Diplomová práce se zabývá dětským pojetím fenoménu rodina u dětí mladšího školního věku. Teoretická část se zaměřuje na teoretická východiska s tímto tématem spojená a zahrnuje charakteristiku období mladšího školního věku, dále představuje pojem rodina, její historii a také se zaměřuje na ústavní výchovu. Důležitou kapitolou v této části je kapitola dětského pojetí, které pojednává o tom, co dětské pojetí znamená, jak se zjišťuje a proč je důležité ho znát. V závěru teoretické části je rozpracován pohled na dětskou kresbu, konkrétně na kresbu postavy a rodiny a také na vyhodnocování kresby rodiny.
Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem, který využívá dat získaných pomocí analýzy dětské kresby, pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Získaná data od jednotlivých respondentů jsou podrobně interpretována. Ve výsledcích práce jsou popsány a komparovány dětské prekoncepty fenoménu rodina dvou skupin dětí. V závěru práce jsou prezentovány celkové výsledky a také jsou uvedena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with children's conception of family phenomenon amog primary school pupils. The theoretical part focuses on the theoretical bases connected with this topic and includes a characteristic of young school age, introduces term family and it's history and also focuses on constitutional education. Important chapter of this theoretical part is chapter about children's conception, where is described what children's conception is, how do we recognize it and why is it important to know about it. At the end we take a closer look at children's drawing, specifically drawing of character and family.
Practical part deals with qualitative research, which uses data obtained by analysis of children's drawing, observation and semi-structured interview. The data obtained from individual respondents are interpreted in details. In the results of the thesis children's concepts of family phenomenon is described and compared between two age groups. Overall results and recommendations for practice are presented in the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
rodina, dětské pojetí, dětský výtvarný projev, mladší školní věk, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
family, children's conceptions, children's drawing, younger school age child, institutional care
Rozsah průvodní práce
108 s. (137 582 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá dětským pojetím fenoménu rodina u dětí mladšího školního věku. Teoretická část se zaměřuje na teoretická východiska s tímto tématem spojená a zahrnuje charakteristiku období mladšího školního věku, dále představuje pojem rodina, její historii a také se zaměřuje na ústavní výchovu. Důležitou kapitolou v této části je kapitola dětského pojetí, které pojednává o tom, co dětské pojetí znamená, jak se zjišťuje a proč je důležité ho znát. V závěru teoretické části je rozpracován pohled na dětskou kresbu, konkrétně na kresbu postavy a rodiny a také na vyhodnocování kresby rodiny.
Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem, který využívá dat získaných pomocí analýzy dětské kresby, pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Získaná data od jednotlivých respondentů jsou podrobně interpretována. Ve výsledcích práce jsou popsány a komparovány dětské prekoncepty fenoménu rodina dvou skupin dětí. V závěru práce jsou prezentovány celkové výsledky a také jsou uvedena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with children's conception of family phenomenon amog primary school pupils. The theoretical part focuses on the theoretical bases connected with this topic and includes a characteristic of young school age, introduces term family and it's history and also focuses on constitutional education. Important chapter of this theoretical part is chapter about children's conception, where is described what children's conception is, how do we recognize it and why is it important to know about it. At the end we take a closer look at children's drawing, specifically drawing of character and family.
Practical part deals with qualitative research, which uses data obtained by analysis of children's drawing, observation and semi-structured interview. The data obtained from individual respondents are interpreted in details. In the results of the thesis children's concepts of family phenomenon is described and compared between two age groups. Overall results and recommendations for practice are presented in the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
rodina, dětské pojetí, dětský výtvarný projev, mladší školní věk, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
family, children's conceptions, children's drawing, younger school age child, institutional care
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše informačních zdrojů vztahujících se k tématu, prostudování odborné literatury. Zpracování teoretických východisek, která budou zaměřena na charakteristiku rodiny, vývojových charakteristik dětí mladšího školního věku a vymezení dětských pojetí. 2. Vypracování metodiky kvalitativního výzkumu dětského pojetí fenoménu rodiny u dětí mladšího školního věku. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, otázek výzkumu, výběr výzkumného vzorku. 3. Příprava výzkumného nástroje. V empirické části budou použity metody - analýza kresby, pozorování a polostrukturovaný rozhovor. 4. Realizace vlastního výzkumu dětského pojetí rodiny na vybraném vzorku dvou skupin žáků mladšího školního věku. 5. Vyhodnocení a interpretace získaných výsledků. 6. Formulace závěrů práce včetně návrhů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše informačních zdrojů vztahujících se k tématu, prostudování odborné literatury. Zpracování teoretických východisek, která budou zaměřena na charakteristiku rodiny, vývojových charakteristik dětí mladšího školního věku a vymezení dětských pojetí. 2. Vypracování metodiky kvalitativního výzkumu dětského pojetí fenoménu rodiny u dětí mladšího školního věku. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, otázek výzkumu, výběr výzkumného vzorku. 3. Příprava výzkumného nástroje. V empirické části budou použity metody - analýza kresby, pozorování a polostrukturovaný rozhovor. 4. Realizace vlastního výzkumu dětského pojetí rodiny na vybraném vzorku dvou skupin žáků mladšího školního věku. 5. Vyhodnocení a interpretace získaných výsledků. 6. Formulace závěrů práce včetně návrhů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4. 2. DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a jejich využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. 2008. ISBN 978-80-7414-059-4. 3. DOULÍK, Pavel. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2005. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-697-8. 4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. 5. MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8. 6. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. 7. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
1. DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4. 2. DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a jejich využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. 2008. ISBN 978-80-7414-059-4. 3. DOULÍK, Pavel. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2005. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-697-8. 4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. 5. MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8. 6. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. 7. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.