, 131 s. ISBN 80-247-1308-X.
Seznam doporučené literatury
BETZOLD, Christine M a kol., 2007. A family practice breastfeeding education pilot program: an observational, descriptive study. International Breastfeeding Journal [online]. 2 (4), 356 - 389.
GASKINOVÁ, Ina May. Průvodce kojením. 1. vyd. Praha: Argo, 2011, 342 s. ISBN 978-80-257-0483-7.
CHRÁSKOVÁ, J., BOLEDOVIČOVÁ, M. 2015. Význam edukace v oblasti kojení.Profese on-line.8 (1), 39-46. ISSN 1803-4330.
CHRÁSKOVÁ, J., BOLEDOVIČOVÁ, M. 2016. Initiatives supporting breastfeeding. Journal of Nursing, Social Studies, Public Health and Rehabilitation(1-2), 92-98. ISSN 18041868.
SCHNEIDROVÁ, Dagmar a kol. Kojení: nejčastější problémy a jejich řešení. 2. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2006, 131 s. ISBN 80-247-1308-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hlavním cílem práce bylo zjistit rozsah informací a efektivitu laktačního poradenství u matek po porodu na oddělení šestinedělí v Litoměřické nemocnici. Dílčím cílem bylo zjistit, jsou-li rozdíly ve vědomostech žen o kojení po edukaci vyškoleným zdravotnickým personálem z oddělení neonatologie a po poskytování potřebných informací mnou, studentkou oboru porodní asistence.
Použitou metodikou byl výzkumný soubor, který tvořilo celkem 40 respondentek na oddělení šestinedělí z Nemocnice Litoměřice, a.s. Dotazovány byly pouze kojící ženy prvorodičky, a to v období od listopadu 2019 do února 2020. Pro sběr dat byl použit nestandardizovaný dotazník zkoumající informovanost a připravenost matek ke kojení doplněný o sociodemografické údaje. Výsledky byly následně analyzovány a zpracovány ve formě dat v programu MS Excel a pro lepší přehlednost uvedeny v tabulkách a grafech.
Na základě předem stanovených údajů, studentka zjistila, že po edukování zdravotnickým personálem jsou u žen značné nedostatky v informovanosti o kojení, a to především u otázek týkajících se poloh při kojení, odstříkávání mateřského mléka, četnosti přikládání k prsu, buzení spavých dětí a znaků odpovídajících dostatečnému prospívání dítěte.
Závěrem? výsledky, získané pomocí nestandardizovaného dotazníku doplněné o sociodemografické údaje, vypovídají o tom, že znalosti primipar edukované o kojení zdravotnickým personálem jsou na nižší úrovni ve srovnání se znalostmi prvorodiček po vedené edukaci studentkou.
Studentka uvedla komisi do teoretického úvodu bakalářské práce. Popsala cíle a úkoly práce. Hlavním cílem bylo zhodnotit rozsah informací a efektivitu laktačního poradenství u žen prvorodiček, třetí až čtvrtý den po porodu na oddělení šestinedělí v Litoměřické nemocnici.
Dále popsala použitou metodiku a metodu. Na závěr studentka popsala výsledky práce. Porovnání výsledků s jinou bakalářskou prací z roku 2014.
Studentka popisuje několik doporučení pro praxi.
Výsledky šetření v litoměřické nemocnici potvrdily, že znalosti primipar edukovaných o kojení zdravotnickým personálem budou na nižší úrovni ve srovnání se znalostmi prvorodiček po edukaci vedené samotnou studentkou.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR
Otázka: Jaká mohou být jiná doporučení pro praxi pro zlepšení kvality péče o ženy v oblasti
laktačního poradenství? Co by mohlo zlepšit laktaci u žen?
Studentka zodpověděla erudovaně všechny dotazy komise.
Členové komise se jednohlasně shodli na výsledné známce bakalářské práce - výborně.