Hlavním tématem diplomové práce je modifikace televizních soutěží pro didaktické účely. Upraveny jsou pořady Hlas, MasterChef, Máme rádi Česko, Kde domov můj a Hodina pravdy. Teoretická část obsahuje východiska obecné hry, která jsou důležitá pro úspěšnou modifikaci, specifika a shodné rysy televizních a didaktických her a konkrétní didaktické aspekty, bez nichž nelze didaktickou hru realizovat v praxi. Praktická část obsahuje konkrétní návrhy modifikovaných didaktických her. Každý návrh se skládá z popisu herního systému didaktické hry a písemné přípravy na hodinu s časových rozvrhem obohacené o didaktické aspekty (témata, cíle, metody a formy a materiální přípravy). Možné hodnocení jednotlivých her je navrženo v teoretické části, ale není součástí části praktické, jelikož závisí na uvážení praktikujících učitelů. Součástí závěru jsou návrhy další práce s touto problematikou.
Anotace v angličtině
The adaptation of Czech television competitions into educational games is the main topic of my diploma thesis. I have adapted the following TV shows Hlas, MasterChef, Máme rádi Česko, Kde domov můj and Hodina pravdy, into an educational format. The academic part contains the basis of each game, which is important for successful an adaptation. It also includes the specifics and identical features of the television and educational games. In practice, it is impossible to create an educational game without these features. Also, the specific educational aspects are explained in this part of my thesis. In the practical part of my diploma thesis, I will present the specific schemes of educational games. Each scheme consists of the description of the specific game system and written lesson plans. These proposals are also supplemented by several educational aspects (topic, goals, methods, forms, and resources analysis). The potential evaluation of the individual games will be presented only in the academic part because it depends on teachers´ discretion. In conclusion, I will summarise other possible ways of how to work around this issue.
Klíčová slova
didaktická hra, modifikace, televizní soutěže, výuka českého jazyka a literatury
Klíčová slova v angličtině
didactic game, modifications, televisioncompetitions, teaching Czech language and literature
Rozsah průvodní práce
84 s. (148 927 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem diplomové práce je modifikace televizních soutěží pro didaktické účely. Upraveny jsou pořady Hlas, MasterChef, Máme rádi Česko, Kde domov můj a Hodina pravdy. Teoretická část obsahuje východiska obecné hry, která jsou důležitá pro úspěšnou modifikaci, specifika a shodné rysy televizních a didaktických her a konkrétní didaktické aspekty, bez nichž nelze didaktickou hru realizovat v praxi. Praktická část obsahuje konkrétní návrhy modifikovaných didaktických her. Každý návrh se skládá z popisu herního systému didaktické hry a písemné přípravy na hodinu s časových rozvrhem obohacené o didaktické aspekty (témata, cíle, metody a formy a materiální přípravy). Možné hodnocení jednotlivých her je navrženo v teoretické části, ale není součástí části praktické, jelikož závisí na uvážení praktikujících učitelů. Součástí závěru jsou návrhy další práce s touto problematikou.
Anotace v angličtině
The adaptation of Czech television competitions into educational games is the main topic of my diploma thesis. I have adapted the following TV shows Hlas, MasterChef, Máme rádi Česko, Kde domov můj and Hodina pravdy, into an educational format. The academic part contains the basis of each game, which is important for successful an adaptation. It also includes the specifics and identical features of the television and educational games. In practice, it is impossible to create an educational game without these features. Also, the specific educational aspects are explained in this part of my thesis. In the practical part of my diploma thesis, I will present the specific schemes of educational games. Each scheme consists of the description of the specific game system and written lesson plans. These proposals are also supplemented by several educational aspects (topic, goals, methods, forms, and resources analysis). The potential evaluation of the individual games will be presented only in the academic part because it depends on teachers´ discretion. In conclusion, I will summarise other possible ways of how to work around this issue.
Klíčová slova
didaktická hra, modifikace, televizní soutěže, výuka českého jazyka a literatury
Klíčová slova v angličtině
didactic game, modifications, televisioncompetitions, teaching Czech language and literature
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou pedagogickou literaturu a sestavit soupis klíčových odborných titulů k tématu "hra".
2. Prostudovat odborné didaktiky a didaktické publikace věnující se tématu didaktických her v jazyce, literatuře a slohu.
3. Prostudování pravidel a herních plánů televizních soutěží; stanovení konkrétních soutěží pro didaktickou modifikaci.
4. Didaktická modifikace televizních soutěží; popis pravidel a popis didaktického potenciálu her (obecně pedagogický a oborově didaktický pohled)
5. Evaluace her ve vyučování (realizace metod a hodnotící komentář k realizaci; pořízení hospitačních záznamů)
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou pedagogickou literaturu a sestavit soupis klíčových odborných titulů k tématu "hra".
2. Prostudovat odborné didaktiky a didaktické publikace věnující se tématu didaktických her v jazyce, literatuře a slohu.
3. Prostudování pravidel a herních plánů televizních soutěží; stanovení konkrétních soutěží pro didaktickou modifikaci.
4. Didaktická modifikace televizních soutěží; popis pravidel a popis didaktického potenciálu her (obecně pedagogický a oborově didaktický pohled)
5. Evaluace her ve vyučování (realizace metod a hodnotící komentář k realizaci; pořízení hospitačních záznamů)
Seznam doporučené literatury
Čapek, Robert: Moderní didaktika (Praha: Grada 2018)
Čechová, Marie - Skyblík, Vlastimil: Čeština a její vyučování (Praha: SPN 1998)
Kostečka, Jiří: Do světa češtiny jinak (Jinočany: H+H 1993)
Huizinga, Johan: Homo ludens (Praha: Mladá fronta 1971)
Hauser, Pavel: Hry se slovy a jazykem (Praha: Portál 2002)
Pišlová, Simona: Jazykové hry (Praha: Fortuna 2008)
Seznam doporučené literatury
Čapek, Robert: Moderní didaktika (Praha: Grada 2018)
Čechová, Marie - Skyblík, Vlastimil: Čeština a její vyučování (Praha: SPN 1998)
Kostečka, Jiří: Do světa češtiny jinak (Jinočany: H+H 1993)
Huizinga, Johan: Homo ludens (Praha: Mladá fronta 1971)
Hauser, Pavel: Hry se slovy a jazykem (Praha: Portál 2002)
Pišlová, Simona: Jazykové hry (Praha: Fortuna 2008)