Ve své bakalářské práci se zaměřuji na kontakt dětí v pěstounské péči s jejich biologickou rodinou. Práce se týká především toho, jaký postoj mají doprovázející sociální pracovníci a naopak samotní pěstouni ke kontaktování vlastních biologických rodičů dětí, popřípadě širší biologické rodiny. Jestli se v pěstounských rodinách vůbec potýkají s tím, že mají děti v náhradní rodinné péči potřebu svou biologickou rodinu vyhledávat a jaké důvody je k tomu vedou. Práce se tedy vztahuje ke zjištění, zda mezi dítětem a jeho biologickou rodinou nějaký kontakt probíhá a jaký má pak samotný kontakt na dítě vliv. Konkrétním cílem je tedy zjistit, jakým způsobem probíhá kontakt dítěte s biologickými rodiči/biologickou rodinou, za jakých podmínek a okolností, jak často, v jaké míře (korespondence či osobní setkání) a jaké výhody či limity to s sebou nese.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the contact between children in foster care and their biological family. The work mainly examines the attitude of the accompanying social workers and, conversely, the attitude of foster parents towards contacting the biological parents, or the wider biological family of the children. Are they confronted with the fact that children in foster care need to search for their biological family at all and if so, what reasons lead the children to do so? The thesis therefore relates to determining whether there is any contact between the child and his biological family and how the contact itself affects the child. The goal is then to find out how the child comes into contact with biological parents/biological family, under what conditions and circumstances, how often, to what extent (correspondence or meeting in person) and what benefits or limits it brings.
surrogate family care, child, family, foster care, child identity, contact, emotional attachment, institutional care
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se zaměřuji na kontakt dětí v pěstounské péči s jejich biologickou rodinou. Práce se týká především toho, jaký postoj mají doprovázející sociální pracovníci a naopak samotní pěstouni ke kontaktování vlastních biologických rodičů dětí, popřípadě širší biologické rodiny. Jestli se v pěstounských rodinách vůbec potýkají s tím, že mají děti v náhradní rodinné péči potřebu svou biologickou rodinu vyhledávat a jaké důvody je k tomu vedou. Práce se tedy vztahuje ke zjištění, zda mezi dítětem a jeho biologickou rodinou nějaký kontakt probíhá a jaký má pak samotný kontakt na dítě vliv. Konkrétním cílem je tedy zjistit, jakým způsobem probíhá kontakt dítěte s biologickými rodiči/biologickou rodinou, za jakých podmínek a okolností, jak často, v jaké míře (korespondence či osobní setkání) a jaké výhody či limity to s sebou nese.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the contact between children in foster care and their biological family. The work mainly examines the attitude of the accompanying social workers and, conversely, the attitude of foster parents towards contacting the biological parents, or the wider biological family of the children. Are they confronted with the fact that children in foster care need to search for their biological family at all and if so, what reasons lead the children to do so? The thesis therefore relates to determining whether there is any contact between the child and his biological family and how the contact itself affects the child. The goal is then to find out how the child comes into contact with biological parents/biological family, under what conditions and circumstances, how often, to what extent (correspondence or meeting in person) and what benefits or limits it brings.
surrogate family care, child, family, foster care, child identity, contact, emotional attachment, institutional care
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jakým způsobem probíhá setkávání dítěte v dlouhodobé pěstounské péči s biologickými rodiči, popřípadě celkově s biologickou rodinou (tzn. za jakých podmínek, okolností, jak často a v jaké míře) a zároveň odhalit, jaké výhody či limity to s sebou nese. Data k mé bakalářské práci budu získávat pomocí kvalitativního výzkumu, konkrétně skrze hloubkové, polostrukturované rozhovory a analýzy kazuistik.
Struktura (obsah) práce:
1. Specifikace náhradní rodinné péče, konkrétně pak dlouhodobé pěstounské péče
2. Vymezení teorie attachmentu
3. Analýza podmínek, okolností a počtu setkávání dítěte v dlouhodobé pěstounské péči s rodiči či celými rodinami
4. Identifikace výhod a limitů setkávání dítěte v dlouhodobé pěstounské péči s rodiči či celými rodinami
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jakým způsobem probíhá setkávání dítěte v dlouhodobé pěstounské péči s biologickými rodiči, popřípadě celkově s biologickou rodinou (tzn. za jakých podmínek, okolností, jak často a v jaké míře) a zároveň odhalit, jaké výhody či limity to s sebou nese. Data k mé bakalářské práci budu získávat pomocí kvalitativního výzkumu, konkrétně skrze hloubkové, polostrukturované rozhovory a analýzy kazuistik.
Struktura (obsah) práce:
1. Specifikace náhradní rodinné péče, konkrétně pak dlouhodobé pěstounské péče
2. Vymezení teorie attachmentu
3. Analýza podmínek, okolností a počtu setkávání dítěte v dlouhodobé pěstounské péči s rodiči či celými rodinami
4. Identifikace výhod a limitů setkávání dítěte v dlouhodobé pěstounské péči s rodiči či celými rodinami
Seznam doporučené literatury
Dunovský, J., Dytrych, Z., & Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.
Matějček, Z., et al. (1999). Náhradní rodinná péče: Průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Zezulová, D. (2012). Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Dunovský, J., Dytrych, Z., & Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.
Matějček, Z., et al. (1999). Náhradní rodinná péče: Průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Zezulová, D. (2012). Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál.