Cílem mé práce je přiblížit dětem kulturu severoamerických indiánů, seznámit je s jejich zvyky, tradicemi a uměním, a to především formou hry, rozhovorů a vyprávění, jimiž budu motivovat výtvarné tvoření.
V teoretické části bych se chtěla zabývat vývojem dítěte v období předškolního věku, zaměřit se na vývoj dětské kresby, její sepjetí s psychickým vývojem dítěte, popsat některé výtvarné techniky vhodné pro práci s dětmi předškolního věku a zdůraznit význam výtvarné výchovy v MŠ.
Praktická část představuje realizaci měsíčního projektu, zaměřeného na poznávání kultury severoamerických indiánů, jejich způsobu života. Základem je výtvarná tvorba, ale do projektu začleňuji i činnosti hudební, pohybové, paměťové a smyslové, hry, soutěže, vyprávění a četbu dětských indiánských příběhů. Výtvarné tvoření zahrnuje v neposlední řadě i práci s přírodním materiálem inspirovanou životem přírodního národa.
Součástí projektu je tematicky zaměřená akce, přespání v MŠ, doprovázená výstavou indiánských artefaktů vytvořených dětmi.
Práce bude doplněna fotodokumentací výtvorů dětí i mých vlastních.
Anotace v angličtině
The aim of my work is to introduce children to the culture of North American Indians, to acquaint them with their customs, traditions and art, especially in the form of play, interviews and narrations, which will motivate art creation.
In the theoretical part I would like to deal with the development of children in pre-school age, focus on the development of children's drawing, its connection with the psychological development of children, describe some art techniques suitable for working with preschool children and emphasize the importance of art education in kindergarten.
The practical part presents a monthly project focused on learning about the culture of North American Indians, their way of life. The basis is art, but I also include music, movement, memory and sensory activities, games, competitions, storytelling, and reading Indian children's stories. Last but not least, creative work involves working with natural material inspired by the life of the natural nation.
The project includes a thematically focused event, sleeping in kindergarten, accompanied by an exhibition of Indian artifacts created by children.
The work will be supplemented with photo documentation of creations of children and my own.
Klíčová slova
indiáni, předškolní věk, vývoj, výtvarný projev, výtvarné techniky, tvořivost, fantazie, spolupráce, příroda, přírodní materiály, zvířata, zvyky, kultura, tradice, umění
Klíčová slova v angličtině
Indians, preschool age, development, art expression, art techniques, creativity, imagination, cooperation, nature, natural materials, animals, customs, culture, tradition, art
Rozsah průvodní práce
86 s. IX s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé práce je přiblížit dětem kulturu severoamerických indiánů, seznámit je s jejich zvyky, tradicemi a uměním, a to především formou hry, rozhovorů a vyprávění, jimiž budu motivovat výtvarné tvoření.
V teoretické části bych se chtěla zabývat vývojem dítěte v období předškolního věku, zaměřit se na vývoj dětské kresby, její sepjetí s psychickým vývojem dítěte, popsat některé výtvarné techniky vhodné pro práci s dětmi předškolního věku a zdůraznit význam výtvarné výchovy v MŠ.
Praktická část představuje realizaci měsíčního projektu, zaměřeného na poznávání kultury severoamerických indiánů, jejich způsobu života. Základem je výtvarná tvorba, ale do projektu začleňuji i činnosti hudební, pohybové, paměťové a smyslové, hry, soutěže, vyprávění a četbu dětských indiánských příběhů. Výtvarné tvoření zahrnuje v neposlední řadě i práci s přírodním materiálem inspirovanou životem přírodního národa.
Součástí projektu je tematicky zaměřená akce, přespání v MŠ, doprovázená výstavou indiánských artefaktů vytvořených dětmi.
Práce bude doplněna fotodokumentací výtvorů dětí i mých vlastních.
Anotace v angličtině
The aim of my work is to introduce children to the culture of North American Indians, to acquaint them with their customs, traditions and art, especially in the form of play, interviews and narrations, which will motivate art creation.
In the theoretical part I would like to deal with the development of children in pre-school age, focus on the development of children's drawing, its connection with the psychological development of children, describe some art techniques suitable for working with preschool children and emphasize the importance of art education in kindergarten.
The practical part presents a monthly project focused on learning about the culture of North American Indians, their way of life. The basis is art, but I also include music, movement, memory and sensory activities, games, competitions, storytelling, and reading Indian children's stories. Last but not least, creative work involves working with natural material inspired by the life of the natural nation.
The project includes a thematically focused event, sleeping in kindergarten, accompanied by an exhibition of Indian artifacts created by children.
The work will be supplemented with photo documentation of creations of children and my own.
Klíčová slova
indiáni, předškolní věk, vývoj, výtvarný projev, výtvarné techniky, tvořivost, fantazie, spolupráce, příroda, přírodní materiály, zvířata, zvyky, kultura, tradice, umění
Klíčová slova v angličtině
Indians, preschool age, development, art expression, art techniques, creativity, imagination, cooperation, nature, natural materials, animals, customs, culture, tradition, art
Zásady pro vypracování
1.Seznámení se směrnicí děkana č.9/2018 a interní směrnicí KVU; 2.Shromáždění a studium odborné literatury; 3.Stanovení cílů, obsahu a koncepce bakalářské práce; 4.Postupné zpracovávání teoretické části; 5.Průběžné konzultace s vedoucím bakalářské práce; 6.Shromáždění námětů, materiálu a pomůcek pro výtvarné tvoření i další činnosti zaměřené k indiánské tématice; 7.Promyšlení a časové rozvržení činností v měsíčním integrovaném bloku; 8.Vlastní realizace projektu - práce s dětmi s průběžnou fotodokumentací dětské tvorby; 9.Vypracování bakalářské práce a pedagogická reflexe; 10.Závěr: naplnění cílů kvalifikační práce, zhodnocení, vytvoření autorského cyklu
Zásady pro vypracování
1.Seznámení se směrnicí děkana č.9/2018 a interní směrnicí KVU; 2.Shromáždění a studium odborné literatury; 3.Stanovení cílů, obsahu a koncepce bakalářské práce; 4.Postupné zpracovávání teoretické části; 5.Průběžné konzultace s vedoucím bakalářské práce; 6.Shromáždění námětů, materiálu a pomůcek pro výtvarné tvoření i další činnosti zaměřené k indiánské tématice; 7.Promyšlení a časové rozvržení činností v měsíčním integrovaném bloku; 8.Vlastní realizace projektu - práce s dětmi s průběžnou fotodokumentací dětské tvorby; 9.Vypracování bakalářské práce a pedagogická reflexe; 10.Závěr: naplnění cílů kvalifikační práce, zhodnocení, vytvoření autorského cyklu
Seznam doporučené literatury
1.Hana Babyrádová, Pavel Křepelka: Spontánní umění; Masarykova univerzita 2011
2.Roseline Davido: Kresba jako nástroj poznání dítěte; Portál, s. r. o., Praha 2001, 2003, 2008
3.W. Ben Hunt: Zlatá kniha indiánských řemesel, tradic a umění; Pragma
4.Markéta Košťálová, Lenka Nováčková, Ivana Polerecká: Indiáni; Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2014
5.Žaneta Křížová: Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání; Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2018
6.Vladimíra Slavíková, Jan Slavík, Sylva Eliášová: Dívej se, tvoř a povídej!; Portál, Praha 2007
7.Vladimíra Slavíková, Jan Slavík, Helena Hazuková: Výtvarné čarování; Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta 2000
8.Marie Svobodová: Výtvarná výchova v předškolním věku; Tobiáš, Havlíčkův Brod 1998
9.Michala Šmikmátorová, Pavla Šmikmátorová, Jiří Dvořák: Tvořivé nápady - Indiáni; Polygra a.s., 2005
10.Václav Šolc, Petr Hořejš: Nejstarší Američané; Státní nakladatelství dětské knihy, n.p., Praha 1967
11.Jaromír Uždil, Emilie Šašinková: Výtvarná výchova v předškolním věku; SPN, n. p. Praha 1980
12.Andrew Hunter Whiterford: North American Indian Arts; St. Martinś Press New York 2002
Seznam doporučené literatury
1.Hana Babyrádová, Pavel Křepelka: Spontánní umění; Masarykova univerzita 2011
2.Roseline Davido: Kresba jako nástroj poznání dítěte; Portál, s. r. o., Praha 2001, 2003, 2008
3.W. Ben Hunt: Zlatá kniha indiánských řemesel, tradic a umění; Pragma
4.Markéta Košťálová, Lenka Nováčková, Ivana Polerecká: Indiáni; Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2014
5.Žaneta Křížová: Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání; Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2018
6.Vladimíra Slavíková, Jan Slavík, Sylva Eliášová: Dívej se, tvoř a povídej!; Portál, Praha 2007
7.Vladimíra Slavíková, Jan Slavík, Helena Hazuková: Výtvarné čarování; Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta 2000
8.Marie Svobodová: Výtvarná výchova v předškolním věku; Tobiáš, Havlíčkův Brod 1998
9.Michala Šmikmátorová, Pavla Šmikmátorová, Jiří Dvořák: Tvořivé nápady - Indiáni; Polygra a.s., 2005
10.Václav Šolc, Petr Hořejš: Nejstarší Američané; Státní nakladatelství dětské knihy, n.p., Praha 1967
11.Jaromír Uždil, Emilie Šašinková: Výtvarná výchova v předškolním věku; SPN, n. p. Praha 1980
12.Andrew Hunter Whiterford: North American Indian Arts; St. Martinś Press New York 2002