Cílem této diplomové práce je přiblížit téma mezipředmětových vztahů a zařazení do vyučovacího procesu v hodinách hudební výchovy. Diplomová práce dále nabízí zásobník pracovních listů, ve kterých jsou mezipředmětové vztahy aplikovány. V teoretické části se práce zabývá hudební výchovou na základních školách, problematikou mezipředmětových vztahů a vývojem žáků mladšího školního věku. Praktickou část tvoří dvacet pracovních listů pro čtvrtý ročník základní školy. Ke každému pracovnímu listu je vypracován metodický list pro pedagoga, který podrobně vysvětluje práci s daným pracovním listem.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to present the topic of cross-curricular relations and their integration in the educational process in Music lessons. The thesis further offers a collection of worksheets, in which cross-curricular relations are applied. In the theoretical part, it deals with Music education at elementary schools, the issue of cross-curricular teaching and the development of children at early school age. The practical part consists of twenty worksheets for 4th grade primary school pupils. For each spreadsheet, there is a separate methodical guideline which describes how to work with the worksheet in detail.
Klíčová slova
mezipředmětové vztahy, hudební výchova, základní škola, pracovní list
Klíčová slova v angličtině
cross-curricular relations, music lesson, primary school, worksheet
Rozsah průvodní práce
106 s. (141 164 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je přiblížit téma mezipředmětových vztahů a zařazení do vyučovacího procesu v hodinách hudební výchovy. Diplomová práce dále nabízí zásobník pracovních listů, ve kterých jsou mezipředmětové vztahy aplikovány. V teoretické části se práce zabývá hudební výchovou na základních školách, problematikou mezipředmětových vztahů a vývojem žáků mladšího školního věku. Praktickou část tvoří dvacet pracovních listů pro čtvrtý ročník základní školy. Ke každému pracovnímu listu je vypracován metodický list pro pedagoga, který podrobně vysvětluje práci s daným pracovním listem.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to present the topic of cross-curricular relations and their integration in the educational process in Music lessons. The thesis further offers a collection of worksheets, in which cross-curricular relations are applied. In the theoretical part, it deals with Music education at elementary schools, the issue of cross-curricular teaching and the development of children at early school age. The practical part consists of twenty worksheets for 4th grade primary school pupils. For each spreadsheet, there is a separate methodical guideline which describes how to work with the worksheet in detail.
Klíčová slova
mezipředmětové vztahy, hudební výchova, základní škola, pracovní list
Klíčová slova v angličtině
cross-curricular relations, music lesson, primary school, worksheet
Zásady pro vypracování
Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č.5/2019 a bude dbát na její dodržování.
Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce.
Stanoví cíl práce.
Prostuduje odbornou literaturu, včetně článků v časopisech a jiné zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část se zaměřením na využití mezipředmětových vztahů v hodinách hudební výchovy na 1. stupni ZŠ (se zaměřením na 4. ročník)
Na základě teoretických poznatků vypracuje pracovní listy pro hodiny hudební výchovy s metodickými pokyny pro pedagogy.
V závěru zhodnotí efektivitu aplikovaných metod ve výuce.
Odevzdá diplomovou práci.
Zásady pro vypracování
Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č.5/2019 a bude dbát na její dodržování.
Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce.
Stanoví cíl práce.
Prostuduje odbornou literaturu, včetně článků v časopisech a jiné zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část se zaměřením na využití mezipředmětových vztahů v hodinách hudební výchovy na 1. stupni ZŠ (se zaměřením na 4. ročník)
Na základě teoretických poznatků vypracuje pracovní listy pro hodiny hudební výchovy s metodickými pokyny pro pedagogy.
V závěru zhodnotí efektivitu aplikovaných metod ve výuce.
Odevzdá diplomovou práci.
Seznam doporučené literatury
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1.-5. ročníku ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0636-6.
PECHÁČEK, Stanislav a Hana VÁŇOVÁ. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2001. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0365-9.
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, [2017]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-332-2.
Seznam doporučené literatury
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1.-5. ročníku ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0636-6.
PECHÁČEK, Stanislav a Hana VÁŇOVÁ. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2001. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0365-9.
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, [2017]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-332-2.