Tato práce se zabývá hudbou a písněmi ve výuce německého jazyka. Teoretická část se věnuje vysvětlení hlavních pojmů "hudba" a "píseň", ale i pozitivnímu vlivu hudby na lidský mozek a samotné učení. Vedle toho jsou zde kapitoly zabývající se písní z hlediska didaktického. Praktická část nabízí dva didaktické návrhy k využití ve výuce německého jazyka. Pomocí těchto návrhů byl zkoumán vliv písní na učení a užití písní ve výuce německého jazyka na středních školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with songs and music in teaching of the German language. The theoretical part explains the main notions of music and song and deals with the positive effect of music on the human brain and learning itself. In addition to it, there are chapters discussing songs from a didactic point of view. The practical part presents two didactic proposals for application in teaching of the German language. The effect of songs on learning and their application in teaching of the German language at secondary schools were researched via these proposals.
Klíčová slova
hudba, píseň, didaktika, vícekanálové učení, výuka německého jazyka
Klíčová slova v angličtině
music, song, didactics, multichannel learning, teaching/learning of the German language
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
NE
Anotace
Tato práce se zabývá hudbou a písněmi ve výuce německého jazyka. Teoretická část se věnuje vysvětlení hlavních pojmů "hudba" a "píseň", ale i pozitivnímu vlivu hudby na lidský mozek a samotné učení. Vedle toho jsou zde kapitoly zabývající se písní z hlediska didaktického. Praktická část nabízí dva didaktické návrhy k využití ve výuce německého jazyka. Pomocí těchto návrhů byl zkoumán vliv písní na učení a užití písní ve výuce německého jazyka na středních školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with songs and music in teaching of the German language. The theoretical part explains the main notions of music and song and deals with the positive effect of music on the human brain and learning itself. In addition to it, there are chapters discussing songs from a didactic point of view. The practical part presents two didactic proposals for application in teaching of the German language. The effect of songs on learning and their application in teaching of the German language at secondary schools were researched via these proposals.
Klíčová slova
hudba, píseň, didaktika, vícekanálové učení, výuka německého jazyka
Klíčová slova v angličtině
music, song, didactics, multichannel learning, teaching/learning of the German language
Zásady pro vypracování
Cílem práce je nahlédnutí na písně jako didaktický a aktivizující prostředek ve výuce německého jazyka, vypracování didaktizací a jejich evaluace v praxi.
Struktura:
1. vymezení cíle a metody výzkumu
2. studium odborné literatury
3. teoretická část - vymezení pojmů
4. výzkumná část - vlastní šetření
5. vyhodnocení, výsledky výzkumu, aplikace v praxi, evaluace, návrhy, přínosy,
doporučení
Zásady pro vypracování
Cílem práce je nahlédnutí na písně jako didaktický a aktivizující prostředek ve výuce německého jazyka, vypracování didaktizací a jejich evaluace v praxi.
Struktura:
1. vymezení cíle a metody výzkumu
2. studium odborné literatury
3. teoretická část - vymezení pojmů
4. výzkumná část - vlastní šetření
5. vyhodnocení, výsledky výzkumu, aplikace v praxi, evaluace, návrhy, přínosy,
doporučení
Seznam doporučené literatury
Dahlhaus, B. Fertigkeit Hören. Fernstudieneinheit 5. Berlin u.a.: Langenscheidt 1994.
Eunen, K. van. "Life is Music - oder etwa nicht? Lieder im Deutschunterricht", Fremdsprache Deutsch, 7 (1992)
KURZKE, Hermann. Hymnen und Lieder der Deutschen. Mainz: Dieterich'sche Verlagsbuchhandlung, c1990. Excerpta classica, 5. ISBN 3-87162-018-1.
OTRADOVSKÁ, Lucie. Lieder im Unterricht in der vierten und fünften Klasse. 2000. Diplomové práce. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra germanistiky. Vedoucí práce Irena Hrabáková.
POSPIECH, Ulrike. Wie schreibt man wissenschaftliche Arbeiten?: [Alles Wichtige von der Planung bis zum fertigen Text ; zahlreiche praktische Tipps]. Mannheim: Dudenverlag, 2012. Duden-Ratgeber. ISBN 978-3-411-74711-5.
WAGNER, D.; ZEIGLER, P, Mit Liedern lernen. Lieder für den Unterricht mit Erwachsenen und Jugendlichen in der Grundstufe Deutsch als Fremdsprache. Ismaning u.a.: Verlag für Deutsch 1992.
BESEDOVÁ, Petra. Hudba ve výuce cizích jazyků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0513-7
Seznam doporučené literatury
Dahlhaus, B. Fertigkeit Hören. Fernstudieneinheit 5. Berlin u.a.: Langenscheidt 1994.
Eunen, K. van. "Life is Music - oder etwa nicht? Lieder im Deutschunterricht", Fremdsprache Deutsch, 7 (1992)
KURZKE, Hermann. Hymnen und Lieder der Deutschen. Mainz: Dieterich'sche Verlagsbuchhandlung, c1990. Excerpta classica, 5. ISBN 3-87162-018-1.
OTRADOVSKÁ, Lucie. Lieder im Unterricht in der vierten und fünften Klasse. 2000. Diplomové práce. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra germanistiky. Vedoucí práce Irena Hrabáková.
POSPIECH, Ulrike. Wie schreibt man wissenschaftliche Arbeiten?: [Alles Wichtige von der Planung bis zum fertigen Text ; zahlreiche praktische Tipps]. Mannheim: Dudenverlag, 2012. Duden-Ratgeber. ISBN 978-3-411-74711-5.
WAGNER, D.; ZEIGLER, P, Mit Liedern lernen. Lieder für den Unterricht mit Erwachsenen und Jugendlichen in der Grundstufe Deutsch als Fremdsprache. Ismaning u.a.: Verlag für Deutsch 1992.
BESEDOVÁ, Petra. Hudba ve výuce cizích jazyků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0513-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se vzhledem k negativním posudkům vedoucí práce i oponentky k obhajobě nedostavila.