Diplomová práce se zabývá spokojeností se službami vybraného nízkoprahového zařízení názorem mladistvých klientů ve věku 14 - 18 let. Vysvětluje sociální vyloučení a zaměřuje se na sociálně vyloučené lokality České republiky. Podává přehled o doporučených postupech, jak sociálně vyloučené jedince začleňovat do širší společnosti. Představuje nízkoprahové služby, jejich koncepci v ČR a jejich zakotvení v české legislativě. Praktická část prezentuje kvantitativní šetření stavěné na názory mladistvých respondentů ohledně jejich spokojnosti se službami konkrétního nízkoprahového zařízení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the satisfaction of services of the selected low-threshold facility look young clients aged 14 to 18 years. Explains social exclusion and focuses on social excluded localities in the Czech Republic. It proove an overview of recommended practices for integrating social excluded individuals into a wider society. Represents low-threshold services, their concepts in the Czech Republic and their anchoring in Czech legislation. The practical part presents a research based on the perspective of young respondents about their satisfaction with the services of a particular low-threshold facility.
Klíčová slova
Mladiství klienti, integrace, nízkoprahové zařízení, sociální vyloučení, kvantitativní šetření.
Klíčová slova v angličtině
Adolescent clients, integration, low-threshold facility, social exclusion, quantitative survey.
Rozsah průvodní práce
92 stran, 20970 slov
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá spokojeností se službami vybraného nízkoprahového zařízení názorem mladistvých klientů ve věku 14 - 18 let. Vysvětluje sociální vyloučení a zaměřuje se na sociálně vyloučené lokality České republiky. Podává přehled o doporučených postupech, jak sociálně vyloučené jedince začleňovat do širší společnosti. Představuje nízkoprahové služby, jejich koncepci v ČR a jejich zakotvení v české legislativě. Praktická část prezentuje kvantitativní šetření stavěné na názory mladistvých respondentů ohledně jejich spokojnosti se službami konkrétního nízkoprahového zařízení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the satisfaction of services of the selected low-threshold facility look young clients aged 14 to 18 years. Explains social exclusion and focuses on social excluded localities in the Czech Republic. It proove an overview of recommended practices for integrating social excluded individuals into a wider society. Represents low-threshold services, their concepts in the Czech Republic and their anchoring in Czech legislation. The practical part presents a research based on the perspective of young respondents about their satisfaction with the services of a particular low-threshold facility.
Klíčová slova
Mladiství klienti, integrace, nízkoprahové zařízení, sociální vyloučení, kvantitativní šetření.
Klíčová slova v angličtině
Adolescent clients, integration, low-threshold facility, social exclusion, quantitative survey.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat spokojeností se službami vybraného nízkoprahového zařízení názorem mladistvých klientů ve věku 14 16 let. Vysvětlí sociální vyloučení a zaměří se na sociálně vyloučené lokality České republiky. Podá přehled o doporučených postupech, jak sociálně vyloučené jedince začleňovat do širší společnosti. Představí nízkoprahové služby, jejich koncepci v ČR a jejich zakotvení v české legislativě. Praktická část přinese výzkumné šetření metodou dotazování formou dotazníků, stavěné na názory mladistvých respondentů ohledně jejich spokojenosti se službami konkrétního nízkoprahového zařízení.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat spokojeností se službami vybraného nízkoprahového zařízení názorem mladistvých klientů ve věku 14 16 let. Vysvětlí sociální vyloučení a zaměří se na sociálně vyloučené lokality České republiky. Podá přehled o doporučených postupech, jak sociálně vyloučené jedince začleňovat do širší společnosti. Představí nízkoprahové služby, jejich koncepci v ČR a jejich zakotvení v české legislativě. Praktická část přinese výzkumné šetření metodou dotazování formou dotazníků, stavěné na názory mladistvých respondentů ohledně jejich spokojenosti se službami konkrétního nízkoprahového zařízení.
Seznam doporučené literatury
ARNOLDOVÁ, Anna. Sociální péče: učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 9788024751481.
BEDNÁŘOVÁ, Zdena a Lubomír PELECH. Sociální práce na ulici - streetwork. Brno: Doplněk, 2000. Co-jak-proč. ISBN 80-7239-048-1.
CIMRMANNOVÁ, Tereza. Krize a význam pomáhajících prvního kontaktu: aplikace v kontextu rodinného násilí. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 9788024622057.
FISCHER Slavomil, ŠKODA Jiří. Sociální patologie Praha: Grada, 2009. ISBN 9788024727813
KOUKOLÍK, František. Sociální mozek: evoluce a neuronální podklady. Druhé, přepracované vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 9788024628509.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 1 vydání Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-414-9
Zákon č. 108/2006 Sb. Zákon o sociálních službách.
Seznam doporučené literatury
ARNOLDOVÁ, Anna. Sociální péče: učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 9788024751481.
BEDNÁŘOVÁ, Zdena a Lubomír PELECH. Sociální práce na ulici - streetwork. Brno: Doplněk, 2000. Co-jak-proč. ISBN 80-7239-048-1.
CIMRMANNOVÁ, Tereza. Krize a význam pomáhajících prvního kontaktu: aplikace v kontextu rodinného násilí. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 9788024622057.
FISCHER Slavomil, ŠKODA Jiří. Sociální patologie Praha: Grada, 2009. ISBN 9788024727813
KOUKOLÍK, František. Sociální mozek: evoluce a neuronální podklady. Druhé, přepracované vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 9788024628509.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 1 vydání Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-414-9
Zákon č. 108/2006 Sb. Zákon o sociálních službách.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1 Dotazník spokojenosti s poskytovanými službami
Dotazník spokojenosti s poskytovanými službami
Instrukce k vyplnění
Dobrý den,
pro zkvalitnění služeb tohoto zařízení Vás prosíme o vyplnění tohoto anonymního dotazníku. Vaše odpovědi budou zcela anonymní a budou sloužit pouze ke zjištění, co by se mohlo v nabídce služeb zlepšit, pro účely studentské práce a sestavení návrhů pro zkvalitnění v této oblasti. Dotazník je zcela dobrovolný a nebudete-li chtít odpovídat na některou z otázek, tak ji prosím vynechte. Učiňte tak prosím v případě, že to bude opravdu nezbytné, aby výsledky z tohoto dotazníku mohly být skutečně užity pro zkvalitnění služeb pro uživatele zařízení. Na otázky stačí zaškrtnout Vámi volenou odpověď křížkem z daného výběru. Pokud budete mít jako respondenti k některé otázce zájem uvést podrobnější názory, připomínky apod., prosím, na konci dotazníku napište číslo otázky a svoji odpověď. Každý poznatek do kvantitativního šetření je vítán. Předem děkujeme za Vaši spolupráci.
Vhodnou odpověď označte prosím křížkem.
1. Pohlaví:
? muž ? žena
2. Váš věk:
? 14 let ? 15 let ?16 let ? 17 let ?18 let
3. Toto zařízení navštěvuji:
? do 1 měsíce
? 2-3 měsíce
? 4-6 měsíců
? přes půl roku
4. Docházení do zařízení mi pomohlo:
? určitě ano ? spíše ano ? určitě ne ? spíše ne ? nevím
5. Jste spokojen s kvalitou služeb v zařízení?
? určitě ano ? spíše ano ? určitě ne ? spíše ne ? nevím
6. Z nabídky služeb mi nejvíce pomohla tato (prosím vybrat jen jednu odpověď):
? poradenská (co mám dál konat, nekonat, co bude dál apod.)
? možnosti trávení volného času zde (hry či různé činnosti, setkání s přáteli apod.)
? přednášková činnost
? možnost využít místní knihovny
? vzdělávací - možnost doučování zde v zařízení či psaní a podpory u školních domácích úkolů
? psychická podpora
? jiná
7. S chováním a komunikací zaměstnanců zde jsem spokojen(a):
? určitě ano ? spíše ano ? určitě ne ? spíše ne ? nevím
8. Myslíte si, že nabídka služeb by měla být vylepšena (ev. rozšířena)?
? určitě ano ? spíše ano ? určitě ne ? spíše ne ? nevím
9. S materiálním vybavením či prostředím zde jsem spokojen(a):
? určitě ano ? spíše ano ? určitě ne ? spíše ne ? nevím
10. Možnost ubytování zde pro mládež mi zde chybí:
? určitě ano ? spíše ano ? určitě ne ? spíše ne ? nevím
11. Právní pomoc zde bych vylepšil(a):
? určitě ano ? spíše ano ? určitě ne ? spíše ne ? nevím
12. Z nabídky služeb mi nejvíce pomohla tato (prosím vybrat jen jednu odpověď):
? poradenská (co mám dál konat, nekonat, co bude dál apod.)
? možnosti trávení volného času zde (hry či různé činnosti, setkání s přáteli apod.)
? přednášková činnost
? možnost využít místní knihovny
? vzdělávací - možnost doučování zde v zařízení či psaní a podpory u školních
domácích úkolů
? psychická podpora
? jiná
13. Bez pomoci či pobytu zde bych pravděpodobně:
? nevěděl(a), co mám dál dělat
? bych se nudil(a)
? bych dělal(a) to, co se nemá
? bych měl(a) potíže s vypracováním domácích úkolů
? bych se na to cítil(a) sama
? bych se díky přednášce nedozvěděl(a), co nyní vím
? bych nemohl(a) navštěvovat takovou knihovnu
? jiná odpověď
14. Postrádám zde nejvíce:
? lepší materiální zajištění (např. o "fotbálek" navíc, více knih v knihovně, více stolů a
míst k sezení, lépe vybavenou tělocvičnu, více pomůcek na malování a podobně)
? možnost návštěv zde i o víkendech či po šesté hodině večerní
? kvalitnější právní pomoc
? kvalitnější poradenskou pomoc
? více možností trávení volného času
? lepší nabídku místní knihovny
? více přednášek a jejich témat