Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat otázkou patologických jevů ovlivňujících vývoj mladšího a staršího školního věku u žáků základních škol. V teoretické části budou zpracovány okruhy vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o problematiku alkoholu, kouření, lhaní, šikany, kyberšikany, drobných krádeží a návykových látek. Součástí teoretické části bude i vymezení pojmů, např. vývoj dítěte, patologické jevy, prevence, preventivní program školy, metodik prevence, vlivy ovlivňující vývoj dítěte - rodina, škola, vrstevníci. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Jedním z cílů výzkumného šetření bude zjistit, zda je nejčastějším patologickým jevem u žáků kouření, v jakém vývojovém období a jakou formou dochází k prvnímu užití alkoholu a cigaret. Dalším cílem šetření bude analyzovat, zda a v jakém vývojovém období se žáci setkali s šikanou či kyberšikanou, zda žáci někdy lhali a v jakém období tento jev nastává, zda a kdy dochází k první konzumaci návykové látky, zda a v jakém vývojovém období dochází k první krádeži.
Anotace v angličtině
The author of this diploma thesis deals with the question of pathological effects that influence the development of younger and older school age of pupils of elementary schools. In theoretical part we cover the areas connected to the chosen topic, especially the issues of drinking alcohol, smoking, lying, bullying, cyberbullying, pilfering and abusing of addictive substances. The theoretical part also contains many definitions - for example the development of child, pathological effects, prevention, school preventive programme, specialist in prevence, influences to child ´s development - family, school, same-age peers. The practical part is created on the basis of results of the survey. First aim of this survey is to find out whether smoking is the most common pathological effect, in which development period children try it and how they are influenced to try alcohol and cigarettes for the first time. The next aim of this survey is to analyse whether and when they have experienced bullying and cyberbulling, if they have ever lied and at what age they have started, whether they have ever tried to comsume addicted substance and whether or when they have ever pilfered.
Klíčová slova
prevence, patologické jevy, šikana, kyberšikana, alkohol, cigarety, vývoj dítěte
Klíčová slova v angličtině
prevention, pathological effects, bullying, cyberbullying, alcohol, cigarettes, child development
Rozsah průvodní práce
105 s. 114 871 znaků I.-LXXXI
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat otázkou patologických jevů ovlivňujících vývoj mladšího a staršího školního věku u žáků základních škol. V teoretické části budou zpracovány okruhy vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o problematiku alkoholu, kouření, lhaní, šikany, kyberšikany, drobných krádeží a návykových látek. Součástí teoretické části bude i vymezení pojmů, např. vývoj dítěte, patologické jevy, prevence, preventivní program školy, metodik prevence, vlivy ovlivňující vývoj dítěte - rodina, škola, vrstevníci. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Jedním z cílů výzkumného šetření bude zjistit, zda je nejčastějším patologickým jevem u žáků kouření, v jakém vývojovém období a jakou formou dochází k prvnímu užití alkoholu a cigaret. Dalším cílem šetření bude analyzovat, zda a v jakém vývojovém období se žáci setkali s šikanou či kyberšikanou, zda žáci někdy lhali a v jakém období tento jev nastává, zda a kdy dochází k první konzumaci návykové látky, zda a v jakém vývojovém období dochází k první krádeži.
Anotace v angličtině
The author of this diploma thesis deals with the question of pathological effects that influence the development of younger and older school age of pupils of elementary schools. In theoretical part we cover the areas connected to the chosen topic, especially the issues of drinking alcohol, smoking, lying, bullying, cyberbullying, pilfering and abusing of addictive substances. The theoretical part also contains many definitions - for example the development of child, pathological effects, prevention, school preventive programme, specialist in prevence, influences to child ´s development - family, school, same-age peers. The practical part is created on the basis of results of the survey. First aim of this survey is to find out whether smoking is the most common pathological effect, in which development period children try it and how they are influenced to try alcohol and cigarettes for the first time. The next aim of this survey is to analyse whether and when they have experienced bullying and cyberbulling, if they have ever lied and at what age they have started, whether they have ever tried to comsume addicted substance and whether or when they have ever pilfered.
Klíčová slova
prevence, patologické jevy, šikana, kyberšikana, alkohol, cigarety, vývoj dítěte
Klíčová slova v angličtině
prevention, pathological effects, bullying, cyberbullying, alcohol, cigarettes, child development
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat otázkou patologických jevů ovlivňujících vývoj mladšího a staršího školního věku u žáků základních škol. V teoretické části budou zpracovány okruhy vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o problematiku alkoholu, kouření, lhaní, šikany, kyberšikany, drobných krádeží a návykových látek. Součástí teoretické části bude i vymezení pojmů, např. vývoj dítěte, patologické jevy, prevence, preventivní program školy, metodik prevence, vlivy ovlivňující vývoj dítěte ? rodina, škola, vrstevníci. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Jedním z cílů výzkumného šetření bude zjistit, zda je nejčastějším patologickým jevem u žáků kouření, v jakém vývojovém období a jakou formou dochází k prvnímu užití alkoholu a cigaret. Dalším cílem šetření bude analyzovat, zda a v jakém vývojovém období se žáci setkali s šikanou či kyberšikanou, zda žáci někdy lhali a v jakém období tento jev nastává, zda a kdy dochází k první konzumaci návykové látky, zda a v jakém vývojovém období dochází k první krádeži.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat otázkou patologických jevů ovlivňujících vývoj mladšího a staršího školního věku u žáků základních škol. V teoretické části budou zpracovány okruhy vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o problematiku alkoholu, kouření, lhaní, šikany, kyberšikany, drobných krádeží a návykových látek. Součástí teoretické části bude i vymezení pojmů, např. vývoj dítěte, patologické jevy, prevence, preventivní program školy, metodik prevence, vlivy ovlivňující vývoj dítěte ? rodina, škola, vrstevníci. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. Jedním z cílů výzkumného šetření bude zjistit, zda je nejčastějším patologickým jevem u žáků kouření, v jakém vývojovém období a jakou formou dochází k prvnímu užití alkoholu a cigaret. Dalším cílem šetření bude analyzovat, zda a v jakém vývojovém období se žáci setkali s šikanou či kyberšikanou, zda žáci někdy lhali a v jakém období tento jev nastává, zda a kdy dochází k první konzumaci návykové látky, zda a v jakém vývojovém období dochází k první krádeži.
Seznam doporučené literatury
Použité základní informační zdroje:
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
LISÁ, L. KŇOURKOVÁ, M. Vývoj dítěte a jeho úskalí. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1986.
ISBN 08-084-86.
SOCHŮREK, J. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. 1. díl. Úvod do sociální patologie, sociálně patologické skupiny. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2001. ISBN 80-7083-495-1.
SOCHŮREK, J. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. 2. díl. Sociálně patologické jevy. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2001. ISBN 80-7083-495-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-2153-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. V Praze: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-488-8.
Seznam doporučené literatury
Použité základní informační zdroje:
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
LISÁ, L. KŇOURKOVÁ, M. Vývoj dítěte a jeho úskalí. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1986.
ISBN 08-084-86.
SOCHŮREK, J. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. 1. díl. Úvod do sociální patologie, sociálně patologické skupiny. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2001. ISBN 80-7083-495-1.
SOCHŮREK, J. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. 2. díl. Sociálně patologické jevy. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2001. ISBN 80-7083-495-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-2153-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. V Praze: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-488-8.