Cílem diplomové práce je výtvarná řada zaměřená na rozvoj malebného projevu dětí
mladšího školního věku formou zážitkově vedených výtvarných činností, které u dětí rozvíjí
spontánní a uvolněný vizuální projev. Díky hravé a experimentální formě výuky dochází u
dětí k přirozenému rozvoji jejich výtvarného myšlení.
Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části je uveden
obsah předmětu Výtvarná výchova v oblasti Umění a kultura Rámcového vzdělávacího
programu pro základní vzdělávání, dále je zpracována charakteristika výtvarné techniky -
malby a souvztažnost praktické části s dějinami výtvarného umění. Praktickou část tvoří
výtvarná řada realizovaná žáky 1. stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is an art series focused on the development of younger
school age children in painting manifestation, mainly in the form of enjoyable art activities
which help to develop a spontaneous and relaxed visual expression. Thanks to the playful
and experimental form of teaching, children are able to expand their artistic thinking in more
natural way.
The thesis is divided in two parts, theoretical and practical. The theoretical part
consists of Art Education content in the field of Framework Education Programme for
elementary School and the art technique characteristics - paintings and the correlation of the
practical part with the history of fine arts. The practical part presents an art series realized
by elementary school students.
Klíčová slova
Umění, kultura, malba, výtvarná výchova, výtvarné techniky, dějiny výtvarného
umění, výtvarná řada.
Klíčová slova v angličtině
Art, culture, painting, art education, fine art techniques, history of fine arts, art series.
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je výtvarná řada zaměřená na rozvoj malebného projevu dětí
mladšího školního věku formou zážitkově vedených výtvarných činností, které u dětí rozvíjí
spontánní a uvolněný vizuální projev. Díky hravé a experimentální formě výuky dochází u
dětí k přirozenému rozvoji jejich výtvarného myšlení.
Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části je uveden
obsah předmětu Výtvarná výchova v oblasti Umění a kultura Rámcového vzdělávacího
programu pro základní vzdělávání, dále je zpracována charakteristika výtvarné techniky -
malby a souvztažnost praktické části s dějinami výtvarného umění. Praktickou část tvoří
výtvarná řada realizovaná žáky 1. stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is an art series focused on the development of younger
school age children in painting manifestation, mainly in the form of enjoyable art activities
which help to develop a spontaneous and relaxed visual expression. Thanks to the playful
and experimental form of teaching, children are able to expand their artistic thinking in more
natural way.
The thesis is divided in two parts, theoretical and practical. The theoretical part
consists of Art Education content in the field of Framework Education Programme for
elementary School and the art technique characteristics - paintings and the correlation of the
practical part with the history of fine arts. The practical part presents an art series realized
by elementary school students.
Klíčová slova
Umění, kultura, malba, výtvarná výchova, výtvarné techniky, dějiny výtvarného
umění, výtvarná řada.
Klíčová slova v angličtině
Art, culture, painting, art education, fine art techniques, history of fine arts, art series.
Zásady pro vypracování
Studentka se odborně seznámí se směrnicí děkana 5A/2017 a bude dbát jejího dodržování. Provede rešerši dostupných literárních zdrojů. Po prostudování odborné literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce zaměřená na malířské přístupy v dějinách umění vybraných umělců a jejich aplikace do primární výtvarné edukace. Na základě vytvořeného teoretického rámce bude navržena a didakticky zpracována výtvarná řada zaměřená na uplatnění rozmanitých malířských přístupů v žákovské tvorbě. Výtvarné činnosti budou dále reflektovat kontexty výtvarné tvorby vybraných umělců v dětském výtvarném projevu. Závěrečná díla budou kvalitativně vyhodnocena. Součástí diplomové práce je také autorský cyklus.
Zásady pro vypracování
Studentka se odborně seznámí se směrnicí děkana 5A/2017 a bude dbát jejího dodržování. Provede rešerši dostupných literárních zdrojů. Po prostudování odborné literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce zaměřená na malířské přístupy v dějinách umění vybraných umělců a jejich aplikace do primární výtvarné edukace. Na základě vytvořeného teoretického rámce bude navržena a didakticky zpracována výtvarná řada zaměřená na uplatnění rozmanitých malířských přístupů v žákovské tvorbě. Výtvarné činnosti budou dále reflektovat kontexty výtvarné tvorby vybraných umělců v dětském výtvarném projevu. Závěrečná díla budou kvalitativně vyhodnocena. Součástí diplomové práce je také autorský cyklus.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním: [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. Praha: Práce, 1997. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Práce). ISBN 80-208-0432-3.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-716-8958-0.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Umění a kultura ? oblast RVP. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2006, 100 s. ISBN 80-704-4761-3.
JOHNSON, Paul. Umění. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1320-2. LOSOS, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha: Aventinum, 1995. Umělcova dílna. ISBN 80-85277-46-8.
PLESKOTOVÁ, Petra. Svět barev. Praha: Albatros, 1987.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997, 219 s. ISBN 80-902-2672-8.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1996. ISBN 9788090226715.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-720-9521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 9788073673222.
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním: [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. Praha: Práce, 1997. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Práce). ISBN 80-208-0432-3.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-716-8958-0.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Umění a kultura ? oblast RVP. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2006, 100 s. ISBN 80-704-4761-3.
JOHNSON, Paul. Umění. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1320-2. LOSOS, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha: Aventinum, 1995. Umělcova dílna. ISBN 80-85277-46-8.
PLESKOTOVÁ, Petra. Svět barev. Praha: Albatros, 1987.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997, 219 s. ISBN 80-902-2672-8.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1996. ISBN 9788090226715.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-720-9521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 9788073673222.
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.