Diplomová práce se zabývá využitím tabletu jako didaktické pomůcky při činnostech v mateřské škole. Jedna z kapitol teoretické části popisuje předškolní období a mateřskou školu, další je věnována digitální revoluci ve vzdělávání. Informační a komunikační technologie, tablet a jednotlivé operační softwary jsou charakterizovány v dalších kapitolách. Poslední kapitoly se věnují cenové politice a metodickému doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Náplní a cílem empirické části je zjistit, zda jsou vybrané výukové aplikace pro děti předškolního věku vhodné při činnostech v mateřské škole prostřednictvím pozorování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the use of tablets as a teaching aid for kindergarten activities. One chapter of the theoretical section describes the pre-school and kindergarten period, the other one is dedicated to the digital revolution in education. Information and communication technologies, tablet and individual operating softwares are characterized in the other chapters. The last chapters deal with pricing policy and methodological recommendations for education in distance manner. The content and aim of the empirical part is to determine whether the selected educational applications for pre-school children are suitable in kindergarten activities through observation.
Klíčová slova
Předškolní období, mateřská škola, informační a komunikační technologie, tablet, aplikace, operační systémy
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, kindergarten, information and communication technologies, tablets, applications, operating systems.
Rozsah průvodní práce
97 s. (144 641 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím tabletu jako didaktické pomůcky při činnostech v mateřské škole. Jedna z kapitol teoretické části popisuje předškolní období a mateřskou školu, další je věnována digitální revoluci ve vzdělávání. Informační a komunikační technologie, tablet a jednotlivé operační softwary jsou charakterizovány v dalších kapitolách. Poslední kapitoly se věnují cenové politice a metodickému doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Náplní a cílem empirické části je zjistit, zda jsou vybrané výukové aplikace pro děti předškolního věku vhodné při činnostech v mateřské škole prostřednictvím pozorování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the use of tablets as a teaching aid for kindergarten activities. One chapter of the theoretical section describes the pre-school and kindergarten period, the other one is dedicated to the digital revolution in education. Information and communication technologies, tablet and individual operating softwares are characterized in the other chapters. The last chapters deal with pricing policy and methodological recommendations for education in distance manner. The content and aim of the empirical part is to determine whether the selected educational applications for pre-school children are suitable in kindergarten activities through observation.
Klíčová slova
Předškolní období, mateřská škola, informační a komunikační technologie, tablet, aplikace, operační systémy
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, kindergarten, information and communication technologies, tablets, applications, operating systems.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, zda jsou námi v práci vybrané výukové didaktické aplikace pro děti předškolního věku přínosné a použitelné při činnostech v mateřské škole, zda a jak rozvíjí poznání v oblastech RVP předškolního věku. Dosažení cíle bude s využitím kvalitativního výzkumu, konkrétně pozorování práce dětí s vybranými aplikacemi. Budou stanovena hodnotící kritéria, na jejichž základě budou aplikace hodnoceny a následně vyvozeny závěry pro praxi.
Teoretická část práce se bude věnovat problematice předškolního věku, předškolního dítěte a využívání tabletu, využívání ICT v předškolním zařízení, vymezení jednotlivých operačních softwarů a jejich dostupnost na trhu.
Prakticko-výzkumná část práce bude popisovat, ověřovat využitelnost a přínos vybraných aplikací pro děti předškolního věku prostřednictvím metody pozorování dětí a vybraných aspektů aplikací (např. zda je aplikace srozumitelná a odpovídá věkové skupině, zda má vhodné ovládání, zda a jak vzdělává). Pozorování bude individuálně vždy s jedním dítětem ve vymezeném časovém úseku. Na základě zjištěných výsledků prostřednictvím hodnocení aplikací budou vyhodnoceny závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Při zpracování kvalifikační práce se budu řídit novelou směrnice ,,Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP". Shromážďovat a studovat odbornou literaturu a informační zdroje vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Součástí budou průběžné konzultace s vedoucím práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, zda jsou námi v práci vybrané výukové didaktické aplikace pro děti předškolního věku přínosné a použitelné při činnostech v mateřské škole, zda a jak rozvíjí poznání v oblastech RVP předškolního věku. Dosažení cíle bude s využitím kvalitativního výzkumu, konkrétně pozorování práce dětí s vybranými aplikacemi. Budou stanovena hodnotící kritéria, na jejichž základě budou aplikace hodnoceny a následně vyvozeny závěry pro praxi.
Teoretická část práce se bude věnovat problematice předškolního věku, předškolního dítěte a využívání tabletu, využívání ICT v předškolním zařízení, vymezení jednotlivých operačních softwarů a jejich dostupnost na trhu.
Prakticko-výzkumná část práce bude popisovat, ověřovat využitelnost a přínos vybraných aplikací pro děti předškolního věku prostřednictvím metody pozorování dětí a vybraných aspektů aplikací (např. zda je aplikace srozumitelná a odpovídá věkové skupině, zda má vhodné ovládání, zda a jak vzdělává). Pozorování bude individuálně vždy s jedním dítětem ve vymezeném časovém úseku. Na základě zjištěných výsledků prostřednictvím hodnocení aplikací budou vyhodnoceny závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Při zpracování kvalifikační práce se budu řídit novelou směrnice ,,Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP". Shromážďovat a studovat odbornou literaturu a informační zdroje vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Součástí budou průběžné konzultace s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen a MAROTZ, Lynn R. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 187 s. ISBN 80-7178-614-4.
BANNISTER, Diana. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. [Praha]: Dům zahraničních služeb, 2010. 38 s. ISBN 978-80-87335-15-4.
DOSTÁL, Jiří, ed. Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 130 s. ISBN 978-80-244-2941-0.
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. Skripta. ISBN 978-80-7414-989-4.
SAK, Petr a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 290 s. ISBN 978-80-7367-230-0.
VALENTA, Petr, BROM, Zdeněk a KELLEROVÁ, Irena. Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. 1. vydání. Praha: Raabe,2016. 188 stran. ISBN 978-80-7496-222-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen a MAROTZ, Lynn R. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 187 s. ISBN 80-7178-614-4.
BANNISTER, Diana. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. [Praha]: Dům zahraničních služeb, 2010. 38 s. ISBN 978-80-87335-15-4.
DOSTÁL, Jiří, ed. Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 130 s. ISBN 978-80-244-2941-0.
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. Skripta. ISBN 978-80-7414-989-4.
SAK, Petr a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 290 s. ISBN 978-80-7367-230-0.
VALENTA, Petr, BROM, Zdeněk a KELLEROVÁ, Irena. Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. 1. vydání. Praha: Raabe,2016. 188 stran. ISBN 978-80-7496-222-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.