V předkládané práci se pokoušíme doložit, že četba narativní literatury přispívá nejen k rozvoji kompetencí čtenářů v žákovském věku, nýbrž že má pozitivní vliv na dětskou osobnost celkově. Cílem analyticko-interpretační práce je snaha ukázat možnosti využití uměleckých textů v procesu budování emoční zralosti dítěte, jako přirozeného prostředku v procesu socializace a sebepoznání.
Anotace v angličtině
The present study attempts to demonstrate that reading narrative literature contributes not only to the development of competencies in readers of school age, but also that it has a positive influence on a child's personality in general. The aim of this analytical-interpretative work is the endeavour to show the options of using artistic texts in the process of building emotional maturity in children, as a natural means in the process of socialization and self-knowledge.
Klíčová slova
Literatura pro děti a mládež, literární vzdělávání, funkce literární výchovy, narativ, interpretace, imaginace.
Klíčová slova v angličtině
Children's and youth literature, literary education, function of literary education, narrative, interpretation, imagination.
Rozsah průvodní práce
185 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V předkládané práci se pokoušíme doložit, že četba narativní literatury přispívá nejen k rozvoji kompetencí čtenářů v žákovském věku, nýbrž že má pozitivní vliv na dětskou osobnost celkově. Cílem analyticko-interpretační práce je snaha ukázat možnosti využití uměleckých textů v procesu budování emoční zralosti dítěte, jako přirozeného prostředku v procesu socializace a sebepoznání.
Anotace v angličtině
The present study attempts to demonstrate that reading narrative literature contributes not only to the development of competencies in readers of school age, but also that it has a positive influence on a child's personality in general. The aim of this analytical-interpretative work is the endeavour to show the options of using artistic texts in the process of building emotional maturity in children, as a natural means in the process of socialization and self-knowledge.
Klíčová slova
Literatura pro děti a mládež, literární vzdělávání, funkce literární výchovy, narativ, interpretace, imaginace.
Klíčová slova v angličtině
Children's and youth literature, literary education, function of literary education, narrative, interpretation, imagination.
Zásady pro vypracování
Vyjděte z platných kurikulárních dokumentů (především pro základní vzdělávání) a zvažte, do jaké míry / zda dostatečně a mnohostranně dokáže literární výchova zúročit možnosti a příležitosti, které poskytuje literatura pro děti a mládež.
Uvažujte další možnosti funkčního využití uměleckých textů v literárním vzdělávání - zvl. v oblastech, které mohou poskytovat příležitost k rozvoji dětských osobností a odbourání jejich dilemat a úzkostí.
Pokuste se dosud opomíjené funkce uměleckých textů přesněji pojmenovat a vymezit (mj. schopnost chápat svět z hlediska jiných lidí, schopnost chápat slabost, formování ochoty pomáhat druhým, chápání vlastní nedokonalosti a úzkostí, schopnost rozvíjet zájem o jiné, schopnost tolerovat jinakost, posilovat vlastní odpovědnost apod.).
Zvažte, do jaké míry může být formativní, noetická a terapeutická funkce literatury součástí literární výchovy.
Pokuste se v rámci kanonického pole dětské četby vytipovat vhodné texty, které by zvažované další funkce literární výchovy dokázaly produktivně naplňovat.
Vybrané texty interpretujte s ohledem na uvažované funkce. Prostřednictvím analytických a interpretačních metod zvažte jejich možná využití v literární výchově s ohledem na stanovené cíle. Pojmenujte případná rizika tohoto přístupu.
Sumarizujte zjištění a dosažené závěry.
Zásady pro vypracování
Vyjděte z platných kurikulárních dokumentů (především pro základní vzdělávání) a zvažte, do jaké míry / zda dostatečně a mnohostranně dokáže literární výchova zúročit možnosti a příležitosti, které poskytuje literatura pro děti a mládež.
Uvažujte další možnosti funkčního využití uměleckých textů v literárním vzdělávání - zvl. v oblastech, které mohou poskytovat příležitost k rozvoji dětských osobností a odbourání jejich dilemat a úzkostí.
Pokuste se dosud opomíjené funkce uměleckých textů přesněji pojmenovat a vymezit (mj. schopnost chápat svět z hlediska jiných lidí, schopnost chápat slabost, formování ochoty pomáhat druhým, chápání vlastní nedokonalosti a úzkostí, schopnost rozvíjet zájem o jiné, schopnost tolerovat jinakost, posilovat vlastní odpovědnost apod.).
Zvažte, do jaké míry může být formativní, noetická a terapeutická funkce literatury součástí literární výchovy.
Pokuste se v rámci kanonického pole dětské četby vytipovat vhodné texty, které by zvažované další funkce literární výchovy dokázaly produktivně naplňovat.
Vybrané texty interpretujte s ohledem na uvažované funkce. Prostřednictvím analytických a interpretačních metod zvažte jejich možná využití v literární výchově s ohledem na stanovené cíle. Pojmenujte případná rizika tohoto přístupu.
Sumarizujte zjištění a dosažené závěry.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál, 2017.
HNÍK, O. Didaktika literatury: Výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.
JEDLIČKA, R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015.
KLUSÁK, M. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum, 2014.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010.
VYMĚTAL, J. Úzkost a strach u dětí: (jak jim předcházet a jak je překonávat). Praha: Portál, 2004.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z:http://www.vuppraha.cz
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno; Praha: Host, 2017.
TRÁVNÍČEK, J. Překnížkováno: co čteme a kupujeme. Brno: Host, 2014.
TRÁVNÍČEK, J. Vyprávěj mi něco- : jak si děti osvojují příběhy. V Příbrami: Pistorius & Olšanská; V Praze; a Litomyšli: Paseka, 2007.
Vybrané čítanky pro 4. a 5. ročník ZŠ
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál, 2017.
HNÍK, O. Didaktika literatury: Výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.
JEDLIČKA, R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015.
KLUSÁK, M. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum, 2014.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010.
VYMĚTAL, J. Úzkost a strach u dětí: (jak jim předcházet a jak je překonávat). Praha: Portál, 2004.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z:http://www.vuppraha.cz
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno; Praha: Host, 2017.
TRÁVNÍČEK, J. Překnížkováno: co čteme a kupujeme. Brno: Host, 2014.
TRÁVNÍČEK, J. Vyprávěj mi něco- : jak si děti osvojují příběhy. V Příbrami: Pistorius & Olšanská; V Praze; a Litomyšli: Paseka, 2007.
Vybrané čítanky pro 4. a 5. ročník ZŠ