Cílem této diplomové práce je zjistit míru výskytu syndromu vyhoření pedagogických pracovníku mateřských škol ve městě Most. Teoretická část práce vychází z poznatků získaných studiem odborné literatury a je zaměřena především na fenomén syndromu vyhoření. Zabývá se příčinami jeho vzniku, příznaky, fázemi, diagnostikou a v neposlední řadě také prevencí. V této části práce je rovněž charakterizován i pojem stres, který je nedílnou součástí problematiky syndromu vyhoření. Pro potřeby výzkumné části práce je pozornost věnovaná i pedagogické profesi, konkrétně jejímu vymezení a specifikům. Praktická část práce je realizována metodou kvantitativního výzkumu, konkrétně pomocí standardizovaného MBI (Maslach Burnout Inventory) dotazníku. Tato část práce popisuje cíl výzkumu, charakteristiku zkoumaného vzorku a podává také vyhodnocení a shrnutí zjištěných výsledků, na jejichž základě jsou formulována závěrečná doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to determine the occurence of burnout syndrome of pedagogical workers at nursery schools in the city of Most. The theoretical part of the thesis is based on the knowledge gained from the study of specialized literature and focuses on the phenomenon of the burnout syndrome. It deals with causes of its origin, symptoms, phases, diagnostics, and equally importantly with prevention. Stress, which is an integral part of the burnout syndrome, is also characterized in this part of the thesis. For the leeds of the research part of the work, attention is also paid to the teaching profession as itself, specifically to its specific features. The practical part of the work is realized by the method of quantitative research using the standardized MBI (Maslach Burnout Inventory) questionnaire. This part of the thesis describes the objektive of the research, the characteristics of the examined sample and it also evaluates and summarizes the findings, on the basis of which the final recommendations for practice are formulated.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, vyčerpání, stres, pedagogický pracovník, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Burnout syndrome, exhaustion, stress, pedagogical worker, nursery school
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je zjistit míru výskytu syndromu vyhoření pedagogických pracovníku mateřských škol ve městě Most. Teoretická část práce vychází z poznatků získaných studiem odborné literatury a je zaměřena především na fenomén syndromu vyhoření. Zabývá se příčinami jeho vzniku, příznaky, fázemi, diagnostikou a v neposlední řadě také prevencí. V této části práce je rovněž charakterizován i pojem stres, který je nedílnou součástí problematiky syndromu vyhoření. Pro potřeby výzkumné části práce je pozornost věnovaná i pedagogické profesi, konkrétně jejímu vymezení a specifikům. Praktická část práce je realizována metodou kvantitativního výzkumu, konkrétně pomocí standardizovaného MBI (Maslach Burnout Inventory) dotazníku. Tato část práce popisuje cíl výzkumu, charakteristiku zkoumaného vzorku a podává také vyhodnocení a shrnutí zjištěných výsledků, na jejichž základě jsou formulována závěrečná doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to determine the occurence of burnout syndrome of pedagogical workers at nursery schools in the city of Most. The theoretical part of the thesis is based on the knowledge gained from the study of specialized literature and focuses on the phenomenon of the burnout syndrome. It deals with causes of its origin, symptoms, phases, diagnostics, and equally importantly with prevention. Stress, which is an integral part of the burnout syndrome, is also characterized in this part of the thesis. For the leeds of the research part of the work, attention is also paid to the teaching profession as itself, specifically to its specific features. The practical part of the work is realized by the method of quantitative research using the standardized MBI (Maslach Burnout Inventory) questionnaire. This part of the thesis describes the objektive of the research, the characteristics of the examined sample and it also evaluates and summarizes the findings, on the basis of which the final recommendations for practice are formulated.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, vyčerpání, stres, pedagogický pracovník, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Burnout syndrome, exhaustion, stress, pedagogical worker, nursery school
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše informačních zdrojů vztahujících se k tématu, prostudování odborné literatury. Zpracování teoretických východisek. Syndrom vyhoření jako odborný pojem. Historický vývoj, příčiny, projevy, fáze procesu syndromu vyhoření, léčba a prevence. 2. Vypracování metodiky kvantitativního výzkumu syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků mateřských škol. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů a hypotéz, výběr výzkumného vzorku. 3. Příprava výzkumného nástroje. V empirické části bude použit standardizovaný dotazník MBI: Maslach Burnout Inventory. 4. Realizace vlastního výzkumu na vybraném vzorku pedagogů mateřských škol ve vybraném regionu. 5. Vyhodnocení a interpretace získaných výsledků. 6. Formulace závěrů práce včetně návrhů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše informačních zdrojů vztahujících se k tématu, prostudování odborné literatury. Zpracování teoretických východisek. Syndrom vyhoření jako odborný pojem. Historický vývoj, příčiny, projevy, fáze procesu syndromu vyhoření, léčba a prevence. 2. Vypracování metodiky kvantitativního výzkumu syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků mateřských škol. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů a hypotéz, výběr výzkumného vzorku. 3. Příprava výzkumného nástroje. V empirické části bude použit standardizovaný dotazník MBI: Maslach Burnout Inventory. 4. Realizace vlastního výzkumu na vybraném vzorku pedagogů mateřských škol ve vybraném regionu. 5. Vyhodnocení a interpretace získaných výsledků. 6. Formulace závěrů práce včetně návrhů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-392-6. 2. HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-364-9. 3. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4. 4. JEKLOVÁ, Marta a Eva REITMAYEROVÁ. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1. 5. KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření: (informace pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu). 2., rozš. a dopl. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7. 6. MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5. 7. PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-392-6. 2. HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-364-9. 3. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4. 4. JEKLOVÁ, Marta a Eva REITMAYEROVÁ. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1. 5. KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření: (informace pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu). 2., rozš. a dopl. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7. 6. MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5. 7. PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.