Tématem diplomové práce jsou Číselné soustavy v učivu matematiky v primárním vzdělávání. Jedná se hlavně o číselné soustavy v prostředí Biland, které je jedno z mnoha prostředí obsažené v učebnicích matematiky od nakladatelství Fraus s metodou prof. Hejného. Teoretická část práce se zabývá různými číselnými soustavami, jejich zápisem a výskytem v zemích celého světa. Dále se zabývá rozdělením číselných soustav, převody mezi desítkovými a nedesítkovými soustavami a operacemi v těchto soustavách. Cílem praktické části je, na základě analýzy provedených rozhovorů s učiteli prvního stupně základní školy, vytvořit a stanovit nové hypotézy týkající se tématu číselné soustavy v primárním vzdělávání. Zpracování a vyhodnocení dat je provedeno pomocí otevřeného kódování s využitím programu Atlas.ti.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis are Numerical Systems in Mathematics Curriculum in Primary Education. It is focused on numerical systems at a space of Biland, which is one of the spaces included in the math's schoolbooks by publishing house Fraus with the Hejny method. The theoretical part pursues different numerical systems, their record and incidence in the countries of the whole world. It also pursues partition of numerical systems, transfers between decimal and nondecimal systems and operations in these systems. The purpose of the research part is to create and set new hypotheses which relate to the numerical systems in primary education. It is established on analysis of interviews with teachers in primary education. Process and evaluation of data is made with open coding in program Atlas.ti.
Numerical systems, Biland, qualitative research, semi-structured interview, open coding
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce jsou Číselné soustavy v učivu matematiky v primárním vzdělávání. Jedná se hlavně o číselné soustavy v prostředí Biland, které je jedno z mnoha prostředí obsažené v učebnicích matematiky od nakladatelství Fraus s metodou prof. Hejného. Teoretická část práce se zabývá různými číselnými soustavami, jejich zápisem a výskytem v zemích celého světa. Dále se zabývá rozdělením číselných soustav, převody mezi desítkovými a nedesítkovými soustavami a operacemi v těchto soustavách. Cílem praktické části je, na základě analýzy provedených rozhovorů s učiteli prvního stupně základní školy, vytvořit a stanovit nové hypotézy týkající se tématu číselné soustavy v primárním vzdělávání. Zpracování a vyhodnocení dat je provedeno pomocí otevřeného kódování s využitím programu Atlas.ti.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis are Numerical Systems in Mathematics Curriculum in Primary Education. It is focused on numerical systems at a space of Biland, which is one of the spaces included in the math's schoolbooks by publishing house Fraus with the Hejny method. The theoretical part pursues different numerical systems, their record and incidence in the countries of the whole world. It also pursues partition of numerical systems, transfers between decimal and nondecimal systems and operations in these systems. The purpose of the research part is to create and set new hypotheses which relate to the numerical systems in primary education. It is established on analysis of interviews with teachers in primary education. Process and evaluation of data is made with open coding in program Atlas.ti.
Numerical systems, Biland, qualitative research, semi-structured interview, open coding
Zásady pro vypracování
Závěrečná práce bude zpracována v souladu se směrnicí děkana č. 5/2019 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
V teoretické části bude popsán historický vývoj matematiky se zaměřením na vývoj číselných soustav v historických obdobích a v různých částech světa.
Vymezeny budou základní pojmy: zápis čísla, nedekadická číselná soustava, poziční a nepoziční číselná soustava, převod zápisu čísel mezi soustavami.
Uvedena bude úloha tématu číselných soustav v učivu matematiky na 1. stupni základních škol v současnosti i minulosti.
V praktické části budou s učiteli prvního stupně základní školy na dané téma prováděny rozhovory, které budou kódovány pomocí programu Atlas.ti.
Cílem praktické části práce je, na základě analýzy provedených rozhovorů, vytvořit a stanovit zakotvené teorie a nové hypotézy týkající se tématu číselných soustav v primárním vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Závěrečná práce bude zpracována v souladu se směrnicí děkana č. 5/2019 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
V teoretické části bude popsán historický vývoj matematiky se zaměřením na vývoj číselných soustav v historických obdobích a v různých částech světa.
Vymezeny budou základní pojmy: zápis čísla, nedekadická číselná soustava, poziční a nepoziční číselná soustava, převod zápisu čísel mezi soustavami.
Uvedena bude úloha tématu číselných soustav v učivu matematiky na 1. stupni základních škol v současnosti i minulosti.
V praktické části budou s učiteli prvního stupně základní školy na dané téma prováděny rozhovory, které budou kódovány pomocí programu Atlas.ti.
Cílem praktické části práce je, na základě analýzy provedených rozhovorů, vytvořit a stanovit zakotvené teorie a nové hypotézy týkající se tématu číselných soustav v primárním vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0273-8.
ČIŽMÁR, J. Dejiny matematiky: od najstarších čias po súčasnosť. Bratislava: Perfekt, 2017. ISBN 978-80-8046-829-3.
BĚLÍK, M. Poziční číselné soustavy. V Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně Ústí n. L., 1999. Skripta. ISBN 80-7044-260-3.
MAREŠ, M. Příběhy matematiky: stručná historie královny věd. 2., rev. vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2011. ISBN 978-80-87053-64-5.
HEJNÝ, M. Matematika pro 3. ročník základní školy: učebnice. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-824-0.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0273-8.
ČIŽMÁR, J. Dejiny matematiky: od najstarších čias po súčasnosť. Bratislava: Perfekt, 2017. ISBN 978-80-8046-829-3.
BĚLÍK, M. Poziční číselné soustavy. V Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně Ústí n. L., 1999. Skripta. ISBN 80-7044-260-3.
MAREŠ, M. Příběhy matematiky: stručná historie královny věd. 2., rev. vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2011. ISBN 978-80-87053-64-5.
HEJNÝ, M. Matematika pro 3. ročník základní školy: učebnice. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-824-0.