Tato diplomová práce na téma Společné motivy v tvorbě pro děti a pro dospělé u Ivy Procházkové je analýzou stereotypně se vracejících motivů v jejích dílech. Byly vybrány čtyři základní motivy: cesty, domova, vyprávění a outsiderovství. Tyto hlavní motivy byly zkoumány ve vybraných prózách Ivy Procházkové. Jsou jimi knihy pro děti Červenec má oslí uši, Pět minut před večeří, Středa nám chutná a knihy pro dospělé Penzión na rozcestí, Výprava na zlatou rybičku a Tanec trosečníků.
Práce zahrnuje medailon autorky a postavení Ivy Procházkové v literatuře. Obsahuje žánrovou specifikaci jejích děl a vymezuje příběhovou prózu ze života dětí. Formuluje obecné poznatky o stereotypu a motivu. V praktické části se zaměřuje na jednotlivé opakovaně se vracející prvky, které jsou doloženy ukázkami z vybraných knih, i z dalších děl Ivy Procházkové.
Anotace v angličtině
This diploma theses "Common motifs in the creation for children and adults of Iva Procházková" is an analysis of stereotypically recurring motives in her work. Four basic motifs were chosen: travel motifs, home, narration and outsiderism. These main motifs were examined in selected prose by Iva Procházková. They are books for children July has donkey ears, Five minutes before dinner, Wednesday we like and books for adults Guest house at the crossroads, Tour of the goldfish and Dance of the castaways.
The work contains author´s medallion and position of Iva Procházková in literature. It includes the genre specification of her works and defines the narrative prose from the life of children. It formulates general knowledge about stereotype and motif. The practical part focuses on individual recurring features, which are supported by examples from selected books and other works by Iva Procházková.
Klíčová slova
Iva Procházková, příběhová próza ze života dětí, motiv, žánr, postavení Ivy Procházkové
Klíčová slova v angličtině
Iva Procházková, story prose from children´s life, motif, genre, position of Iva Procházková
Rozsah průvodní práce
55 s. (106 785 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce na téma Společné motivy v tvorbě pro děti a pro dospělé u Ivy Procházkové je analýzou stereotypně se vracejících motivů v jejích dílech. Byly vybrány čtyři základní motivy: cesty, domova, vyprávění a outsiderovství. Tyto hlavní motivy byly zkoumány ve vybraných prózách Ivy Procházkové. Jsou jimi knihy pro děti Červenec má oslí uši, Pět minut před večeří, Středa nám chutná a knihy pro dospělé Penzión na rozcestí, Výprava na zlatou rybičku a Tanec trosečníků.
Práce zahrnuje medailon autorky a postavení Ivy Procházkové v literatuře. Obsahuje žánrovou specifikaci jejích děl a vymezuje příběhovou prózu ze života dětí. Formuluje obecné poznatky o stereotypu a motivu. V praktické části se zaměřuje na jednotlivé opakovaně se vracející prvky, které jsou doloženy ukázkami z vybraných knih, i z dalších děl Ivy Procházkové.
Anotace v angličtině
This diploma theses "Common motifs in the creation for children and adults of Iva Procházková" is an analysis of stereotypically recurring motives in her work. Four basic motifs were chosen: travel motifs, home, narration and outsiderism. These main motifs were examined in selected prose by Iva Procházková. They are books for children July has donkey ears, Five minutes before dinner, Wednesday we like and books for adults Guest house at the crossroads, Tour of the goldfish and Dance of the castaways.
The work contains author´s medallion and position of Iva Procházková in literature. It includes the genre specification of her works and defines the narrative prose from the life of children. It formulates general knowledge about stereotype and motif. The practical part focuses on individual recurring features, which are supported by examples from selected books and other works by Iva Procházková.
Klíčová slova
Iva Procházková, příběhová próza ze života dětí, motiv, žánr, postavení Ivy Procházkové
Klíčová slova v angličtině
Iva Procházková, story prose from children´s life, motif, genre, position of Iva Procházková
Zásady pro vypracování
Studim sekundární literatury
Vybraná díla Ivy Procházkové
Iva Procházková v literatuře pro děti a mládež a v literatuře pro dospělé
Společné motivy vybraných děl
Shrnutí poznatků
Zásady pro vypracování
Studim sekundární literatury
Vybraná díla Ivy Procházkové
Iva Procházková v literatuře pro děti a mládež a v literatuře pro dospělé
Společné motivy vybraných děl
Shrnutí poznatků
Seznam doporučené literatury
Čeňková, J.: Vývoj literatury pro děti a mládež a jejich žánrové struktury. Praha: Portál, 2006
Genčiová, M.: Literatura pro děti a mládež (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Praha: SPN, 1984
HODROVÁ, Daniela. --na okraji chaosu--: poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001
Chaloupka, O.: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. Praha: Albatros, 1973
Janoušek, P.: Slovník českých spisovatelů od roku 1945, 2. díl. Praha: Brána, 1998
KOPÁČ, Radim. Česká literatura pro děti a mládež (2000-2011). Praha: Ministerstvo kultury České republiky, 2012
KREISLOVÁ, Antonie. Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 1983
Menclová, V., Vaněk, V.: Slovník českých spisovatelů. Praha: Libri, 2000
Poláček, J.: Cesty současné literatury pro děti a mládež. Brno: Slavkov u Brna, 2003
Šmahelová, H.: Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. Praha: univerzita Karlova, 1999
ŠUBRTOVÁ, Milena. Fenomén outsiderství ve vývoji prózy pro děti a mládež in: POLÁ-ČEK, Jiří, ed. Cesty současné literatury pro děti a mládež: tradičnost - inovace. Brno: Slavkov u Brna: BM Typo, 2009
Šubrtová, M.: Literatura pro děti a mládež mezníky a směřování.Brno: Slavkov u Brna: BM Typo, 2009
Šubrtová, M., Chocholatý, M.: Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri, 2012
Šubrtová, M.: Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007
Toman, J.: Současná česká literatura pro děti a mládež (tvorba 90. let 20. století). Brno: CERM, 2000
Urbanová, S.: Dotyky české a slovenské literatury pro děti a mládež. Brno: Slavkov u Brna, 2004
Urbanová, S.: Metamorfózy dětské literatury: přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999
Urbanová, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003
Urbanová, S., Kovalčík, Z.: Minimum z literatury pro děti a mládež: stručný chronologický, tematický a žánrový přehled české literatury pro děti a mládež. Ostrava: Scholaforum, 1996
URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004
Urbanová, S., Rosová, M.: Žánry, osobnosti, díla (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež antologie). Ostrava: Ostravská univerzita, 2002
VLAŠÍN, Štěpán, ed. Slovník literární teorie. 2. rozš. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1984
Znaky a symboly. Praha: Knižní klub, 2009. Universum (Knižní klub)
Seznam doporučené literatury
Čeňková, J.: Vývoj literatury pro děti a mládež a jejich žánrové struktury. Praha: Portál, 2006
Genčiová, M.: Literatura pro děti a mládež (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Praha: SPN, 1984
HODROVÁ, Daniela. --na okraji chaosu--: poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001
Chaloupka, O.: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. Praha: Albatros, 1973
Janoušek, P.: Slovník českých spisovatelů od roku 1945, 2. díl. Praha: Brána, 1998
KOPÁČ, Radim. Česká literatura pro děti a mládež (2000-2011). Praha: Ministerstvo kultury České republiky, 2012
KREISLOVÁ, Antonie. Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 1983
Menclová, V., Vaněk, V.: Slovník českých spisovatelů. Praha: Libri, 2000
Poláček, J.: Cesty současné literatury pro děti a mládež. Brno: Slavkov u Brna, 2003
Šmahelová, H.: Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. Praha: univerzita Karlova, 1999
ŠUBRTOVÁ, Milena. Fenomén outsiderství ve vývoji prózy pro děti a mládež in: POLÁ-ČEK, Jiří, ed. Cesty současné literatury pro děti a mládež: tradičnost - inovace. Brno: Slavkov u Brna: BM Typo, 2009
Šubrtová, M.: Literatura pro děti a mládež mezníky a směřování.Brno: Slavkov u Brna: BM Typo, 2009
Šubrtová, M., Chocholatý, M.: Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri, 2012
Šubrtová, M.: Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007
Toman, J.: Současná česká literatura pro děti a mládež (tvorba 90. let 20. století). Brno: CERM, 2000
Urbanová, S.: Dotyky české a slovenské literatury pro děti a mládež. Brno: Slavkov u Brna, 2004
Urbanová, S.: Metamorfózy dětské literatury: přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999
Urbanová, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003
Urbanová, S., Kovalčík, Z.: Minimum z literatury pro děti a mládež: stručný chronologický, tematický a žánrový přehled české literatury pro děti a mládež. Ostrava: Scholaforum, 1996
URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004
Urbanová, S., Rosová, M.: Žánry, osobnosti, díla (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež antologie). Ostrava: Ostravská univerzita, 2002
VLAŠÍN, Štěpán, ed. Slovník literární teorie. 2. rozš. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1984
Znaky a symboly. Praha: Knižní klub, 2009. Universum (Knižní klub)