Diplomová práce se ve své teoretické části zabývá problematikou sociálního vyloučení, charakteristikou sociálně vyloučených lokalit a etnicitou a vzděláváním žáků v sociálně vyloučených lokalitách. Podrobněji se věnuje osobnosti speciálního pedagoga, jeho odbornosti a kompetencím, které jsou nástrojem pro vykonávání jeho profese na základní škole i mimo ni. Praktická část ukazuje, jak vnímá úlohu speciálního pedagoga na základní škole v sociálně vyloučené lokalitě i mimo ni vedení školy.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this diploma thesis examines the issue of social exclusion, characteristics of socially excluded areas, ethnicity and primary education in socially excluded areas. It focuses on the role of a special education teacher, the expertise and competence necessary for the profession both in and out of school. The practical part of the thesis examines school management's view of the role of a special education teacher in a socially excluded area.
Klíčová slova
Inkluze, sociálně vyloučená lokalita, speciální pedagog, vzdělávání, žák.
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, socially excluded area, special education teacher, education, pupil.
Rozsah průvodní práce
93 s.; 166 509 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se ve své teoretické části zabývá problematikou sociálního vyloučení, charakteristikou sociálně vyloučených lokalit a etnicitou a vzděláváním žáků v sociálně vyloučených lokalitách. Podrobněji se věnuje osobnosti speciálního pedagoga, jeho odbornosti a kompetencím, které jsou nástrojem pro vykonávání jeho profese na základní škole i mimo ni. Praktická část ukazuje, jak vnímá úlohu speciálního pedagoga na základní škole v sociálně vyloučené lokalitě i mimo ni vedení školy.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this diploma thesis examines the issue of social exclusion, characteristics of socially excluded areas, ethnicity and primary education in socially excluded areas. It focuses on the role of a special education teacher, the expertise and competence necessary for the profession both in and out of school. The practical part of the thesis examines school management's view of the role of a special education teacher in a socially excluded area.
Klíčová slova
Inkluze, sociálně vyloučená lokalita, speciální pedagog, vzdělávání, žák.
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, socially excluded area, special education teacher, education, pupil.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak prostředí sociálně vyloučené lokality specifikuje práci speciálního pedagoga z pohledu vedení školy (ve spádové oblasti a mimo ni). Teoretická část přiblíží problematiku sociálního vyloučení, sociálně vyloučené lokality a etnika. Zaměří se na vzdělávací potřeby žáků, na kompetence speciálního pedagoga v dané lokalitě. Praktická část se zaměří na práci speciálních pedagogů v sociálně vyloučených lokalitách, jak je jejich postavení vnímáno vedením školy v sociálně vyloučených lokalitách a mimo ně. Výsledky práce mohou pomoci při formování postgraduálních studií určených budoucímu i současnému vedení školy (úloha speciálního pedagoga, vymezení zodpovědnosti, očekávání apod.) a následnému vytváření optimálních podmínek pro práci speciálního pedagoga na základní škole.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak prostředí sociálně vyloučené lokality specifikuje práci speciálního pedagoga z pohledu vedení školy (ve spádové oblasti a mimo ni). Teoretická část přiblíží problematiku sociálního vyloučení, sociálně vyloučené lokality a etnika. Zaměří se na vzdělávací potřeby žáků, na kompetence speciálního pedagoga v dané lokalitě. Praktická část se zaměří na práci speciálních pedagogů v sociálně vyloučených lokalitách, jak je jejich postavení vnímáno vedením školy v sociálně vyloučených lokalitách a mimo ně. Výsledky práce mohou pomoci při formování postgraduálních studií určených budoucímu i současnému vedení školy (úloha speciálního pedagoga, vymezení zodpovědnosti, očekávání apod.) a následnému vytváření optimálních podmínek pro práci speciálního pedagoga na základní škole.
Seznam doporučené literatury
BITTNEROVÁ, D., DOUBEK, D., LEVÍNSKÁ, M. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Fakulta univerzitních studií UK, 2011. ISBN 978-80-87398-18-0.
ČENĚK, A. Romové v osidlech sociálního vyloučení. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
DVOŘÁK, D. Česká základní škola. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1896-8.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozšíř. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8.
KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Školní speciální pedagog. 1. vyd. Praha: Portál 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-569-8.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
ŠAUEROVÁ, M. Speciální pedagogika v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
ŠVEC, Š. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně scientistické a kvalitativně humanitní přístupy v edukačním výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
VALIŠOVÁ, A. Pedagogika pro učitele. 2. rozšíř. a aktual. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
BITTNEROVÁ, D., DOUBEK, D., LEVÍNSKÁ, M. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Fakulta univerzitních studií UK, 2011. ISBN 978-80-87398-18-0.
ČENĚK, A. Romové v osidlech sociálního vyloučení. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
DVOŘÁK, D. Česká základní škola. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1896-8.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozšíř. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8.
KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Školní speciální pedagog. 1. vyd. Praha: Portál 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-569-8.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
ŠAUEROVÁ, M. Speciální pedagogika v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
ŠVEC, Š. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně scientistické a kvalitativně humanitní přístupy v edukačním výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
VALIŠOVÁ, A. Pedagogika pro učitele. 2. rozšíř. a aktual. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.