Bakalářská práce se zabývá rozvojem kognitivních schopností u dětí s odkladem školní docházky v mateřské škole a v přípravné třídě základní školy. Teoretická část je zaměřena, na základě studia odborné literatury a dalších zdrojů, na vymezení pojmů předškolní věk a předškolní vzdělávání, dále popisuje diagnostické metody a pedagogicko-psychologickou diagnostiku. Zabývá se také školní zralostí a kognitivními funkcemi u dětí předškolního věku. Obsahem empirické části jsou výsledky výzkumného šetření, pomocí pedagogického testu školní zralosti iSophi, jehož cílem bylo zjistit, v jakém rozsahu zaznamenáme změny v rozvoji zkoumaných kognitivních oblastí u dětí s odkladem školní docházky během sledovaného období. Součástí práce je vyhodnocení závěrů a doporučení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the development of cognitive abilities in children with postponement of school attendance in kindergarten and in the preparatory class of primary school. The theoretical part is focused on the basis of the study of professional literature and other sources on the definition of the terms preschool age and preschool education, it also describes diagnostic methods and pedagogical-psychological test. It also deals with school maturity and cognitive function in preschool age children. The content of the empirical part is the results of a research survey, using pedagogical diagnostics of school maturity iSophi, whose goal was to determine whether and to what extent the observed changes in the development of researched cognitive areas in children with postponement of school attendance during the study period. Part of the work is the evaluation of conclusions and recommendations.
Klíčová slova
Předškolní věk, předškolní vzdělávání, diagnostické metody, školní zralost a připravenost, odklad školní docházky, kognitivní funkce, pedagogický test.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, preschool education, diagnostic methods, school maturity and readiness,
postponement of school attendance, cognitive function, pedagogical test.
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem kognitivních schopností u dětí s odkladem školní docházky v mateřské škole a v přípravné třídě základní školy. Teoretická část je zaměřena, na základě studia odborné literatury a dalších zdrojů, na vymezení pojmů předškolní věk a předškolní vzdělávání, dále popisuje diagnostické metody a pedagogicko-psychologickou diagnostiku. Zabývá se také školní zralostí a kognitivními funkcemi u dětí předškolního věku. Obsahem empirické části jsou výsledky výzkumného šetření, pomocí pedagogického testu školní zralosti iSophi, jehož cílem bylo zjistit, v jakém rozsahu zaznamenáme změny v rozvoji zkoumaných kognitivních oblastí u dětí s odkladem školní docházky během sledovaného období. Součástí práce je vyhodnocení závěrů a doporučení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the development of cognitive abilities in children with postponement of school attendance in kindergarten and in the preparatory class of primary school. The theoretical part is focused on the basis of the study of professional literature and other sources on the definition of the terms preschool age and preschool education, it also describes diagnostic methods and pedagogical-psychological test. It also deals with school maturity and cognitive function in preschool age children. The content of the empirical part is the results of a research survey, using pedagogical diagnostics of school maturity iSophi, whose goal was to determine whether and to what extent the observed changes in the development of researched cognitive areas in children with postponement of school attendance during the study period. Part of the work is the evaluation of conclusions and recommendations.
Klíčová slova
Předškolní věk, předškolní vzdělávání, diagnostické metody, školní zralost a připravenost, odklad školní docházky, kognitivní funkce, pedagogický test.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, preschool education, diagnostic methods, school maturity and readiness,
postponement of school attendance, cognitive function, pedagogical test.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana č. 5/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a řídit se jí při psaní práce.
2. Prostudovat odbornou literaturu, týkající se vybraného tématu.
3. Cílem bakalářské práce bude zjištění, zda a v jakém rozsahu zaznamenáme změny v rozvoji zkoumaných kognitivních oblastí u dětí s odkladem školní docházky v mateřské škole a u dětí s odkladem školní docházky v přípravné třídě základní školy během šesti měsíců. Dílčími cíli bude zjištění, v jakých kognitivních oblastech mají děti s odkladem školní docházky největší deficity a naopak, ve kterých oblastech dosahují nejlepších výsledků.
4. V teoretické části budou zpracována témata z oblasti předškolního vzdělávání, zejména se bude jednat o charakteristiku dítěte předškolního věku, legislativu předškolního vzdělávání, diagnostiku školní zralosti a připravenosti, oblasti kognitivních funkcí.
5. Praktická část bude obsahovat výsledky výzkumného šetření, které bude prováděno u dětí s odkladem školní docházky pomocí pedagogické diagnostiky školní zralosti "iSophi" a dále bude obsahovat didaktické materiály, činnosti a náměty, pomocí kterých můžeme kognitivní schopnosti konkrétně rozvíjet. Nedílnou součástí bude také rozhovor s třídní učitelkou výše uvedených dětí. Přínosem této práce bude poukázat na důležitost provádění pedagogické diagnostiky v předškolním věku, zejména na důležitost rozvoje oslabených oblastí při individualizovaném přístupu a poskytnout doporučení a konkrétní činnosti pro práci s dětmi, které budou efektivně využitelné v pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana č. 5/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a řídit se jí při psaní práce.
2. Prostudovat odbornou literaturu, týkající se vybraného tématu.
3. Cílem bakalářské práce bude zjištění, zda a v jakém rozsahu zaznamenáme změny v rozvoji zkoumaných kognitivních oblastí u dětí s odkladem školní docházky v mateřské škole a u dětí s odkladem školní docházky v přípravné třídě základní školy během šesti měsíců. Dílčími cíli bude zjištění, v jakých kognitivních oblastech mají děti s odkladem školní docházky největší deficity a naopak, ve kterých oblastech dosahují nejlepších výsledků.
4. V teoretické části budou zpracována témata z oblasti předškolního vzdělávání, zejména se bude jednat o charakteristiku dítěte předškolního věku, legislativu předškolního vzdělávání, diagnostiku školní zralosti a připravenosti, oblasti kognitivních funkcí.
5. Praktická část bude obsahovat výsledky výzkumného šetření, které bude prováděno u dětí s odkladem školní docházky pomocí pedagogické diagnostiky školní zralosti "iSophi" a dále bude obsahovat didaktické materiály, činnosti a náměty, pomocí kterých můžeme kognitivní schopnosti konkrétně rozvíjet. Nedílnou součástí bude také rozhovor s třídní učitelkou výše uvedených dětí. Přínosem této práce bude poukázat na důležitost provádění pedagogické diagnostiky v předškolním věku, zejména na důležitost rozvoje oslabených oblastí při individualizovaném přístupu a poskytnout doporučení a konkrétní činnosti pro práci s dětmi, které budou efektivně využitelné v pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, Jiřina, Šmardová, Vlasta, 2015. Školní zralost - Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vydání 2. Brno: Edika, ISBN 978-80-266-0793-9.
Klenková, Jiřina, Kolbábková, Helena, 2002. Diagnostika předškoláka - Správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, ISBN 859-40-4225-026-1.
Matějček, Zdeněk, 2000. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vydání 3. Praha: Portál. ISBN 80-7178-494-X.
Mertin, Václav, Gillernová, Ilona, 2015. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vydání 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0977-5.
Opatřilová, Dagmar, 2006. Pedagogické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Tišnov: Sursum. ISBN 80-210-3977-9.
Svobodová, Eva a kol., 2010. Vzdělávání v mateřské škole - Školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-774-9.
Vágnerová, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání 2. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Zelinková, Olga, 2001. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha:Portál. ISBN 80-7178-544-X.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, Jiřina, Šmardová, Vlasta, 2015. Školní zralost - Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vydání 2. Brno: Edika, ISBN 978-80-266-0793-9.
Klenková, Jiřina, Kolbábková, Helena, 2002. Diagnostika předškoláka - Správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, ISBN 859-40-4225-026-1.
Matějček, Zdeněk, 2000. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vydání 3. Praha: Portál. ISBN 80-7178-494-X.
Mertin, Václav, Gillernová, Ilona, 2015. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vydání 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0977-5.
Opatřilová, Dagmar, 2006. Pedagogické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Tišnov: Sursum. ISBN 80-210-3977-9.