KALOUSOVÁ, Petra. Vzdělávání žáků-cizinců na základní škole z pohledu pedagoga. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 2020.
Cílem diplomové práce je vymezit a posoudit možnosti vzdělávání žáků-cizinců na základní škole v českém prostředí. Obsah teoretické části je věnován vymezení základních pojmů vztahující se ke zvolené problematice, teda ke vzdělávání cizinců v České republice z obecného hlediska, vzdělávání žáků-cizinců v českých základních školách, specifickému postavení žáka-cizince a jeho pedagoga v českém vzdělávacím systému. Cílem praktické části je pomocí kvantitativního šetření formou dotazníku prozkoumat, jaký vliv má délka pedagogické praxe na postoje pedagogů při vzdělávání žáků-cizinců.
Annotation in English
KALOUSOVÁ, Petra. The education of pupils-foreigner in elementary school from the teacher´s point of view. Ústí nad Labem: Pedagogigal Faculty, 2020.
The aim of this thesis is to define and assess the possibilities of education of pupils-foreigner at primary school. The theoretical part defines the concepts of education in the Czech Republic, education of foreigners and the definition of foreigner and educator. The aim of the practical part is to investigate the influences of the length of teacher's practice on their attitudes on the foreigner pupils' education using quantitative survey.
Keywords
Vzdělávání, žák-cizinec, základní škola, pedagog, postoje
KALOUSOVÁ, Petra. Vzdělávání žáků-cizinců na základní škole z pohledu pedagoga. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 2020.
Cílem diplomové práce je vymezit a posoudit možnosti vzdělávání žáků-cizinců na základní škole v českém prostředí. Obsah teoretické části je věnován vymezení základních pojmů vztahující se ke zvolené problematice, teda ke vzdělávání cizinců v České republice z obecného hlediska, vzdělávání žáků-cizinců v českých základních školách, specifickému postavení žáka-cizince a jeho pedagoga v českém vzdělávacím systému. Cílem praktické části je pomocí kvantitativního šetření formou dotazníku prozkoumat, jaký vliv má délka pedagogické praxe na postoje pedagogů při vzdělávání žáků-cizinců.
Annotation in English
KALOUSOVÁ, Petra. The education of pupils-foreigner in elementary school from the teacher´s point of view. Ústí nad Labem: Pedagogigal Faculty, 2020.
The aim of this thesis is to define and assess the possibilities of education of pupils-foreigner at primary school. The theoretical part defines the concepts of education in the Czech Republic, education of foreigners and the definition of foreigner and educator. The aim of the practical part is to investigate the influences of the length of teacher's practice on their attitudes on the foreigner pupils' education using quantitative survey.
Keywords
Vzdělávání, žák-cizinec, základní škola, pedagog, postoje
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5/2019 a dbát na její důsledné dodržování.
Prostudovat odbornou literaturu ke zvolenému tématu a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoretickou část na základě prostudované literatury do kapitol a podkapitol, které budou zaměřeny na postavení cizinců v ČR, aktuální legislativu související se vzděláváním žáků-cizinců a žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami v českém školství (§ 20 a § 16 ŠZ), multikulturní vzdělávání, metody a formy při výuce těchto žáků.
Vyhotovit dotazník a oslovit cílovou skupinu za účelem realizovat kvantitativní výzkum, jehož cílem je prozkoumat, zda délka pedagogické praxe učitelů ovlivňuje jejich postoje při vzdělávání, a to na vybraných ZŠ v Kostelci n./O. a v Praze.
Zrealizovat výzkum a zpracovat praktickou část diplomové práce ? předložit a statisticky vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky realizovaného šetření.
Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Research Plan
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5/2019 a dbát na její důsledné dodržování.
Prostudovat odbornou literaturu ke zvolenému tématu a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoretickou část na základě prostudované literatury do kapitol a podkapitol, které budou zaměřeny na postavení cizinců v ČR, aktuální legislativu související se vzděláváním žáků-cizinců a žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami v českém školství (§ 20 a § 16 ŠZ), multikulturní vzdělávání, metody a formy při výuce těchto žáků.
Vyhotovit dotazník a oslovit cílovou skupinu za účelem realizovat kvantitativní výzkum, jehož cílem je prozkoumat, zda délka pedagogické praxe učitelů ovlivňuje jejich postoje při vzdělávání, a to na vybraných ZŠ v Kostelci n./O. a v Praze.
Zrealizovat výzkum a zpracovat praktickou část diplomové práce ? předložit a statisticky vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky realizovaného šetření.
Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Recommended resources
Koldinská K. H. C. Scheu, M. Štefko (eds.). Sociální integrace cizinců, Auditorium 2016. ISBN 978-80-87284-60-5.
Kendíková J. Česká škola a žáci ze zahraničí. Centrum multikulturního vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-905844-0-2.
Schimunek F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1994. ISBN 80-85282-91-7.
Šišková T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha, Portál 1998. ISBN 80-7178-285-8.
Štech S. Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998. ISBN 80-7178-216-5.
Kolektiv autorů multikulturního vzdělávání. Mám ve třídě cizince. Centrum multikulturního vzdělávání, 2014, ISBN 978-80-905844-0-2.
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložili Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315185-0.
CHráska, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
Recommended resources
Koldinská K. H. C. Scheu, M. Štefko (eds.). Sociální integrace cizinců, Auditorium 2016. ISBN 978-80-87284-60-5.
Kendíková J. Česká škola a žáci ze zahraničí. Centrum multikulturního vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-905844-0-2.
Schimunek F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1994. ISBN 80-85282-91-7.
Šišková T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha, Portál 1998. ISBN 80-7178-285-8.
Štech S. Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998. ISBN 80-7178-216-5.
Kolektiv autorů multikulturního vzdělávání. Mám ve třídě cizince. Centrum multikulturního vzdělávání, 2014, ISBN 978-80-905844-0-2.
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložili Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315185-0.
CHráska, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.