Tato diplomová práce se zabývá porozuměním textu ve vyučování českého jazyka a didaktickými metodami, které podporují obsahovou analýzu jednotlivých stylů neuměleckých textů.
V teoretické části jsou vysvětleny nejdůležitější pojmy a postupně jsou představeny mezinárodní výzkumy, které dokládají úroveň čtenářství v prostředí českých škol. Pozornost je věnována také ukotvení porozumění textu v systému kurikulárních dokumentů a zastoupení úloh, založených na obsahové analýze textu, v přijímacích i závěrečných maturitních (didaktických) testech.
Praktická část je zaměřena na ukázku jednotlivých didaktických metod, které mohou být využity při obsahové analýze textu ve výuce. Součástí jsou také konkrétní ukázky aktivit, které je možné zařadit do vyučovacích hodin.
Anotace v angličtině
The diploma thesis discusses text comprehension in the teaching of Czech as well as didactic methods that promote content analysis of various styles of non-artistic texts.
The theoretical part explains the key terminology and gradually introduces international research that indicates the general level of reading skills in Czech schools. Attention is also paid to the position of text comprehension within the system of curricular documents and the occurrence of tasks based on the content analysis of texts in entrance and final graduation (didactic) tests.
The practical part provides examples of the individual didactic methods that can be used to analyse the content of texts in teaching. There are also specific examples of activities that may be included in lessons.
Klíčová slova
Obsahová analýza textu, porozumění textu, interpretace, čtení s porozuměním, kritické čtení, metody práce s textem, čtenářská gramotnost
Klíčová slova v angličtině
Content analysis of text, text comprehension, interpretation, reading comprehension, critical reading, methods of working with text, reading literacy
Rozsah průvodní práce
160 s. (239 373 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá porozuměním textu ve vyučování českého jazyka a didaktickými metodami, které podporují obsahovou analýzu jednotlivých stylů neuměleckých textů.
V teoretické části jsou vysvětleny nejdůležitější pojmy a postupně jsou představeny mezinárodní výzkumy, které dokládají úroveň čtenářství v prostředí českých škol. Pozornost je věnována také ukotvení porozumění textu v systému kurikulárních dokumentů a zastoupení úloh, založených na obsahové analýze textu, v přijímacích i závěrečných maturitních (didaktických) testech.
Praktická část je zaměřena na ukázku jednotlivých didaktických metod, které mohou být využity při obsahové analýze textu ve výuce. Součástí jsou také konkrétní ukázky aktivit, které je možné zařadit do vyučovacích hodin.
Anotace v angličtině
The diploma thesis discusses text comprehension in the teaching of Czech as well as didactic methods that promote content analysis of various styles of non-artistic texts.
The theoretical part explains the key terminology and gradually introduces international research that indicates the general level of reading skills in Czech schools. Attention is also paid to the position of text comprehension within the system of curricular documents and the occurrence of tasks based on the content analysis of texts in entrance and final graduation (didactic) tests.
The practical part provides examples of the individual didactic methods that can be used to analyse the content of texts in teaching. There are also specific examples of activities that may be included in lessons.
Klíčová slova
Obsahová analýza textu, porozumění textu, interpretace, čtení s porozuměním, kritické čtení, metody práce s textem, čtenářská gramotnost
Klíčová slova v angličtině
Content analysis of text, text comprehension, interpretation, reading comprehension, critical reading, methods of working with text, reading literacy
Zásady pro vypracování
Prostudování odborné literatury k tématu (práce lingvodidaktické, obecně didaktické a práce zaměřené na výzkumy percepce textu a čtenářské dovednosti typu PIRLS a PISA).
Sestavení soupisu metod pro podporu adekvátní percepce textu a jejich didaktický popis.
Evaluace metod ve vyučování na střední škole.
Analýza a interpretace výsledků evaluace.
Formulace doporučení a závěru pro praxi.
Zásady pro vypracování
Prostudování odborné literatury k tématu (práce lingvodidaktické, obecně didaktické a práce zaměřené na výzkumy percepce textu a čtenářské dovednosti typu PIRLS a PISA).
Sestavení soupisu metod pro podporu adekvátní percepce textu a jejich didaktický popis.
Evaluace metod ve vyučování na střední škole.
Analýza a interpretace výsledků evaluace.
Formulace doporučení a závěru pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert: Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod (Praha: Grada 2015)
ČAPEK, Robert: Líný učitel (Praha: Raabe 2017)
Čechová, Marie - Styblík: čeština a její vyučování (Praha: SPN 1998)
ČECHOVÁ, Marie: Komunikační a slohová výchova (Praha: ISV 1998)
GAVORA, Peter: Úvod do pedagogického výzkumu (Brno: Paido 2010)
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana: Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu (Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě 2008)
SVOBODA, Karel: Didaktika českého jazyka slohu (Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1977)
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert: Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod (Praha: Grada 2015)
ČAPEK, Robert: Líný učitel (Praha: Raabe 2017)
Čechová, Marie - Styblík: čeština a její vyučování (Praha: SPN 1998)
ČECHOVÁ, Marie: Komunikační a slohová výchova (Praha: ISV 1998)
GAVORA, Peter: Úvod do pedagogického výzkumu (Brno: Paido 2010)
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana: Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu (Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě 2008)
SVOBODA, Karel: Didaktika českého jazyka slohu (Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1977)