Tato bakalářská práce s názvem "Předpoklady žáka k řešení matematických úloh a návrhy opatření k odstranění zjištěných překážek" se zabývá analýzou testů dvou komponent struktury CPS (Culture of Problem Solving). Konkrétně se jedná o testy Matematické inteligence žáků a Tendence žáků užívat algoritmy. V rámci těchto dvou komponent se práce zaměřuje na vyhodnocení pretestu projektu TA ČR (Technologická agentura České republiky) "Diagnostika příčin neúspěchů žáka při řešení úloh z matematiky a návrh opatření k jejich odstranění" a vyhodnocením vlastního testu autora. Test autora byl inspirován a vytvořen na základě pretestu projektu TA ČR.
Cílem této práce je najít souvislosti mezi proměnnými Matematické inteligence na základě výsledků pretestu a testu. Dalším cílem bakalářské práce je zjištění souvislostí mezi mírou tendence žáka k užití algoritmu a jeho výslednou známkou (na vysvědčení) z matematiky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis, titled "Student's prerequisites for solving mathematical problems and suggestions for elimination of identified obstacles," deals with the analysis of tests for two components of the CPS (Culture of Problem Solving) structure. Specifically, these tests focus on students' Mathematical Intelligence and their Tendency to Use Algorithms. Within these two components, the thesis aims to evaluate the pretest of the project funded by the Technology Agency of the Czech Republic (TA ČR) titled "Diagnosis of the Causes of Student Failures in Solving Mathematical Problems and Proposal of Measures for their Elimination," as well as the author's own test inspired by and created based on the pretest of the TA ČR project.
The goal of this thesis is to identify correlations between variables of Mathematical Intelligence based on the results of both the pretest and the author's test. Another objective of the bachelor thesis is to determine the connections between the student's tendency to use algorithms and their final grade (on the report card) in mathematics.
student, algorithm, mathematical intelligence, test analysis, mathematical problem
Rozsah průvodní práce
163
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce s názvem "Předpoklady žáka k řešení matematických úloh a návrhy opatření k odstranění zjištěných překážek" se zabývá analýzou testů dvou komponent struktury CPS (Culture of Problem Solving). Konkrétně se jedná o testy Matematické inteligence žáků a Tendence žáků užívat algoritmy. V rámci těchto dvou komponent se práce zaměřuje na vyhodnocení pretestu projektu TA ČR (Technologická agentura České republiky) "Diagnostika příčin neúspěchů žáka při řešení úloh z matematiky a návrh opatření k jejich odstranění" a vyhodnocením vlastního testu autora. Test autora byl inspirován a vytvořen na základě pretestu projektu TA ČR.
Cílem této práce je najít souvislosti mezi proměnnými Matematické inteligence na základě výsledků pretestu a testu. Dalším cílem bakalářské práce je zjištění souvislostí mezi mírou tendence žáka k užití algoritmu a jeho výslednou známkou (na vysvědčení) z matematiky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis, titled "Student's prerequisites for solving mathematical problems and suggestions for elimination of identified obstacles," deals with the analysis of tests for two components of the CPS (Culture of Problem Solving) structure. Specifically, these tests focus on students' Mathematical Intelligence and their Tendency to Use Algorithms. Within these two components, the thesis aims to evaluate the pretest of the project funded by the Technology Agency of the Czech Republic (TA ČR) titled "Diagnosis of the Causes of Student Failures in Solving Mathematical Problems and Proposal of Measures for their Elimination," as well as the author's own test inspired by and created based on the pretest of the TA ČR project.
The goal of this thesis is to identify correlations between variables of Mathematical Intelligence based on the results of both the pretest and the author's test. Another objective of the bachelor thesis is to determine the connections between the student's tendency to use algorithms and their final grade (on the report card) in mathematics.
student, algorithm, mathematical intelligence, test analysis, mathematical problem
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat studiem dvou vybraných komponent struktury ukazatelů popisujících předpoklady žáka k úspěšnému řešení úloh (CPS), která je ústředním pojmem výzkumného projektu TA ČR Diagnostika příčin neúspěchu žáka při řešení úloh z matematiky a návrh opatření k jejich odstranění, který je realizován na PřF UJEP v letech 2019–2022 a jehož řešitelem vedoucí práce je. U jedné komponenty student vyhodnotí na základě dat získaných z první fáze předvýzkumu projektu TA ČR vnitřní konzistenci všech proměnných této komponenty a provede s žáky školy, na které jako učitel působí, zpětnovazební kazuistický rozbor úloh testu. U druhé vybrané komponenty sestaví na základě poznatků z literatury a rozhovorů s učiteli matematiky základních škol svůj alternativní test a vyhodnotí jeho výsledky na dvou různých typech škol – běžné základní škole a víceletém gymnáziu. Po standardní položkové analýze testu bude zkoumat i souvislost výsledků žáků s jejich hodnocením ve škole.
Postup práce:
1. rešerše zdrojů a výběr dvou zkoumaných komponent struktury CPS
2. vyhodnocení syrových dat náležejících první komponentě (data z výzkumu TA ČR)
3. interpretace získaných výsledků z bodu 2
4. sestavení a ověření testu druhé komponenty v předvýzkumu
5. realizace testování druhé komponenty
6. vyhodnocení syrových dat náležejících této komponentě
7. interpretace získaných výsledků z bodu 6
8. sumarizace poznatků do finální podoby bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat studiem dvou vybraných komponent struktury ukazatelů popisujících předpoklady žáka k úspěšnému řešení úloh (CPS), která je ústředním pojmem výzkumného projektu TA ČR Diagnostika příčin neúspěchu žáka při řešení úloh z matematiky a návrh opatření k jejich odstranění, který je realizován na PřF UJEP v letech 2019–2022 a jehož řešitelem vedoucí práce je. U jedné komponenty student vyhodnotí na základě dat získaných z první fáze předvýzkumu projektu TA ČR vnitřní konzistenci všech proměnných této komponenty a provede s žáky školy, na které jako učitel působí, zpětnovazební kazuistický rozbor úloh testu. U druhé vybrané komponenty sestaví na základě poznatků z literatury a rozhovorů s učiteli matematiky základních škol svůj alternativní test a vyhodnotí jeho výsledky na dvou různých typech škol – běžné základní škole a víceletém gymnáziu. Po standardní položkové analýze testu bude zkoumat i souvislost výsledků žáků s jejich hodnocením ve škole.
Postup práce:
1. rešerše zdrojů a výběr dvou zkoumaných komponent struktury CPS
2. vyhodnocení syrových dat náležejících první komponentě (data z výzkumu TA ČR)
3. interpretace získaných výsledků z bodu 2
4. sestavení a ověření testu druhé komponenty v předvýzkumu
5. realizace testování druhé komponenty
6. vyhodnocení syrových dat náležejících této komponentě
7. interpretace získaných výsledků z bodu 6
8. sumarizace poznatků do finální podoby bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Pólya, G. How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. Expanded Princeton Science Library ed. Princeton: Princeton University Press, 2004.
Eisenmann, P. a kol. The development of a culture of problem solving with secondary students through heuristic strategies. Mathematics Educational Research Journal, 27/4, 2015, 535-562.
Novotná, J., Eisenmann, P., Přibyl, J. Tvořivě při řešení úloh ve školské matematice. In Vondrová, N. (Ed.), Dva dny s didaktikou matematiky 2015: Sborník příspěvků,1. vyd., Praha: PedF UK, 2015, 9 - 22.
Schoenfeld, A.H. Measures of problem-solving performance and of problem-solving instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 13/1,1982, 31 - 49.
Sriraman, B. Are Giftedness and creativity synonyms in mathematics? The Journal of Secondary Gifted Education, 17/1, 2005, 20 - 36.
Seznam doporučené literatury
Pólya, G. How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. Expanded Princeton Science Library ed. Princeton: Princeton University Press, 2004.
Eisenmann, P. a kol. The development of a culture of problem solving with secondary students through heuristic strategies. Mathematics Educational Research Journal, 27/4, 2015, 535-562.
Novotná, J., Eisenmann, P., Přibyl, J. Tvořivě při řešení úloh ve školské matematice. In Vondrová, N. (Ed.), Dva dny s didaktikou matematiky 2015: Sborník příspěvků,1. vyd., Praha: PedF UK, 2015, 9 - 22.
Schoenfeld, A.H. Measures of problem-solving performance and of problem-solving instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 13/1,1982, 31 - 49.
Sriraman, B. Are Giftedness and creativity synonyms in mathematics? The Journal of Secondary Gifted Education, 17/1, 2005, 20 - 36.