Tato diplomová práce je zaměřena na užívání sociálních sítí a jejich dopadů na životní styl a trávení volného času dětí a mládeže v dnešní době. Práce se věnuje v teoretické části definici sociálních sítí, jakou jsou Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat a jak ovlivňují tato média kvalitu života cílové skupiny, kterou jsme si zvolili. Zaměříme se na to, co přináší dětem a teenagerům komunikace prostřednictvím těchto sociálních sítí. Teoretická část bude zaměřena na sociálně patologické jevy, které jsou spojovány s touto problematikou. V neposlední řadě budeme věnovat pozornost tomu, jaký význam má pro tuto cílovou skupinu mediální výchově v rodině a ve škole a možnosti jejich intervence. Praktická část bude realizována kvantitativním výzkumem. Jako výzkumný nástroj pro shromažďování nezbytných kvantitativních dat v rámci praktického výzkumu jsme zvolili dotazník, který bude zaměřen na žáky 5. a 9. tříd základních škol v Ústí nad Labem (Základní škola Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace a Základní škola Ústí nad Labem, Pod Vodojemem 323/3a, příspěvková organizace). Bude nás zajímat jejich současný vztah a postoj k sociálním sítím, zejména za jakým účelem je využívají, a co jim přináší. Výzkum se také zaměří na četnost užívání sociálních sítí u dětí mladších 13 let, zda je využívají, přesto že nesplňují minimální věkový limit pro jejich používání. Zaměříme se také na rodiče dětí a mládeže, kteří sami mohou být v zajetí sociálních sítí.
Anotace v angličtině
This thesis is foucused on the use of social networks in the lifestyle of children and adol-escents. We will focus on social networks and their impact on leisure. In the theoretical part, the theisis deals with the definition of social networks such as Facebook, Twitter, In-stagram, TikTok, Snapchat and how these media influence the quality of life of the target group we have chosen. We will focus o what brings communication to teenagers through these social networks. The theoretical part wi devoted to negative phenomena such as cy-berbullying or sexual aggression. Last but nost least, we will focus on media educatoin in the family, spending leisure time and youth lifestyle. The practical part will be realized in a quatitative form of a questionnaire, which will be focused on pupils of elementary schools in Ústí nad Labem. We will compare pupils of 5 th grades of 22nd elementary school Voj-novičova and 14 th elementary school Pod Vodojemem. We will be interested in their current attitude to social networks and the media, number of hours spent on media networks, whether they can navigate the internet and for what purpose they use it. We will also focus on parents of children and youth who may themselves be captured by social networks.
Klíčová slova
sociální sítě, negativní vlivy, volný čas, mediální výchova, životní styl, teenager
Klíčová slova v angličtině
social networks, negative influences, leisure time, media education, lifestyle, teenager
Rozsah průvodní práce
87 s. (20 121 slov).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na užívání sociálních sítí a jejich dopadů na životní styl a trávení volného času dětí a mládeže v dnešní době. Práce se věnuje v teoretické části definici sociálních sítí, jakou jsou Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat a jak ovlivňují tato média kvalitu života cílové skupiny, kterou jsme si zvolili. Zaměříme se na to, co přináší dětem a teenagerům komunikace prostřednictvím těchto sociálních sítí. Teoretická část bude zaměřena na sociálně patologické jevy, které jsou spojovány s touto problematikou. V neposlední řadě budeme věnovat pozornost tomu, jaký význam má pro tuto cílovou skupinu mediální výchově v rodině a ve škole a možnosti jejich intervence. Praktická část bude realizována kvantitativním výzkumem. Jako výzkumný nástroj pro shromažďování nezbytných kvantitativních dat v rámci praktického výzkumu jsme zvolili dotazník, který bude zaměřen na žáky 5. a 9. tříd základních škol v Ústí nad Labem (Základní škola Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace a Základní škola Ústí nad Labem, Pod Vodojemem 323/3a, příspěvková organizace). Bude nás zajímat jejich současný vztah a postoj k sociálním sítím, zejména za jakým účelem je využívají, a co jim přináší. Výzkum se také zaměří na četnost užívání sociálních sítí u dětí mladších 13 let, zda je využívají, přesto že nesplňují minimální věkový limit pro jejich používání. Zaměříme se také na rodiče dětí a mládeže, kteří sami mohou být v zajetí sociálních sítí.
Anotace v angličtině
This thesis is foucused on the use of social networks in the lifestyle of children and adol-escents. We will focus on social networks and their impact on leisure. In the theoretical part, the theisis deals with the definition of social networks such as Facebook, Twitter, In-stagram, TikTok, Snapchat and how these media influence the quality of life of the target group we have chosen. We will focus o what brings communication to teenagers through these social networks. The theoretical part wi devoted to negative phenomena such as cy-berbullying or sexual aggression. Last but nost least, we will focus on media educatoin in the family, spending leisure time and youth lifestyle. The practical part will be realized in a quatitative form of a questionnaire, which will be focused on pupils of elementary schools in Ústí nad Labem. We will compare pupils of 5 th grades of 22nd elementary school Voj-novičova and 14 th elementary school Pod Vodojemem. We will be interested in their current attitude to social networks and the media, number of hours spent on media networks, whether they can navigate the internet and for what purpose they use it. We will also focus on parents of children and youth who may themselves be captured by social networks.
Klíčová slova
sociální sítě, negativní vlivy, volný čas, mediální výchova, životní styl, teenager
Klíčová slova v angličtině
social networks, negative influences, leisure time, media education, lifestyle, teenager
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude zaměření se na problematiku užívání sociálních sítí jako součást životního stylu dětí a mládeže.
Hlavním cílem této práce bude charakterizovat význam sociálních sítí v rámci životního stylu dětí a adolescentů, dále uvést typické negativní či sociálně patologické jevy spojené s touto problematikou. Zaměříme se na to, co přináší teenagerům komunikace prostřednictvím Facebooku, Twitteru nebo instagramu a jak sociální média ovlivňují jejich kvalitu života. Jak skutečně podporuje negativní jevy, jako je šikana či sexuální agrese. V neposlední řadě se zaměříme na mediální výchovu v rodině, trávení volného času a životního stylu mládeže.
Empirické šetření bude realizováno kvantitativní formou dotazníku, který bude zaměřen na žáky základních škol v Ústí nad Labem. Budeme porovnávat žáky 5. a 9. třídy 22. Základní školy, Vojnovičova 14 a ZŠ Pod Vodojemem 323/3A v Ústí nad Labem. Bude nás zajímat, jejich současný postoj k sociálním sítím a médiím, počet hodin trávených na mediálních sítí, zda se umí orientovat na internetu a za jakým cílem jej užívají. Zaměříme se i na rodiče dětí a mládeže, kteří sami mohou být v zajetí sociálních sítí.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude zaměření se na problematiku užívání sociálních sítí jako součást životního stylu dětí a mládeže.
Hlavním cílem této práce bude charakterizovat význam sociálních sítí v rámci životního stylu dětí a adolescentů, dále uvést typické negativní či sociálně patologické jevy spojené s touto problematikou. Zaměříme se na to, co přináší teenagerům komunikace prostřednictvím Facebooku, Twitteru nebo instagramu a jak sociální média ovlivňují jejich kvalitu života. Jak skutečně podporuje negativní jevy, jako je šikana či sexuální agrese. V neposlední řadě se zaměříme na mediální výchovu v rodině, trávení volného času a životního stylu mládeže.
Empirické šetření bude realizováno kvantitativní formou dotazníku, který bude zaměřen na žáky základních škol v Ústí nad Labem. Budeme porovnávat žáky 5. a 9. třídy 22. Základní školy, Vojnovičova 14 a ZŠ Pod Vodojemem 323/3A v Ústí nad Labem. Bude nás zajímat, jejich současný postoj k sociálním sítím a médiím, počet hodin trávených na mediálních sítí, zda se umí orientovat na internetu a za jakým cílem jej užívají. Zaměříme se i na rodiče dětí a mládeže, kteří sami mohou být v zajetí sociálních sítí.
Seznam doporučené literatury
Seznam odborné literatury:
ŠEVČÍKOVÁ, A. a kolektiv, Děti a dospívající online, Havlíčkův Brod: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-9645-1
KOPECKŹ, K. a kol, Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu, Univerzita Palackého v Olomouci, 1. Vydání, 2015, ISBN 978-80-244-4868-8
KOPECKÝ, K., SZTKOWSKY, R., KREJČÍ, V., Nebezpečné internetové komunikace III, Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Oloouci, 2012, ISBN978-80-244-3087-4
ŠEVČÍKOVÁ, A., ŠMEHEL, D., Konstrukce virtuální identity u dospívajících uživatelů internetu, Brno: Masarykova Univerzita, 2010, ISBN 978-80-210-5107-2
VÁGNEROÁ, M., Vývojová psychologie, Vyd. 1, Praha: Karolinum, 2007, ISBN 978-80-246-138-5
KRČMÁŘOVÁ, B., Děti online rizika, Linka Bezpečí, 2012, ISBN 978-80-904920-3-5
SLOBODA, Z., Mediální výchova v rodině, UP Olomouc, 2013, ISBN 978-80-244-4496-3
BOYOVÁ, D., Je to složitější, sociální život teenageru na sociálních sítí, Akropolis, 2017, ISBN 978-80-7470-165-8
SPITZER, M., Digitální demence, Nakladatel: Host, 2014, ISBN 978-80-7294-872-7
YALDA, T., UHLS Mediální mámy a digitální tátové, Nakladatel: Portál, 2018, ISBN 978-80-262-1317-8
Seznam doporučené literatury
Seznam odborné literatury:
ŠEVČÍKOVÁ, A. a kolektiv, Děti a dospívající online, Havlíčkův Brod: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-9645-1
KOPECKŹ, K. a kol, Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu, Univerzita Palackého v Olomouci, 1. Vydání, 2015, ISBN 978-80-244-4868-8
KOPECKÝ, K., SZTKOWSKY, R., KREJČÍ, V., Nebezpečné internetové komunikace III, Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Oloouci, 2012, ISBN978-80-244-3087-4
ŠEVČÍKOVÁ, A., ŠMEHEL, D., Konstrukce virtuální identity u dospívajících uživatelů internetu, Brno: Masarykova Univerzita, 2010, ISBN 978-80-210-5107-2
VÁGNEROÁ, M., Vývojová psychologie, Vyd. 1, Praha: Karolinum, 2007, ISBN 978-80-246-138-5
KRČMÁŘOVÁ, B., Děti online rizika, Linka Bezpečí, 2012, ISBN 978-80-904920-3-5
SLOBODA, Z., Mediální výchova v rodině, UP Olomouc, 2013, ISBN 978-80-244-4496-3
BOYOVÁ, D., Je to složitější, sociální život teenageru na sociálních sítí, Akropolis, 2017, ISBN 978-80-7470-165-8
SPITZER, M., Digitální demence, Nakladatel: Host, 2014, ISBN 978-80-7294-872-7
YALDA, T., UHLS Mediální mámy a digitální tátové, Nakladatel: Portál, 2018, ISBN 978-80-262-1317-8