Bakalářská práce je zaměřena na osobité pojetí základní školy pohledem vybraných dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část nejprve vymezuje charakteristické rysy dětí předškolního věku, dále dětské poznávání světa a v neposlední řadě popisuje vývoj kresby dětí předškolního věku včetně specifik dětské kresby. Cílem praktické části je zjistit, jak vnímají vybrané děti předškolního věku základní školu. K výzkumnému šetření byly zvoleny dvě metody - kresba s komentářem
a strukturovaný rozhovor, na jejichž základě byly vyhodnoceny výsledky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on a distinctive concept of primary school from
the perspective of selected preschool children. This thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part first defines the characteristics of preschool children, followed by description of children's way of exploring the world and ultimately explains the various developmental stages of preschool children's drawings, including
its specifics. The aim of the empirical part is to determine how selected preschool children perceive primary school. Two methods were chosen for the research - a commented drawing and a guided interview, which were the primary sources for evaluating the results.
Bakalářská práce je zaměřena na osobité pojetí základní školy pohledem vybraných dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část nejprve vymezuje charakteristické rysy dětí předškolního věku, dále dětské poznávání světa a v neposlední řadě popisuje vývoj kresby dětí předškolního věku včetně specifik dětské kresby. Cílem praktické části je zjistit, jak vnímají vybrané děti předškolního věku základní školu. K výzkumnému šetření byly zvoleny dvě metody - kresba s komentářem
a strukturovaný rozhovor, na jejichž základě byly vyhodnoceny výsledky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on a distinctive concept of primary school from
the perspective of selected preschool children. This thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part first defines the characteristics of preschool children, followed by description of children's way of exploring the world and ultimately explains the various developmental stages of preschool children's drawings, including
its specifics. The aim of the empirical part is to determine how selected preschool children perceive primary school. Two methods were chosen for the research - a commented drawing and a guided interview, which were the primary sources for evaluating the results.
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č.9/2018 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k danému tématu, včetně článků v odborných časopisech a souvisejících zákonů ČR.
Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska.
Teoretická část bude zaměřena na charakteristické rysy dítěte předškolního věku, dětské pojetí, vymezení pojmů základní škola a mateřská škola.
Cílem praktické části bude zjistit, jakou mají předškoláci představu o základní škole a školním vyučování. Cílovou skupinou budou děti ve věku 5 - 6 let.
Výzkumné šetření bude probíhat metodou analýzy kresby, která bude doplněna o metodu rozhovoru. Před výzkumným šetřením prostudovat odbornou metodologickou literaturu.
Vybrat výzkumný vzorek a stanovit postup řešení.
Realizovat vlastní výzkumná šetření, zpracovat získané údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
Na základě zjištěných výsledků vlastního výzkumu vyhodnotit závěry.
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č.9/2018 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k danému tématu, včetně článků v odborných časopisech a souvisejících zákonů ČR.
Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska.
Teoretická část bude zaměřena na charakteristické rysy dítěte předškolního věku, dětské pojetí, vymezení pojmů základní škola a mateřská škola.
Cílem praktické části bude zjistit, jakou mají předškoláci představu o základní škole a školním vyučování. Cílovou skupinou budou děti ve věku 5 - 6 let.
Výzkumné šetření bude probíhat metodou analýzy kresby, která bude doplněna o metodu rozhovoru. Před výzkumným šetřením prostudovat odbornou metodologickou literaturu.
Vybrat výzkumný vzorek a stanovit postup řešení.
Realizovat vlastní výzkumná šetření, zpracovat získané údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
Na základě zjištěných výsledků vlastního výzkumu vyhodnotit závěry.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. Psyché (Grada). ISBN 80-716-9195-X.
DOULÍK, Pavel a Jiří ŠKODA. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-807-4140-594.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.
BUDÍKOVÁ, Jaroslava, Pavla KUNCOVÁ a Patricie KRUŠINOVÁ. Je vaše dítě připraveno do první třídy?: [co potřebuje budoucí prvňáček umět a znát]. Brno: Computer Press, 2004. Rozvoj osobnosti (Computer Press). ISBN 80-722-6637-3.
GINOTT, Haim G. Umění komunikace s dětmi: láska a selský rozum nestačí. Praha: Portál, 2015. Rozvoj osobnosti (Computer Press). ISBN 978-80-262-0926-3.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. Psyché (Grada). ISBN 80-716-9195-X.
DOULÍK, Pavel a Jiří ŠKODA. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-807-4140-594.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.
BUDÍKOVÁ, Jaroslava, Pavla KUNCOVÁ a Patricie KRUŠINOVÁ. Je vaše dítě připraveno do první třídy?: [co potřebuje budoucí prvňáček umět a znát]. Brno: Computer Press, 2004. Rozvoj osobnosti (Computer Press). ISBN 80-722-6637-3.
GINOTT, Haim G. Umění komunikace s dětmi: láska a selský rozum nestačí. Praha: Portál, 2015. Rozvoj osobnosti (Computer Press). ISBN 978-80-262-0926-3.