Tato bakalářská práce pohlíží na etiketu jako součást předškolního vzdělávání. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsáno, čím se etiketa zabývá a jak se postupně vyvíjela. Dále je v práci popsán rozdíl a souvislost mezi etiketou a etikou a v této souvislosti i vývoj morálního úsudku u dětí. V práci je zmíněn i psychický vývoj dětí od narození po předškolní věk a vznik, vývoj a možnosti současného předškolního vzdělávání dětí v České republice. Praktická část byla vytvořena jako týdenní integrovaný blok, který byl aplikován v konkrétní mateřské škole. Program je v práci popsán a byl vytvořen na základě pěti vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu, kdy byla etiketa promítnuta do každé z nich. Program jsme v závěru nechali zhodnotit učitelkami i dětmi, které se programu zúčatnily.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis considers etiquette as a part of preschool education. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part describes contents and development of etiquette. Furthermore, the thesis defines the difference and connection between etiquette and ethics and a related connection with the development of the moral judgments of children. Mental development of children from birth to preschool age is also specified in the thesis along with establishment, improvement and alternatives of the contemporary preschool education in the Czech Republic. The practical part was formed as a one week integrated block applied at a particular preschool. The programme is explained in the thesis and was formed based on five areas o education of The Framework Education Programme. The etiquette was projected to each individual area of the scheme. Finally, the participated teachers and children were requested to assess the programme.
Klíčová slova
Etiketa, etika, psychický vývoj dítěte od narození po předškolní věk, mateřská škola, integrovaná výuka, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Etiquette, ethics, integrated teaching, mental development since birth to preschool age, kindergarten, preschool edutacion
Rozsah průvodní práce
72
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pohlíží na etiketu jako součást předškolního vzdělávání. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsáno, čím se etiketa zabývá a jak se postupně vyvíjela. Dále je v práci popsán rozdíl a souvislost mezi etiketou a etikou a v této souvislosti i vývoj morálního úsudku u dětí. V práci je zmíněn i psychický vývoj dětí od narození po předškolní věk a vznik, vývoj a možnosti současného předškolního vzdělávání dětí v České republice. Praktická část byla vytvořena jako týdenní integrovaný blok, který byl aplikován v konkrétní mateřské škole. Program je v práci popsán a byl vytvořen na základě pěti vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu, kdy byla etiketa promítnuta do každé z nich. Program jsme v závěru nechali zhodnotit učitelkami i dětmi, které se programu zúčatnily.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis considers etiquette as a part of preschool education. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part describes contents and development of etiquette. Furthermore, the thesis defines the difference and connection between etiquette and ethics and a related connection with the development of the moral judgments of children. Mental development of children from birth to preschool age is also specified in the thesis along with establishment, improvement and alternatives of the contemporary preschool education in the Czech Republic. The practical part was formed as a one week integrated block applied at a particular preschool. The programme is explained in the thesis and was formed based on five areas o education of The Framework Education Programme. The etiquette was projected to each individual area of the scheme. Finally, the participated teachers and children were requested to assess the programme.
Klíčová slova
Etiketa, etika, psychický vývoj dítěte od narození po předškolní věk, mateřská škola, integrovaná výuka, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Etiquette, ethics, integrated teaching, mental development since birth to preschool age, kindergarten, preschool edutacion
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018.
Dále prostudujeme odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, včetně článků v odborných časopisech i příspěvků dostupných na internetu. V teoretické části bakalářské práce popíšeme základní pojmy, které souvisí se zvoleným tématem. V praktické části bakalářské práce popíšeme metodologii kvalitativního výzkumu, stanovíme cíl a výzkumné otázky. Na základě získaných zjištění, uvedeme problematiku etikety jako součásti předškolního vzdělávání do širších souvislostí edukační reality.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018.
Dále prostudujeme odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, včetně článků v odborných časopisech i příspěvků dostupných na internetu. V teoretické části bakalářské práce popíšeme základní pojmy, které souvisí se zvoleným tématem. V praktické části bakalářské práce popíšeme metodologii kvalitativního výzkumu, stanovíme cíl a výzkumné otázky. Na základě získaných zjištění, uvedeme problematiku etikety jako součásti předškolního vzdělávání do širších souvislostí edukační reality.
Seznam doporučené literatury
CENKL, Jakub a Štěpánka SEKANINOVÁ. Umíš se správně chovat?: etiketa pro malé rošťáky. V Praze: Albatros, 2017. Ano/ne série. ISBN 978-80-00-04755-3., FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-966-6. FRANCE, Melissa Dorfman. Pú a etiketa: na motivy A.A. Milnea. Praha: Volvox Globator, 2003. ISBN 80-7207-358-3., GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9,. GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Paido, 1996. 130 s. ISBN 80-85931-15-X., HALLINAN, P. K. Dávej pozor: správné chování je hračka. Přeložil Michal ČERNÍK. Praha: Knižní klub, 2014. Správné chování je hračka. ISBN 978-80-242-4337-5., KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1., KROLUPPEROVÁ, Daniela a Miloš KRATOCHVÍL. Draka je lepší pozdravit, aneb, O etiketě. Ilustroval Markéta VYDROVÁ. Praha: Mladá fronta, 2009. ISBN 978-80-204-1999-6., MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 1999. 143 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-320-X., OPRAVILOVÁ, Eva a GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 491 s. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 80-7178-847-3., POSPÍŠILOVÁ, Zuzana. Hravá škola hezkého chování. Ilustroval Michal SUŠINA. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4261-8., Slabikář slušného chování pro nejmenší. Praha: Svojtka & Co., 2005. ISBN 80-7352-153-9., SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9., SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ, Irena a PRŮCHA, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. 213 s. ISBN 978-80-7478-354-8., ŠPAČEK, Ladislav. Nová velká kniha etikety. 2., rozš. vyd. Praha: Mladá fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1954-5., ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6., VÁGNEROVÁ, Marie a VALENTOVÁ, Lidmila. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1991. 115 s. ISBN 80-7066-384-7.
Seznam doporučené literatury
CENKL, Jakub a Štěpánka SEKANINOVÁ. Umíš se správně chovat?: etiketa pro malé rošťáky. V Praze: Albatros, 2017. Ano/ne série. ISBN 978-80-00-04755-3., FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-966-6. FRANCE, Melissa Dorfman. Pú a etiketa: na motivy A.A. Milnea. Praha: Volvox Globator, 2003. ISBN 80-7207-358-3., GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9,. GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Paido, 1996. 130 s. ISBN 80-85931-15-X., HALLINAN, P. K. Dávej pozor: správné chování je hračka. Přeložil Michal ČERNÍK. Praha: Knižní klub, 2014. Správné chování je hračka. ISBN 978-80-242-4337-5., KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1., KROLUPPEROVÁ, Daniela a Miloš KRATOCHVÍL. Draka je lepší pozdravit, aneb, O etiketě. Ilustroval Markéta VYDROVÁ. Praha: Mladá fronta, 2009. ISBN 978-80-204-1999-6., MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 1999. 143 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-320-X., OPRAVILOVÁ, Eva a GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 491 s. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 80-7178-847-3., POSPÍŠILOVÁ, Zuzana. Hravá škola hezkého chování. Ilustroval Michal SUŠINA. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4261-8., Slabikář slušného chování pro nejmenší. Praha: Svojtka & Co., 2005. ISBN 80-7352-153-9., SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9., SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ, Irena a PRŮCHA, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. 213 s. ISBN 978-80-7478-354-8., ŠPAČEK, Ladislav. Nová velká kniha etikety. 2., rozš. vyd. Praha: Mladá fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1954-5., ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6., VÁGNEROVÁ, Marie a VALENTOVÁ, Lidmila. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1991. 115 s. ISBN 80-7066-384-7.