- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do třídního kolektivu na prvním stupni ZŠ Prosetice a ZŠ Bystřany.
Hlavní téma v angličtině
The integration of pupils from different mother tongue to the first grade class of elementary school Prosetice and the first grade class of elementary school Bystřany.
Název dle studenta
Integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do třídního
kolektivu na prvním stupni ZŠ Prosetice a ZŠ Bystřany
Název dle studenta v angličtině
Integration of pupils with a different native language
(DNL), their incorporation into the class group of schools ZŠ Prosetice and ZŠ Bystřany
Diplomová práce je zaměřená na integraci žáků s odlišným mateřským jazykem, na jejich
začlenění do třídního kolektivu a vyučovacího procesu s ohledem na počet těchto žáků
v daném kolektivu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is aimed at the integration of pupils with a different native language
(DNL), their incorporation into the class group and into the educational process, taking into
consideration the numbers of these pupils.
Klíčová slova
dotazníkové šetření, integrace, žák s odlišným mateřským jazykem, kulturní odlišnosti, primární škola
Klíčová slova v angličtině
questionnaire, integration, non-native speaker, cultural differences,
primary school
Rozsah průvodní práce
97 s. (113651znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na integraci žáků s odlišným mateřským jazykem, na jejich
začlenění do třídního kolektivu a vyučovacího procesu s ohledem na počet těchto žáků
v daném kolektivu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is aimed at the integration of pupils with a different native language
(DNL), their incorporation into the class group and into the educational process, taking into
consideration the numbers of these pupils.
Klíčová slova
dotazníkové šetření, integrace, žák s odlišným mateřským jazykem, kulturní odlišnosti, primární škola
Klíčová slova v angličtině
questionnaire, integration, non-native speaker, cultural differences,
primary school
Zásady pro vypracování
Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana č. 5/2019 PF UJEP s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a postupovat ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu, doplnit ji o vlastní komentář a pravidelně konzultovat své poznatky s vedoucí práce.
Formulovat výzkumný problém, stanovit si cíle výzkumu, vybrat výkumný vzorek a zvolit vhodné výzkumné metody a nástroje.
Zpracovat teoretickou část diplomové práce, a to se zaměřením na termíny vztahující se ke zvolenému tématu.
Připravit dotazník pro pedagogy, který bude sloužit ke zpracování výzkumné části diplomové práce. Cílem tohoto dotazníku bude zjistit jak se začleňují žáci s odlišným mateřským jazykem (dále jen OMJ) do třídního kolektivu na prvním stupňi ZŠ Prosetice (vyšší počet žáků s OMJ) a na prvním stupni ZŠ Bystřany (nižší počet žáků s OMJ) a porovnat, kde je začlenění úspěšnější.
Oslovit výše zmíněné školy a jejich pedagogy za účelem vyplnění dotazníku. Zpracovat výsledky šetření do přehledných tabulek a grafů a zhodnotit výsledek.
Formulování závěru a doporučení pro další praxi při začleňování žáků s OMJ do třídního kolektivu.
Odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana č. 5/2019 PF UJEP s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a postupovat ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu, doplnit ji o vlastní komentář a pravidelně konzultovat své poznatky s vedoucí práce.
Formulovat výzkumný problém, stanovit si cíle výzkumu, vybrat výkumný vzorek a zvolit vhodné výzkumné metody a nástroje.
Zpracovat teoretickou část diplomové práce, a to se zaměřením na termíny vztahující se ke zvolenému tématu.
Připravit dotazník pro pedagogy, který bude sloužit ke zpracování výzkumné části diplomové práce. Cílem tohoto dotazníku bude zjistit jak se začleňují žáci s odlišným mateřským jazykem (dále jen OMJ) do třídního kolektivu na prvním stupňi ZŠ Prosetice (vyšší počet žáků s OMJ) a na prvním stupni ZŠ Bystřany (nižší počet žáků s OMJ) a porovnat, kde je začlenění úspěšnější.
Oslovit výše zmíněné školy a jejich pedagogy za účelem vyplnění dotazníku. Zpracovat výsledky šetření do přehledných tabulek a grafů a zhodnotit výsledek.
Formulování závěru a doporučení pro další praxi při začleňování žáků s OMJ do třídního kolektivu.
Odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
BOOTH, Tony and MEL Ainscow. Ukazatel inkluze ? Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha:Rytmus, o.s. 2007. ISBN 80-903598-5-X.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80- 85931-79-6.
KOLEKTIV AUTORŮ. Interkulturní vzdělávání I, příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s.Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
KOLEKTIV AUTORŮ. Žáci s OMJ v českých školách. Praha:META, o.s. 2011 ISBN 978-80-254-9175-1.
KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7.
MOREE, Dana &Varianty. Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s. ISBN 978-80-86961-61-3.
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-559-9.
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Čeština jako cílový jazyk. Metodika pro výuku dětí do 15 let s mezinárodní ochranou formou azylu nebo doplňkové ochrany [online]. ? 2013 [cit. 2014-05-05]. Dostupné z: www.msmt.cz/uploads/VKav_200/cjm_28032014/METODIKA_PRO_DETI_final_po_vsech_korekturach.pdf
Seznam doporučené literatury
BOOTH, Tony and MEL Ainscow. Ukazatel inkluze ? Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha:Rytmus, o.s. 2007. ISBN 80-903598-5-X.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80- 85931-79-6.
KOLEKTIV AUTORŮ. Interkulturní vzdělávání I, příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s.Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
KOLEKTIV AUTORŮ. Žáci s OMJ v českých školách. Praha:META, o.s. 2011 ISBN 978-80-254-9175-1.
KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7.
MOREE, Dana &Varianty. Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s. ISBN 978-80-86961-61-3.
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-559-9.
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Čeština jako cílový jazyk. Metodika pro výuku dětí do 15 let s mezinárodní ochranou formou azylu nebo doplňkové ochrany [online]. ? 2013 [cit. 2014-05-05]. Dostupné z: www.msmt.cz/uploads/VKav_200/cjm_28032014/METODIKA_PRO_DETI_final_po_vsech_korekturach.pdf