Tato bakalářská práce má za cíl poskytnout a zhodnotit přehled vlivů a dopadů, které mohou nastat během a po realizaci projektu vysokorychlostní trati (VRT)
Praha - Drážďany a jejího terminálu v Ústí nad Labem. Pokouší se objasnit, jak tento plánovaný terminál VRT ovlivní město Ústí nad Labem a aktivitu některých klíčových aktérů. V rešeršní části práce jsou na základě převážně zahraničních studií a odborné literatury popsány dopady VRT z dopravního, environmentálního a socioekonomického hlediska. Dále je zde definována VRT a aktéři lokálního rozvoje spolu s jejich vlivem v regionu. Empirická část práce se týká výběru klíčových aktérů města Ústí nad Labem, kteří jsou rozděleni do čtyř kategorií (veřejná správa, akademická sféra, podnikatelská a soukromá sféra a neziskový sektor). Následně jsou s aktéry provedeny rozhovory pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru ohledně VRT a jejího terminálu v Ústí nad Labem. Rozhovory jsou zaměřeny na vliv VRT a jejího terminálu na město Ústí nad Labem a vybrané klíčové aktéry. Výsledky výzkumu a odpovědi na výzkumné otázky jsou shrnuty v závěru bakalářské práce. Podle výsledků této práce lze očekávat, že nově vystavěný terminál bude mít zásadní význam pro socioekonomický rozvoj regionu, oblast zaměstnanosti, zvýšení přepravní mobility obyvatel a možnému přechodu z individuální automobilové dopravy na VRT.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims at offering and evaluating reviews and impacts that can happen during and after the realization of the project of the high-speed railway (HSR) Prague - Dresden and its terminal in Ústí nad Labem. The thesis tries to clarify the impact of HSR on Ústí nad Labem and the activities of some of its key actors. In the theoretical part of the thesis, there are described impacts of HSR from traffic, environmental and socio-economical points of view based on mainly abroad studies and scientific literature. Furthermore, there are defined HSR and actors of local development together with their impact on the region. The empirical part focuses on a selection of key actors of the city of Ústí nad Labem, who are divided into four categories (public administration, academic domain, entrepreneurial and private domain, and non-profit sector). Sequentially, there are interviews made with the actors with a help of a semistructured interview about HSR and its terminal in Ústí nad Labem. Interviews focus on the impact of HSR and its terminal on the city of Ústí nad Labem and chosen key actors. The outcome of the research and answers to the research questions are summarized in the conclusion of the bachelor thesis. According to the results of this thesis, it can be expected, that the newly built terminal will have significant importance for the social-economic development of a region, its employment increase of the transport mobility
of the population and possible modal split from individual car transport to HSR.
Klíčová slova
Vysokorychlostní trať, VRT Praha - Drážďany, regionální rozvoj, socioekonomické dopady, dopravní změny
Tato bakalářská práce má za cíl poskytnout a zhodnotit přehled vlivů a dopadů, které mohou nastat během a po realizaci projektu vysokorychlostní trati (VRT)
Praha - Drážďany a jejího terminálu v Ústí nad Labem. Pokouší se objasnit, jak tento plánovaný terminál VRT ovlivní město Ústí nad Labem a aktivitu některých klíčových aktérů. V rešeršní části práce jsou na základě převážně zahraničních studií a odborné literatury popsány dopady VRT z dopravního, environmentálního a socioekonomického hlediska. Dále je zde definována VRT a aktéři lokálního rozvoje spolu s jejich vlivem v regionu. Empirická část práce se týká výběru klíčových aktérů města Ústí nad Labem, kteří jsou rozděleni do čtyř kategorií (veřejná správa, akademická sféra, podnikatelská a soukromá sféra a neziskový sektor). Následně jsou s aktéry provedeny rozhovory pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru ohledně VRT a jejího terminálu v Ústí nad Labem. Rozhovory jsou zaměřeny na vliv VRT a jejího terminálu na město Ústí nad Labem a vybrané klíčové aktéry. Výsledky výzkumu a odpovědi na výzkumné otázky jsou shrnuty v závěru bakalářské práce. Podle výsledků této práce lze očekávat, že nově vystavěný terminál bude mít zásadní význam pro socioekonomický rozvoj regionu, oblast zaměstnanosti, zvýšení přepravní mobility obyvatel a možnému přechodu z individuální automobilové dopravy na VRT.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims at offering and evaluating reviews and impacts that can happen during and after the realization of the project of the high-speed railway (HSR) Prague - Dresden and its terminal in Ústí nad Labem. The thesis tries to clarify the impact of HSR on Ústí nad Labem and the activities of some of its key actors. In the theoretical part of the thesis, there are described impacts of HSR from traffic, environmental and socio-economical points of view based on mainly abroad studies and scientific literature. Furthermore, there are defined HSR and actors of local development together with their impact on the region. The empirical part focuses on a selection of key actors of the city of Ústí nad Labem, who are divided into four categories (public administration, academic domain, entrepreneurial and private domain, and non-profit sector). Sequentially, there are interviews made with the actors with a help of a semistructured interview about HSR and its terminal in Ústí nad Labem. Interviews focus on the impact of HSR and its terminal on the city of Ústí nad Labem and chosen key actors. The outcome of the research and answers to the research questions are summarized in the conclusion of the bachelor thesis. According to the results of this thesis, it can be expected, that the newly built terminal will have significant importance for the social-economic development of a region, its employment increase of the transport mobility
of the population and possible modal split from individual car transport to HSR.
Klíčová slova
Vysokorychlostní trať, VRT Praha - Drážďany, regionální rozvoj, socioekonomické dopady, dopravní změny
Bakalářská práce se bude zabývat vlivy plánované zastávky vysokorychlostního vlaku v Ústí nad Labem na trati Praha - Drážďany. Přínosy pro město Ústí nad Labem budou zkoumány z pohledu důležitých lokálních hráčů z řad zástupců veřejné správy, soukromých podniků a neziskových organizací. Tito aktéři budou formou polostrukturovaných rozhovorů dotazováni na jejich postoje vůči plánovanému projektu z pohledu očekávání možného rozvoje města Ústí nad Labem, jeho okolí a zejména lokality plánovaného nádraží a jeho bezprostředního okolí. Rovněž budou zkoumány strategie, pomocí kterých se aktéři připravují na vznik tohoto nádraží. Práce by měla poskytnout přehled o možných přínosech vzniku terminálu VRT pro město Ústí nad Labem z pohledu jeho klíčových aktérů.
Struktura práce:
1. Opodstatnění a nastínění tématu bakalářské práce a jejích cílů.
2. Vyhledávání základních informací k tématu bakalářské práce a jejich následné zpracování. Dále se kapitola bude zabývat vlivy výstavby zastávky vysokorychlostního vlaku na urbánní a lokální rozvoj města Ústí nad Labem.
3. Postup zjišťování a shromažďování informací k tématu. Pomocí statistické analýzy budou pro další výzkum vybráni klíčoví aktéři (veřejná správa - vedení města; soukromá sféra - podniky a firmy; neziskový sektor). Dále bude využita metoda dotazníků a strukturovaných rozhovorů. Strukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami sestává z řady pečlivě formulovaných otázek, na něž mají jednotliví respondenti odpovědět. Pružnost sondování v kontextu situace je omezenější než v jiných typech rozhovorů. Tento typ rozhovoru se používá, když je nutné minimalizovat variaci otázek kladených dotazovanému. Redukuje se tak pravděpodobnost, že se data získaná v jednotlivých rozhovorech budou výrazně strukturně lišit (Hendl 2005). Rešerše literatury byla provedena na základě Google scholar a vyhledávání klíčových slov a jejich kombinací (např. High-speed railway Czech republic).
4. Vlastní výzkum a vyhodnocování dotazníků a rozhovorů.
5. Shrnutí výsledků práce.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Bakalářská práce se bude zabývat vlivy plánované zastávky vysokorychlostního vlaku v Ústí nad Labem na trati Praha - Drážďany. Přínosy pro město Ústí nad Labem budou zkoumány z pohledu důležitých lokálních hráčů z řad zástupců veřejné správy, soukromých podniků a neziskových organizací. Tito aktéři budou formou polostrukturovaných rozhovorů dotazováni na jejich postoje vůči plánovanému projektu z pohledu očekávání možného rozvoje města Ústí nad Labem, jeho okolí a zejména lokality plánovaného nádraží a jeho bezprostředního okolí. Rovněž budou zkoumány strategie, pomocí kterých se aktéři připravují na vznik tohoto nádraží. Práce by měla poskytnout přehled o možných přínosech vzniku terminálu VRT pro město Ústí nad Labem z pohledu jeho klíčových aktérů.
Struktura práce:
1. Opodstatnění a nastínění tématu bakalářské práce a jejích cílů.
2. Vyhledávání základních informací k tématu bakalářské práce a jejich následné zpracování. Dále se kapitola bude zabývat vlivy výstavby zastávky vysokorychlostního vlaku na urbánní a lokální rozvoj města Ústí nad Labem.
3. Postup zjišťování a shromažďování informací k tématu. Pomocí statistické analýzy budou pro další výzkum vybráni klíčoví aktéři (veřejná správa - vedení města; soukromá sféra - podniky a firmy; neziskový sektor). Dále bude využita metoda dotazníků a strukturovaných rozhovorů. Strukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami sestává z řady pečlivě formulovaných otázek, na něž mají jednotliví respondenti odpovědět. Pružnost sondování v kontextu situace je omezenější než v jiných typech rozhovorů. Tento typ rozhovoru se používá, když je nutné minimalizovat variaci otázek kladených dotazovanému. Redukuje se tak pravděpodobnost, že se data získaná v jednotlivých rozhovorech budou výrazně strukturně lišit (Hendl 2005). Rešerše literatury byla provedena na základě Google scholar a vyhledávání klíčových slov a jejich kombinací (např. High-speed railway Czech republic).
4. Vlastní výzkum a vyhodnocování dotazníků a rozhovorů.
5. Shrnutí výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
Bínová, H., & Kaňka, M. (2017). Koncepce vysokorychlostních tratí (vrt) a územní plánování. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, (10 (2)/2017), 51-62.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Nakladatelství Portál. 2005.
Marada, M., Květoň, V., & Vondráčková, P. (2006). Železniční doprava jako faktor regionálního rozvoje. Národohospodářský obzor, 4(4), 51-59.
Vickerman, R. (2015). High-speed rail and regional development: the case of intermediate stations. Journal of Transport Geography, 42, 157-165.
Seznam doporučené literatury
Bínová, H., & Kaňka, M. (2017). Koncepce vysokorychlostních tratí (vrt) a územní plánování. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, (10 (2)/2017), 51-62.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Nakladatelství Portál. 2005.
Marada, M., Květoň, V., & Vondráčková, P. (2006). Železniční doprava jako faktor regionálního rozvoje. Národohospodářský obzor, 4(4), 51-59.
Vickerman, R. (2015). High-speed rail and regional development: the case of intermediate stations. Journal of Transport Geography, 42, 157-165.