Disertační práce se zaměřuje na význam spolupráce v mezilidských vztazích a na její podoby v uměleckém prostoru. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část se soustředí na vymezení problematiky kolaborativního umění - je zde věnována pozornost základním pojmům a definicím ze zvolené oblasti. Dále je také poukázáno na příčiny a východiska uměleckých praktik sociálně angažovaných projektů. Prostřednictvím teoretických konceptů se práce zaměřuje na analýzu role kolaborativního umělce, na povahu sociálně angažovaného umění a na účastníka umělecké realizace. Teoretická část se dále věnuje cílům a strategiím sociálně angažovaných projektů. Práce se s ohledem na cílové skupiny dotýká řešení tématu problematiky opomíjených sociálních skupin a každodennosti v kontextu umění. Praktická část se zaměřuje na vztahové umění, na hledání vlastní umělecké identity a na postupy umělecké práce skrze sociální kontexty, interpersonální vztahy, samotné umění dialogu a participativní přístupy. Výsledná práce staví na vytváření sítě sociálních vztahů a na uplatnění uměleckých strategií z oblasti umění spolupráce.
Anotace v angličtině
The dissertation focuses on the significance of cooperation in interpersonal relations and on its forms in the art field. The thesis itself is divided into two main sections. The theoretical section focuses on the specification of collaborative art - here, attention is paid to basic terms and definitions from the chosen field. Further, the causes and basis of socially engaged projects' art practices are referred to, as well. The thesis focuses through theoretical concepts on the analysis of the collaborative artist's role, on the nature of socially engaged art, and on the participant of the artistic execution. Further in the theoretical section, the goals and strategies of socially engaged projects are pointed out. The thesis touches on solving the subject of the marginalized social groups issue and of dailiness in the context of art, with regard to the focus groups. It is proceeded so in order to create a theoretical framework for the second section of the thesis. The practical section focuses on relation art, on the search for one's own artistic identity, and on the procedure of the artistic progress through social contexts, interpersonal relations, the art of dialogue itself, and participative approaches. The final result builds on creating a network of social relations and on applying artistic strategies from the field of collaborative art.
Klíčová slova
Angažovanost, interakce, každodennost, kolaborativní umění, kolektivní praxe, participace, rodina, senioři, sociálně angažované projekty, spolupráce, studenti, umělecká identita, umění dialogu.
Klíčová slova v angličtině
Involvement, interaction, dailiness, collaborative art, collective practice, participation, family, seniors, socially engaged projects, cooperation, students, artistic identity, art of dialogue.
Rozsah průvodní práce
182 s. (213 772 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zaměřuje na význam spolupráce v mezilidských vztazích a na její podoby v uměleckém prostoru. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část se soustředí na vymezení problematiky kolaborativního umění - je zde věnována pozornost základním pojmům a definicím ze zvolené oblasti. Dále je také poukázáno na příčiny a východiska uměleckých praktik sociálně angažovaných projektů. Prostřednictvím teoretických konceptů se práce zaměřuje na analýzu role kolaborativního umělce, na povahu sociálně angažovaného umění a na účastníka umělecké realizace. Teoretická část se dále věnuje cílům a strategiím sociálně angažovaných projektů. Práce se s ohledem na cílové skupiny dotýká řešení tématu problematiky opomíjených sociálních skupin a každodennosti v kontextu umění. Praktická část se zaměřuje na vztahové umění, na hledání vlastní umělecké identity a na postupy umělecké práce skrze sociální kontexty, interpersonální vztahy, samotné umění dialogu a participativní přístupy. Výsledná práce staví na vytváření sítě sociálních vztahů a na uplatnění uměleckých strategií z oblasti umění spolupráce.
Anotace v angličtině
The dissertation focuses on the significance of cooperation in interpersonal relations and on its forms in the art field. The thesis itself is divided into two main sections. The theoretical section focuses on the specification of collaborative art - here, attention is paid to basic terms and definitions from the chosen field. Further, the causes and basis of socially engaged projects' art practices are referred to, as well. The thesis focuses through theoretical concepts on the analysis of the collaborative artist's role, on the nature of socially engaged art, and on the participant of the artistic execution. Further in the theoretical section, the goals and strategies of socially engaged projects are pointed out. The thesis touches on solving the subject of the marginalized social groups issue and of dailiness in the context of art, with regard to the focus groups. It is proceeded so in order to create a theoretical framework for the second section of the thesis. The practical section focuses on relation art, on the search for one's own artistic identity, and on the procedure of the artistic progress through social contexts, interpersonal relations, the art of dialogue itself, and participative approaches. The final result builds on creating a network of social relations and on applying artistic strategies from the field of collaborative art.
Klíčová slova
Angažovanost, interakce, každodennost, kolaborativní umění, kolektivní praxe, participace, rodina, senioři, sociálně angažované projekty, spolupráce, studenti, umělecká identita, umění dialogu.
Klíčová slova v angličtině
Involvement, interaction, dailiness, collaborative art, collective practice, participation, family, seniors, socially engaged projects, cooperation, students, artistic identity, art of dialogue.
Zásady pro vypracování
- studium odborných publikací a článků vztahující se k tématu
- konzultace disertační práce se školitelkou a zkoušejícími
- vypracovávání seminárních prací v rámci plnění zkoušek za účelem rozšíření hlubších poznatků a rozborů konkrétních témat vztahujících se k disertační práci
- realizování uměleckých projektů pro praktickou část disertace
Zásady pro vypracování
- studium odborných publikací a článků vztahující se k tématu
- konzultace disertační práce se školitelkou a zkoušejícími
- vypracovávání seminárních prací v rámci plnění zkoušek za účelem rozšíření hlubších poznatků a rozborů konkrétních témat vztahujících se k disertační práci
- realizování uměleckých projektů pro praktickou část disertace
Seznam doporučené literatury
BISHOP, Claire. Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 1, č. 1-2, VVP AVU, Praha, 2007.
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
CARTWRIGHT, Lisa; STURKEN, Marita. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
KESNER, Ladislav. Vizuální teorie. Jinočany: H + H., 1997. ISBN 80-86022-17-X.
KRAVAGNA, Christian. Pracovat na společenství. Modely participativní praxe. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 1, č. 1-2, VVP AVU, Praha, 2007.
LIND, Marie. Obrat ke spolupráci. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 1, č. 1-2, VVP AVU, Praha, 2007.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
MEIXNEROVÁ, Marie (ed.). ##mm net art - internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru. Olomouc: Pastische Filmz z. s. v rámci Edice PAF, 2014. ISBN 978-80-87662-06-9.
MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. 2. dopl. vyd. Olomouc: J. Vacl, 2009. ISBN 978-80-904149-1-4.
POSPISZYL, Tomáš (ed.). Před obrazem, Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU, 1998. ISBN 80-238-1296-6.
ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. VVP AVU, Praha; MU, Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5707-4.
Seznam doporučené literatury
BISHOP, Claire. Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 1, č. 1-2, VVP AVU, Praha, 2007.
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
CARTWRIGHT, Lisa; STURKEN, Marita. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
KESNER, Ladislav. Vizuální teorie. Jinočany: H + H., 1997. ISBN 80-86022-17-X.
KRAVAGNA, Christian. Pracovat na společenství. Modely participativní praxe. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 1, č. 1-2, VVP AVU, Praha, 2007.
LIND, Marie. Obrat ke spolupráci. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 1, č. 1-2, VVP AVU, Praha, 2007.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
MEIXNEROVÁ, Marie (ed.). ##mm net art - internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru. Olomouc: Pastische Filmz z. s. v rámci Edice PAF, 2014. ISBN 978-80-87662-06-9.
MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. 2. dopl. vyd. Olomouc: J. Vacl, 2009. ISBN 978-80-904149-1-4.
POSPISZYL, Tomáš (ed.). Před obrazem, Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU, 1998. ISBN 80-238-1296-6.
ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. VVP AVU, Praha; MU, Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5707-4.