Tato diplomová práce se zabývá tématem environmentální senzitivity žáků druhého až sedmého ročníku základní školy. Zkoumá vztah žáků k přírodě a životnímu prostředí v horizontu čtyř let. V teoretické části práce pojednáváme o psychologických aspektech vývoje osobnosti dítěte a vývoje vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Dále se zabýváme specifikací různých směrů environmentální výchovy, jejich vývojem až k současnému stavu. V empirické části se věnujeme výsledkům longitudinální studie, jíž jako podklad sloužilo dotazníkové šetření, které jsme realizovali na Základní škole Lupáčova v Praze. V diskuzi se zabýváme shrnutím výsledků výzkumného šetření v souvislosti s výsledky z obdobných studií, které realizovaly diplomantky v minulých letech.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the topic of environmental sensitivity of the 2nd
to 7th class pupils of primary school. The thesis looks into the pupils sensitivity to the nature and environment within a period of 4 years. The theoretical part presents some psychological aspects of the mental development of a child, together with the child´s attitude to the nature and the environment. Furthermore, the thesis pursues the specification of different trends in the environmental education, their evolution up to the present time. The empirical part deals with the results of a long-therm study based on questionnaire survey that was implemented in Primary school Lupáčova in Prague. In the final part of the thesis - discussion we summarize the results of the research in connection with the results of similar studies accomplished in the previous years.
Klíčová slova
Environmentální senzitivita, citlivost k přírodě, vývoj osobnosti dítěte, vztah k přírodě a životnímu prostředí, longitudinální studie
Klíčová slova v angličtině
Environmental sensitivity, sensitivity to the nature, mental development
of a child, attitude to the nature and the environment, long-therm study
Rozsah průvodní práce
109 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá tématem environmentální senzitivity žáků druhého až sedmého ročníku základní školy. Zkoumá vztah žáků k přírodě a životnímu prostředí v horizontu čtyř let. V teoretické části práce pojednáváme o psychologických aspektech vývoje osobnosti dítěte a vývoje vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Dále se zabýváme specifikací různých směrů environmentální výchovy, jejich vývojem až k současnému stavu. V empirické části se věnujeme výsledkům longitudinální studie, jíž jako podklad sloužilo dotazníkové šetření, které jsme realizovali na Základní škole Lupáčova v Praze. V diskuzi se zabýváme shrnutím výsledků výzkumného šetření v souvislosti s výsledky z obdobných studií, které realizovaly diplomantky v minulých letech.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the topic of environmental sensitivity of the 2nd
to 7th class pupils of primary school. The thesis looks into the pupils sensitivity to the nature and environment within a period of 4 years. The theoretical part presents some psychological aspects of the mental development of a child, together with the child´s attitude to the nature and the environment. Furthermore, the thesis pursues the specification of different trends in the environmental education, their evolution up to the present time. The empirical part deals with the results of a long-therm study based on questionnaire survey that was implemented in Primary school Lupáčova in Prague. In the final part of the thesis - discussion we summarize the results of the research in connection with the results of similar studies accomplished in the previous years.
Klíčová slova
Environmentální senzitivita, citlivost k přírodě, vývoj osobnosti dítěte, vztah k přírodě a životnímu prostředí, longitudinální studie
Klíčová slova v angličtině
Environmental sensitivity, sensitivity to the nature, mental development
of a child, attitude to the nature and the environment, long-therm study
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 9/2018 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další vhodné zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část práce, zaměřit se na problematiku environmentální citlivosti dětí na prvním stupni základní školy a vývoj citlivosti dětí k přírodě z psychologického hlediska. Navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data pomocí dotazníku. Sběr dat bude probíhat po čtyři roky, vždy v měsíci červnu. Dotazník bude každý rok stejný. Sledován bude vývoj environmentální citlivosti u dětí mladšího školního věku. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 9/2018 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další vhodné zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část práce, zaměřit se na problematiku environmentální citlivosti dětí na prvním stupni základní školy a vývoj citlivosti dětí k přírodě z psychologického hlediska. Navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data pomocí dotazníku. Sběr dat bude probíhat po čtyři roky, vždy v měsíci červnu. Dotazník bude každý rok stejný. Sledován bude vývoj environmentální citlivosti u dětí mladšího školního věku. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Seznam doporučené literatury
- ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova - od cílů k prostředkům. Paido, Brno. ISBN 8073151478
- KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0
- ŠIMONOVÁ, P. & ŠEBESTOVÁ, P.[eds.] (2013). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0503-6
- VÁGNEROVÁ, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání (Vydání 4., přepracované a doplněné, v Grada Publishing 2.). Praha: Grada. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
- THOROVÁ, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
- Český portál ekopsychologie
http://www.ekopsychologie.cz/
- Envigogika
http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika
- ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. VÚP, Praha. Dostupné na: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=28981&view=3951
- ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP. Dostupné na:
https://www.researchgate.net/publication/308023096_Environmentalni_vychova_efektivni_strategie_Environmental_education_effective_strategies
- GALLAYOVÁ, Z., DOVALOVÁ, Z., HIPŠ, J. (eds.), 2015. Environmentálna výchova v súvislostiach. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, CEEV Živica, 272. s. Dostupné na:
https://www.zivica.sk/sites/default/files/environmentalna-vychova-v-suvislostiach-2015_1.pdf
- MÁCHAL, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno. ISBN 80-902954-0-1 Dostupné na: http://ekovychova.unas.cz/DOWNLOAD/pruvodce%20pev.pdf
Seznam doporučené literatury
- ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova - od cílů k prostředkům. Paido, Brno. ISBN 8073151478
- KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0
- ŠIMONOVÁ, P. & ŠEBESTOVÁ, P.[eds.] (2013). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0503-6
- VÁGNEROVÁ, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání (Vydání 4., přepracované a doplněné, v Grada Publishing 2.). Praha: Grada. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
- THOROVÁ, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
- Český portál ekopsychologie
http://www.ekopsychologie.cz/
- Envigogika
http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika
- ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. VÚP, Praha. Dostupné na: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=28981&view=3951
- ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP. Dostupné na:
https://www.researchgate.net/publication/308023096_Environmentalni_vychova_efektivni_strategie_Environmental_education_effective_strategies
- GALLAYOVÁ, Z., DOVALOVÁ, Z., HIPŠ, J. (eds.), 2015. Environmentálna výchova v súvislostiach. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, CEEV Živica, 272. s. Dostupné na:
https://www.zivica.sk/sites/default/files/environmentalna-vychova-v-suvislostiach-2015_1.pdf
- MÁCHAL, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno. ISBN 80-902954-0-1 Dostupné na: http://ekovychova.unas.cz/DOWNLOAD/pruvodce%20pev.pdf