Hlavním tématem této práce jsou vzpomínky, reflexe tématu paměti
v umění. V první části teoretické práce jsou objasněny některé pojmy, které se týkají tohoto tématu. Následující kapitola se zabývá nastíněním vývoje fotografie jako uchování vzpomínek. V další kapitole jsou reflektována vybraná díla různých autorů, zaměřená na českou a slovenskou uměleckou scénu. Poslední část je věnovaná písemné obhajobě autorčiny tvorby s názvem Cesta. Fotografická a zvuková instalace se tematicky vztahuje k teoretické části diplomové práce. Autorka se věnuje tématu vzpomínek, rodinné archeologii a novému prožívání minulosti v jiném kontextu. Vzpomínkou se minulost zpřítomňuje. Během vzpomínání se jednotlivé fragmenty uložené v paměti spojují, chybějící části příběhu se dotvářejí, a tím vznikají určité odlišnosti ve výpovědi jednotlivých lidí, kteří byli účastni dané události.
Anotace v angličtině
The main topic of this thesis are memories, topic reflexion of memories in art. Some concepts are explained in the first part of the theoretical work, which are related to this topic. The following chapter deals with the introduction of photography as memory preservation. There are selected pieces of art which are focused on Czech and Slovak art scene in the next chapter. The last part is dedicated to the written defence of author´s creation called "Cesta". The photography and sound installation are thematically related to the theoretical part of the final thesis. The author deals with the topic of memories, family archaeology and a new way of experiencing the past in a different context. Memories bring back the past into the present. Specific fragments saved in our memory get connected during remembering and the missing parts of the story are recreated. Therefore, there are some differences in people´s statements who were present at the same event.
Klíčová slova
paměť, rodinná archeologie, osobní péče, vzpomínka, minulost jako nová přítomnost, fikce, fotografická a zvuková instalace
Klíčová slova v angličtině
memory, family archaeology, personal care, memory, past as new presence, fiction, photographic and sound installation
Rozsah průvodní práce
68 s. (82 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem této práce jsou vzpomínky, reflexe tématu paměti
v umění. V první části teoretické práce jsou objasněny některé pojmy, které se týkají tohoto tématu. Následující kapitola se zabývá nastíněním vývoje fotografie jako uchování vzpomínek. V další kapitole jsou reflektována vybraná díla různých autorů, zaměřená na českou a slovenskou uměleckou scénu. Poslední část je věnovaná písemné obhajobě autorčiny tvorby s názvem Cesta. Fotografická a zvuková instalace se tematicky vztahuje k teoretické části diplomové práce. Autorka se věnuje tématu vzpomínek, rodinné archeologii a novému prožívání minulosti v jiném kontextu. Vzpomínkou se minulost zpřítomňuje. Během vzpomínání se jednotlivé fragmenty uložené v paměti spojují, chybějící části příběhu se dotvářejí, a tím vznikají určité odlišnosti ve výpovědi jednotlivých lidí, kteří byli účastni dané události.
Anotace v angličtině
The main topic of this thesis are memories, topic reflexion of memories in art. Some concepts are explained in the first part of the theoretical work, which are related to this topic. The following chapter deals with the introduction of photography as memory preservation. There are selected pieces of art which are focused on Czech and Slovak art scene in the next chapter. The last part is dedicated to the written defence of author´s creation called "Cesta". The photography and sound installation are thematically related to the theoretical part of the final thesis. The author deals with the topic of memories, family archaeology and a new way of experiencing the past in a different context. Memories bring back the past into the present. Specific fragments saved in our memory get connected during remembering and the missing parts of the story are recreated. Therefore, there are some differences in people´s statements who were present at the same event.
Klíčová slova
paměť, rodinná archeologie, osobní péče, vzpomínka, minulost jako nová přítomnost, fikce, fotografická a zvuková instalace
Klíčová slova v angličtině
memory, family archaeology, personal care, memory, past as new presence, fiction, photographic and sound installation
Zásady pro vypracování
1. Analýza tématu
2. Vymezení základních pojmů vztahujících se k tématu
3. Studium odborné literatury
4. Vytvoření vlastního textu a obhajoba vlastní realizace
5. Řešení formy prezentace
7. Vlastní realizace
Zásady pro vypracování
1. Analýza tématu
2. Vymezení základních pojmů vztahujících se k tématu
3. Studium odborné literatury
4. Vytvoření vlastního textu a obhajoba vlastní realizace
5. Řešení formy prezentace
7. Vlastní realizace
Seznam doporučené literatury
GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985, 534 s. ISBN 01-525-85.
GROSENICK, Uta. Ženy v umění: Women artists: 20. a 21. století. V Praze: Slovart, 2004, 192 s. Ikony. ISBN 80-720-9626-5.
GRYGAR, Štěpán. Konceptuální umění a fotografie. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Fakulta filmová a televizní, Katedra fotografie, 2004, 120 s. ISBN 80-733-1014-7.
LUCIE-SMITH, Edward. Artoday: současné světové umění. Praha: Slovart, 1996, 511 s. ISBN 80-858-7197-1.
PACHMANOVÁ, Martina. Věrnost v pohybu: hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha: One Woman Press, 2001, 238 s. ISBN 80-863-5610-8.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. Praha: Slovart, 2004, 840 s. ISBN 80-720-9521-8.
ŠEVČÍK, Jiří, ed. České umění 1980-2010: texty a dokumenty. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011, 980 s. ISBN 978-80-87108-27-7.
ŠEVČÍKOVÁ, Jana a Jiří ŠEVČÍK, NEKVINDOVÁ, Terezie, ed. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010, 646 s. ISBN 978-80-87259-08-5.
Seznam doporučené literatury
GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985, 534 s. ISBN 01-525-85.
GROSENICK, Uta. Ženy v umění: Women artists: 20. a 21. století. V Praze: Slovart, 2004, 192 s. Ikony. ISBN 80-720-9626-5.
GRYGAR, Štěpán. Konceptuální umění a fotografie. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Fakulta filmová a televizní, Katedra fotografie, 2004, 120 s. ISBN 80-733-1014-7.
LUCIE-SMITH, Edward. Artoday: současné světové umění. Praha: Slovart, 1996, 511 s. ISBN 80-858-7197-1.
PACHMANOVÁ, Martina. Věrnost v pohybu: hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha: One Woman Press, 2001, 238 s. ISBN 80-863-5610-8.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. Praha: Slovart, 2004, 840 s. ISBN 80-720-9521-8.
ŠEVČÍK, Jiří, ed. České umění 1980-2010: texty a dokumenty. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011, 980 s. ISBN 978-80-87108-27-7.
ŠEVČÍKOVÁ, Jana a Jiří ŠEVČÍK, NEKVINDOVÁ, Terezie, ed. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010, 646 s. ISBN 978-80-87259-08-5.