Informace o kvalifikační práci Možnosti využití vybraných přírodních lokalit v Ústí nad Labem pro rozvoj environmentální senzitivity dětí předškolního věku
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj environmentální senzitivity a vztahu k místu u dětí předškolního věku pomocí environmentálně zaměřených programů v konkrétních přírodních lokalitách Ústí nad Labem. Vychází z poznatků o pozitivních přínosech pobytu dětí v přírodě, o utváření základních orientací a hodnot v předškolním věku a o důležitosti vztahu k místu pro ochotu jej chránit. Obsahuje pět programů, vytvořených s cílem poskytnout zábavu v přirozeném prostředí, vytvořit vztah k dané lokalitě a využít pobytu v přírodě k podpoře zdravého vývoje dětí. Každý program obsahuje návrh trasy, motivaci, určená místa k zastavení s úkolem a doplňkové pracovní karty. Některé pracovní karty obsahují potřebné podklady pro jednotlivé úkoly, jiné jsou pouhým doplňkem pro následné ohlédnutí po skončení výpravy. Dané programy včetně karet jsou pro veřejnost dostupné na webových stránkách, vytvořených v rámci bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the development of enviromental sensitivity and relationship to the place of preschool children by means of environmentally oriented programs in specific natural locations in Usti nad Labem. It is based on knowledge of positive impact of activities in nature for children, on forming of basic value orientation at preschool age and on the importace of the attitude to the place for the willingness to protect it. It contains five programs formed with the aim to provide an entertainment in a natural
environment, to create an attitude to the given locality and to utilit the stay in the nature to support healthy development of the children. Each of the programs contains a proposal of the trail, motivation, specified stops with assigned tasks and supplementary work cards.
Some work cards contain required resource materials, other are mere supplements for subsequent recapitulation after finishing the expedition. The programs including the work cards are open to the public on web pages created within this bachelor thesis.
Klíčová slova
Environmentální senzitivita, dítě předškolního věku, příroda, exkurze, Ústí nad Labem
Klíčová slova v angličtině
Enviromental sensitivity, preschool age child, nature, excursion,Ústí nad Labem
Rozsah průvodní práce
100 s. (100 834 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj environmentální senzitivity a vztahu k místu u dětí předškolního věku pomocí environmentálně zaměřených programů v konkrétních přírodních lokalitách Ústí nad Labem. Vychází z poznatků o pozitivních přínosech pobytu dětí v přírodě, o utváření základních orientací a hodnot v předškolním věku a o důležitosti vztahu k místu pro ochotu jej chránit. Obsahuje pět programů, vytvořených s cílem poskytnout zábavu v přirozeném prostředí, vytvořit vztah k dané lokalitě a využít pobytu v přírodě k podpoře zdravého vývoje dětí. Každý program obsahuje návrh trasy, motivaci, určená místa k zastavení s úkolem a doplňkové pracovní karty. Některé pracovní karty obsahují potřebné podklady pro jednotlivé úkoly, jiné jsou pouhým doplňkem pro následné ohlédnutí po skončení výpravy. Dané programy včetně karet jsou pro veřejnost dostupné na webových stránkách, vytvořených v rámci bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the development of enviromental sensitivity and relationship to the place of preschool children by means of environmentally oriented programs in specific natural locations in Usti nad Labem. It is based on knowledge of positive impact of activities in nature for children, on forming of basic value orientation at preschool age and on the importace of the attitude to the place for the willingness to protect it. It contains five programs formed with the aim to provide an entertainment in a natural
environment, to create an attitude to the given locality and to utilit the stay in the nature to support healthy development of the children. Each of the programs contains a proposal of the trail, motivation, specified stops with assigned tasks and supplementary work cards.
Some work cards contain required resource materials, other are mere supplements for subsequent recapitulation after finishing the expedition. The programs including the work cards are open to the public on web pages created within this bachelor thesis.
Klíčová slova
Environmentální senzitivita, dítě předškolního věku, příroda, exkurze, Ústí nad Labem
Klíčová slova v angličtině
Enviromental sensitivity, preschool age child, nature, excursion,Ústí nad Labem
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 9/2018 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje týkající se tématu. Na základě studia podkladových materiálů vypracovat teoretickou část, zaměřit se na význam trávení času v přírodě, vztahu k místu, přínosy pobytu v přírodě pro děti a konkrétní přírodní lokality vhodné pro výpravy s dětmi na území města Ústí nad Labem a jeho kolí. Provést dotazníkové šetření mezi rodiči v mateřské škole, zaměřené na trávení volného času dětí v přírodním prostředí. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována. V závislosti na výsledcích průzkumu připravit program zahrnující 5 přírodních lokalit. Výsledek prezenovat pomocí webových stránek věnovaných těmto lokalitám s metodickým postupem programu a možností stažení pracovních karet.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 9/2018 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje týkající se tématu. Na základě studia podkladových materiálů vypracovat teoretickou část, zaměřit se na význam trávení času v přírodě, vztahu k místu, přínosy pobytu v přírodě pro děti a konkrétní přírodní lokality vhodné pro výpravy s dětmi na území města Ústí nad Labem a jeho kolí. Provést dotazníkové šetření mezi rodiči v mateřské škole, zaměřené na trávení volného času dětí v přírodním prostředí. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována. V závislosti na výsledcích průzkumu připravit program zahrnující 5 přírodních lokalit. Výsledek prezenovat pomocí webových stránek věnovaných těmto lokalitám s metodickým postupem programu a možností stažení pracovních karet.
Seznam doporučené literatury
Andresková, Jenny. Rozvíjíme environmentální cítění dětíPraha : Raabe, 2018. 144 s. ISBN 978-80-7496-355-1
Činčera, Jan, 1973-. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Jan Činčera. Brno : Paido, 2007. 116 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-147-8 (brož.) :.
Jančaříková, Kateřina, 1970-. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Kateřina Jančaříková. Dotisk 1. vyd. Praha : Raabe, c2010. 148 s. : , il. ; . ISBN 978-80-86307-95-4 (brož.).
Leblová, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Eliška Leblová. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. 175 s. ; . ISBN 978-80-262-0094-9 (brož.).
Jančaříková, Kateřina, 1970-, Kapuciánová, Magdaléna, 1975-. Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Kateřina Jančaříková, Magdaléna Kapuciánová. 1. vyd. Praha : Raabe, 2013. 141 s. : , il. ; . ISBN 978-80-7496-071-0 (brož.).
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0
DANIŠ, P. (2018). Tajemství školy za školou. MŽP
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP
BROUKALOVÁ, L. & NOVÁK, M. et al. (2011). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. MŽP, Praha.
Seznam doporučené literatury
Andresková, Jenny. Rozvíjíme environmentální cítění dětíPraha : Raabe, 2018. 144 s. ISBN 978-80-7496-355-1
Činčera, Jan, 1973-. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Jan Činčera. Brno : Paido, 2007. 116 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-147-8 (brož.) :.
Jančaříková, Kateřina, 1970-. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Kateřina Jančaříková. Dotisk 1. vyd. Praha : Raabe, c2010. 148 s. : , il. ; . ISBN 978-80-86307-95-4 (brož.).
Leblová, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Eliška Leblová. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. 175 s. ; . ISBN 978-80-262-0094-9 (brož.).
Jančaříková, Kateřina, 1970-, Kapuciánová, Magdaléna, 1975-. Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Kateřina Jančaříková, Magdaléna Kapuciánová. 1. vyd. Praha : Raabe, 2013. 141 s. : , il. ; . ISBN 978-80-7496-071-0 (brož.).
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0
DANIŠ, P. (2018). Tajemství školy za školou. MŽP
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP
BROUKALOVÁ, L. & NOVÁK, M. et al. (2011). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. MŽP, Praha.