Diplomová práce "Abstrakce ve výtvarné výchově žáků 1. ročníku základní školy" se zabývá výtvarnou činností nejmladších žáků základní školy. Je rozdělena na část teore-tickou a praktickou.
Teoretická část se zaměřuje na výtvarnou výchovou v RVP, charakteristiku mladšího školního věku a na objasnění některých pojmů, souvisejících s výtvarnými činnostmi žá-ků.
Praktická část práce obsahuje metodické listy k činnostem, které byly realizovány s žáky 1. ročníku základní školy. Je doplněna fotodokumentací dětských prací.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Abstraction in art education for first class of primary school pupils" deals with art activities of the youngest pupils of primary school. It is divided into theoretical and practical part.
In the theoretical part I deal with art education in FEP, characteristics of younger school age and clarification of some terms related to art activities of pupils.
The practical part of the thesis contains methodological sheets for activities that were carried out with pupils of the first class of elementary school. They are supplemented with photo documentation of children's works.
Klíčová slova
abstrakce, kresba, malba, grafika a výtvarná řada
Klíčová slova v angličtině
abstraction, drawing, painting, graphics and art series
Rozsah průvodní práce
114
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Abstrakce ve výtvarné výchově žáků 1. ročníku základní školy" se zabývá výtvarnou činností nejmladších žáků základní školy. Je rozdělena na část teore-tickou a praktickou.
Teoretická část se zaměřuje na výtvarnou výchovou v RVP, charakteristiku mladšího školního věku a na objasnění některých pojmů, souvisejících s výtvarnými činnostmi žá-ků.
Praktická část práce obsahuje metodické listy k činnostem, které byly realizovány s žáky 1. ročníku základní školy. Je doplněna fotodokumentací dětských prací.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Abstraction in art education for first class of primary school pupils" deals with art activities of the youngest pupils of primary school. It is divided into theoretical and practical part.
In the theoretical part I deal with art education in FEP, characteristics of younger school age and clarification of some terms related to art activities of pupils.
The practical part of the thesis contains methodological sheets for activities that were carried out with pupils of the first class of elementary school. They are supplemented with photo documentation of children's works.
Klíčová slova
abstrakce, kresba, malba, grafika a výtvarná řada
Klíčová slova v angličtině
abstraction, drawing, painting, graphics and art series
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5/2019 a bude dbát jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části se zaměří na výukový předmět výtvarná výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro 1. stupeň ZŠ a na charakteristické vývojové rysy dětí mladšího školního věku, zvláště v oblasti myšlení. Vysvětlí pojmy abstrakce, expresionismus, kresba, malba, grafika, výtvarný experiment, výtvarná hra a výtvarná řada. V praktické části vytvoří řadu metodických listů s popisem tvůrčích činností. V hodinách výtvarné výchovy tyto činnosti zrealizuje se žáky 1. ročníku ZŠ. Výstupem bude fotodokumentace výtvarných prací žáků. Studentka provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5/2019 a bude dbát jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části se zaměří na výukový předmět výtvarná výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro 1. stupeň ZŠ a na charakteristické vývojové rysy dětí mladšího školního věku, zvláště v oblasti myšlení. Vysvětlí pojmy abstrakce, expresionismus, kresba, malba, grafika, výtvarný experiment, výtvarná hra a výtvarná řada. V praktické části vytvoří řadu metodických listů s popisem tvůrčích činností. V hodinách výtvarné výchovy tyto činnosti zrealizuje se žáky 1. ročníku ZŠ. Výstupem bude fotodokumentace výtvarných prací žáků. Studentka provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Seznam doporučené literatury
CEJPKOVÁ, Dana. Kreativní malování s dětmi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5371-3.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
HOFMAN, Libor. Výtvarné hříčky. 2. přeprac. vyd. Praha: Albatros, 2003. Halóó, jak to je. ISBN 80-00-01153-0.
HÜTHER, Gerald a Uli HAUSER. Každé dítě má talent: jak rozvíjet vrozené nadání. Přeložil Eva ŠPAČKOVÁ. Praha: Euromedia, 2017. Esence. ISBN 978-80-7549-325-5.
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, 2002-^^^^. ISBN 80-85970-39-2.
PROKOPCOVÁ, Eva. Eva Prokopcová. Český Krumlov: Egon Schiele Art Centrum, 2007. ISBN 978-80-86789-10-1.
Seznam doporučené literatury
CEJPKOVÁ, Dana. Kreativní malování s dětmi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5371-3.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
HOFMAN, Libor. Výtvarné hříčky. 2. přeprac. vyd. Praha: Albatros, 2003. Halóó, jak to je. ISBN 80-00-01153-0.
HÜTHER, Gerald a Uli HAUSER. Každé dítě má talent: jak rozvíjet vrozené nadání. Přeložil Eva ŠPAČKOVÁ. Praha: Euromedia, 2017. Esence. ISBN 978-80-7549-325-5.
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, 2002-^^^^. ISBN 80-85970-39-2.
PROKOPCOVÁ, Eva. Eva Prokopcová. Český Krumlov: Egon Schiele Art Centrum, 2007. ISBN 978-80-86789-10-1.