Tématem diplomové práce je zobrazení pohlavních předsudků v učebnicích němčiny jako cizího jazyka na Základních školách v Litoměřicích. V teoretické části jsou na základě prostudované odborné literatury vysvětleny pojmy gender, genderová socializace, genderová identita a genderové stereotypy. Genderové stereotypy hrají velkou roli při genderové socializaci. S těmito stereotypy se se setkáme mimo jiné v učebnicích. Druhá část teoretické části je proto věnovaná učebnicím, jejich druhům, funkcím, struktuře a v neposlední řadě výběru učebnic.
V praktické části je popsána metoda obsahové analýzy učebnic. Pro tuto analýzu byly vybrané dvě učebnice němčiny jako druhého cizího jazyka, které se používají na Základních školách v Litoměřicích. Dané učebnice jsou jediné, které se pro tuto výuku ve zmíněném městě používají. Zobrazení genderových stereotypů v učebnicích je shrnuto dle témat, které odpovídají rámcovému vzdělávacímu plánu pro výuku Německého jazyka, jako druhého cizího jazyka na Základních školách. Výsledky zobrazení jsou prezentovány v grafech. V závěru práce se nachází vyhodnocení zobrazení stereotypů, kde bylo stanoveno, že v obou analyzovaných učebních se nachází genderové stereotypy, avšak v české učebnici je těchto stereotypů více.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the depiction of sexual prejudices in textbooks of German Language as a Foreign Language at primary school in Litoměřice. In the theoretical part of the thesis are explained terms like gender, gender socialization, gender identity, gender stereotype based on studied specialized bibliography. Gender stereotypes have the major role in gender socialization. These stereotypes are also in other textbooks. The second part of the diploma thesis focuses on textbooks, its kinds, functions, structure and last but not least selection of textbooks.
In the practical part is described methodology of content analysis of textbooks. For this analysis were choose two textbooks of German Language as a second Foreign Language, which are used at primary schools in Litoměřice. These textbooks are the only one, which are used for these classes in the mentioned town. The depiction of gender stereotypes in textbooks is summarized according to the topics corresponding with framework curriculum plan for teaching of German Language as a second Foreign Language at primary schools. The results are presented in diagrams. At the end of the thesis is evaluation of stereotypes depiction, where is defined, that in both of analyzed textbooks are gender stereotypes. However, in Czech textbooks are more frequent.
Klíčová slova
gender, genderová socializace, genderové stereotypy, obsahová analýza, učebnice, rovnost ve vzdělání
Tématem diplomové práce je zobrazení pohlavních předsudků v učebnicích němčiny jako cizího jazyka na Základních školách v Litoměřicích. V teoretické části jsou na základě prostudované odborné literatury vysvětleny pojmy gender, genderová socializace, genderová identita a genderové stereotypy. Genderové stereotypy hrají velkou roli při genderové socializaci. S těmito stereotypy se se setkáme mimo jiné v učebnicích. Druhá část teoretické části je proto věnovaná učebnicím, jejich druhům, funkcím, struktuře a v neposlední řadě výběru učebnic.
V praktické části je popsána metoda obsahové analýzy učebnic. Pro tuto analýzu byly vybrané dvě učebnice němčiny jako druhého cizího jazyka, které se používají na Základních školách v Litoměřicích. Dané učebnice jsou jediné, které se pro tuto výuku ve zmíněném městě používají. Zobrazení genderových stereotypů v učebnicích je shrnuto dle témat, které odpovídají rámcovému vzdělávacímu plánu pro výuku Německého jazyka, jako druhého cizího jazyka na Základních školách. Výsledky zobrazení jsou prezentovány v grafech. V závěru práce se nachází vyhodnocení zobrazení stereotypů, kde bylo stanoveno, že v obou analyzovaných učebních se nachází genderové stereotypy, avšak v české učebnici je těchto stereotypů více.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the depiction of sexual prejudices in textbooks of German Language as a Foreign Language at primary school in Litoměřice. In the theoretical part of the thesis are explained terms like gender, gender socialization, gender identity, gender stereotype based on studied specialized bibliography. Gender stereotypes have the major role in gender socialization. These stereotypes are also in other textbooks. The second part of the diploma thesis focuses on textbooks, its kinds, functions, structure and last but not least selection of textbooks.
In the practical part is described methodology of content analysis of textbooks. For this analysis were choose two textbooks of German Language as a second Foreign Language, which are used at primary schools in Litoměřice. These textbooks are the only one, which are used for these classes in the mentioned town. The depiction of gender stereotypes in textbooks is summarized according to the topics corresponding with framework curriculum plan for teaching of German Language as a second Foreign Language at primary schools. The results are presented in diagrams. At the end of the thesis is evaluation of stereotypes depiction, where is defined, that in both of analyzed textbooks are gender stereotypes. However, in Czech textbooks are more frequent.
Klíčová slova
gender, genderová socializace, genderové stereotypy, obsahová analýza, učebnice, rovnost ve vzdělání
Cílem práce je zobrazení rodových rolí ve vybraných učebnicích němčiny jako cizího jazyka na základních školách. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je věnovaná učebnicím, jejich druhům, funkcím, struktuře a v neposlední řadě výběru učebnic. V druhé části teoretické části jsou vysvětleny pojmy- socializace, identita, rodové role a zastoupení rodových rolí v učebnicích.
V praktické části je popsána metoda obsahové analýzy učebnic. Pro tuto analýzu byly vybrané tři učebnice němčiny jako druhého cizího jazyka, které se používají na základních školách. Zobrazení rodových rolí v učebnicích je shrnuto dle veřejné a privátní sféry. Výsledky zobrazení jsou prezentovány v tabulkách. V závěru práce se nachází vyhodnocení zobrazení.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zobrazení rodových rolí ve vybraných učebnicích němčiny jako cizího jazyka na základních školách. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je věnovaná učebnicím, jejich druhům, funkcím, struktuře a v neposlední řadě výběru učebnic. V druhé části teoretické části jsou vysvětleny pojmy- socializace, identita, rodové role a zastoupení rodových rolí v učebnicích.
V praktické části je popsána metoda obsahové analýzy učebnic. Pro tuto analýzu byly vybrané tři učebnice němčiny jako druhého cizího jazyka, které se používají na základních školách. Zobrazení rodových rolí v učebnicích je shrnuto dle veřejné a privátní sféry. Výsledky zobrazení jsou prezentovány v tabulkách. V závěru práce se nachází vyhodnocení zobrazení.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKOVÁ, A.: Úvod do gender studies. Vysoká škola evropských a regionálních studií, České Budějovice, 2008.
JANÍKOVÁ, V.; MICHELS-MCGOVERN, M.: Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: MU, 2004.
KNOTOVÁ, D. a kol.: Úvod do sociální pedagogiky. Brno: MU, 2014.
KNOTKOVA, B.; SMETÁČKOVÁ-MORAVCOVÁ, I.; VALDROVÁ, J. D.: Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic.Jak zjistit, zda učebnice nepodává stereotypní obraz žen a mužů. Praha: MŠMT, 2004.
KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
KREJČOVÁ, L.: Role mezigeneračního přenosu ve výběru partnera [online]. Brno, 2017 [cit. 2019-01-19]. Dostupné z: . Diplomová práce. Masarykova univerzita.
KRUMM, H.-J.: Lehrwerke im Deutsch als Fremd- und Deutsch als Zweitsprache- Unterricht. In: Krumm H-J, Fandrych C, Hufeisen B, Riemer C, eds. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein Internationales Handbuch. Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft/HSK. 2. und vollständig überarbeitete und neu zusammengestellte Auflage. Berlin/New York: de Gruyter, 2010.
MAIJALA, M.: Was ein Lehrwerk können muss? Thesen und Empfehlungen zu Potenzialen und Grenzen des Lehrwerks im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Informationen Deutsch als Fremdsprache, 34(6), 2007.
MAIJALA, M.: Typich Frau? Typisch Mann? Zur Gender- Problematik in Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache. In Zielsprache Deutsch 36 (1), Tübingen : Stauffenburg Verlag 2009.
FIŠAROVÁ, O.; ZBRANKOVÁ, M.: Němčina A1 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Deutsch mit Max 1. Praha: Fraus, 2007.
FIŠAROVÁ, O.; ZBRANKOVÁ, M.: Němčina A1 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Deutsch mit Max 2. Praha: Fraus, 2007.
KOENIG, M.; KOITHAN, U.; SCHERLING, T.: Geni@l klick Deutsch für Jugendliche Kursbuch A1. München: Klett, 2013.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKOVÁ, A.: Úvod do gender studies. Vysoká škola evropských a regionálních studií, České Budějovice, 2008.
JANÍKOVÁ, V.; MICHELS-MCGOVERN, M.: Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: MU, 2004.
KNOTOVÁ, D. a kol.: Úvod do sociální pedagogiky. Brno: MU, 2014.
KNOTKOVA, B.; SMETÁČKOVÁ-MORAVCOVÁ, I.; VALDROVÁ, J. D.: Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic.Jak zjistit, zda učebnice nepodává stereotypní obraz žen a mužů. Praha: MŠMT, 2004.
KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
KREJČOVÁ, L.: Role mezigeneračního přenosu ve výběru partnera [online]. Brno, 2017 [cit. 2019-01-19]. Dostupné z: . Diplomová práce. Masarykova univerzita.
KRUMM, H.-J.: Lehrwerke im Deutsch als Fremd- und Deutsch als Zweitsprache- Unterricht. In: Krumm H-J, Fandrych C, Hufeisen B, Riemer C, eds. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein Internationales Handbuch. Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft/HSK. 2. und vollständig überarbeitete und neu zusammengestellte Auflage. Berlin/New York: de Gruyter, 2010.
MAIJALA, M.: Was ein Lehrwerk können muss? Thesen und Empfehlungen zu Potenzialen und Grenzen des Lehrwerks im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Informationen Deutsch als Fremdsprache, 34(6), 2007.
MAIJALA, M.: Typich Frau? Typisch Mann? Zur Gender- Problematik in Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache. In Zielsprache Deutsch 36 (1), Tübingen : Stauffenburg Verlag 2009.
FIŠAROVÁ, O.; ZBRANKOVÁ, M.: Němčina A1 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Deutsch mit Max 1. Praha: Fraus, 2007.
FIŠAROVÁ, O.; ZBRANKOVÁ, M.: Němčina A1 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Deutsch mit Max 2. Praha: Fraus, 2007.
KOENIG, M.; KOITHAN, U.; SCHERLING, T.: Geni@l klick Deutsch für Jugendliche Kursbuch A1. München: Klett, 2013.