Informace o kvalifikační práci Pädagogische Auffassung des Tierheros als Motiv der deutschsprachigen Literatur für Kinder und Jugendliche. Erstellung von Arbeitsblättern für den Unterricht.
Odevzdaná práce ukončená po neúspěšné obhajobě (OPUNO).
Úplnost vyplnění požadovaných údajů
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Pädagogische Funktion des Tierhelden in der deutschsprachigen Literatur für Kinder und Jugendliche
Hlavní téma v angličtině
Pedagogical Function of Animal Characters in German-language Children's and Young Adult Literature
Název dle studenta
Pädagogische Auffassung des Tierheros als Motiv der deutschsprachigen Literatur für Kinder und Jugendliche. Erstellung von Arbeitsblättern für den Unterricht.
Název dle studenta v angličtině
The Pedagogical Concept of an Animal Character as a Motive in the German-language Literature for Children and the Youth Drawing-up worksheets for teaching
Předmětem zájmu této diplomové práce na téma "Pädagogische Funktion des Tierhelden in der deutschsprachigen Literatur für Kinder und Jugendliche" je vysvětlit užití a postavení zvířecího ženicha v literatuře pro děti a mládež a popsat jeho vlastnosti a charakter. Následuje analýza tří vybraných německojazyčných pohádek společně s popisem jednání konkrétních zvířecích hrdinů. Praktická část je zaměřena na tvorbu tématických pracovních listů, určených ke zpestření výuky v rámci Deutsch als Fremdsprache.
Anotace v angličtině
The goal of the thesis titled Pädagogische Funktion des Tierhelden in der deutschsprachigen Literatur für Kinder und Jugendliche is to explain the use and position of animal bridegroom in children's young adult literature and to describe their qualities and character. The conduct and actions of specific animal heroes are then analyzed in three specific German-language fairy tales. The practical part is focused on the creation of worksheets, which are intended to diversify teaching within Deutsch als Fremdsprache.
Klíčová slova
Zvířecí ženich, pohádka, zvířecí hrdina, pedagogika, škola, literatura pro děti a mládež, psychoanalýza
Klíčová slova v angličtině
Animal bridegroom, fairy tale, animal hero, pedagogy, school, children's and young adult literature, psychoanalysis
Rozsah průvodní práce
49 S. (108 200 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Předmětem zájmu této diplomové práce na téma "Pädagogische Funktion des Tierhelden in der deutschsprachigen Literatur für Kinder und Jugendliche" je vysvětlit užití a postavení zvířecího ženicha v literatuře pro děti a mládež a popsat jeho vlastnosti a charakter. Následuje analýza tří vybraných německojazyčných pohádek společně s popisem jednání konkrétních zvířecích hrdinů. Praktická část je zaměřena na tvorbu tématických pracovních listů, určených ke zpestření výuky v rámci Deutsch als Fremdsprache.
Anotace v angličtině
The goal of the thesis titled Pädagogische Funktion des Tierhelden in der deutschsprachigen Literatur für Kinder und Jugendliche is to explain the use and position of animal bridegroom in children's young adult literature and to describe their qualities and character. The conduct and actions of specific animal heroes are then analyzed in three specific German-language fairy tales. The practical part is focused on the creation of worksheets, which are intended to diversify teaching within Deutsch als Fremdsprache.
Klíčová slova
Zvířecí ženich, pohádka, zvířecí hrdina, pedagogika, škola, literatura pro děti a mládež, psychoanalýza
Klíčová slova v angličtině
Animal bridegroom, fairy tale, animal hero, pedagogy, school, children's and young adult literature, psychoanalysis
Zásady pro vypracování
Cílem DP je zjistit, jakou pedagogickou funkci mohou mít zvířecí figury v německojazyčné literatuře pro děti a mládež ve vztahu k recipientům a k jejich vývoji. Těžiště praktické části je v dotazníkovém šetření ověřujícím, jak zvířecí figury vnímá současná generace, konkrétně jaké funkce jim jsou připisovány. Přínos práce spočívá ve vypracování pracovních listů s danou tematikou pro účely výuky německého jazyka.
Diplomová práce bude sepsána v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Cílem DP je zjistit, jakou pedagogickou funkci mohou mít zvířecí figury v německojazyčné literatuře pro děti a mládež ve vztahu k recipientům a k jejich vývoji. Těžiště praktické části je v dotazníkovém šetření ověřujícím, jak zvířecí figury vnímá současná generace, konkrétně jaké funkce jim jsou připisovány. Přínos práce spočívá ve vypracování pracovních listů s danou tematikou pro účely výuky německého jazyka.
Diplomová práce bude sepsána v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Bannasch et al. (2018): Kinder- und Jugendliteratur: historische, erzähl- und medientheoretische, pädagogische und therapeutische Perspektiven. Münster/New York: Waxmann.
Bettelheim, Bruno (1993): Kinder brauchen Märchen. München: DTV.
Ewers, Hans-Heino (2012): Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung. München: Fink.
Geister, Oliver (2010): Kleine Pädagogik des Märchens. Begriff - Geschichte - Ideen für Erziehung und Unterricht. Baltmannsweiler: Schneiderverlag Hohengehren.
Grimm, Jacob und Wilhelm (2007): Kinder- und Hausmärchen. Stuttgart: Reclam.
Sommer, Karla S. (2015): Die schönsten Tierfabeln für Kinder. Köln: Schwager & Steinlein.
Steindamm, Constanze (Hrsg.) (2017): Das große Fabelbuch. Hamburg: Lappan.
Seznam doporučené literatury
Bannasch et al. (2018): Kinder- und Jugendliteratur: historische, erzähl- und medientheoretische, pädagogische und therapeutische Perspektiven. Münster/New York: Waxmann.
Bettelheim, Bruno (1993): Kinder brauchen Märchen. München: DTV.
Ewers, Hans-Heino (2012): Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung. München: Fink.
Geister, Oliver (2010): Kleine Pädagogik des Märchens. Begriff - Geschichte - Ideen für Erziehung und Unterricht. Baltmannsweiler: Schneiderverlag Hohengehren.
Grimm, Jacob und Wilhelm (2007): Kinder- und Hausmärchen. Stuttgart: Reclam.
Sommer, Karla S. (2015): Die schönsten Tierfabeln für Kinder. Köln: Schwager & Steinlein.
Steindamm, Constanze (Hrsg.) (2017): Das große Fabelbuch. Hamburg: Lappan.
Přílohy volně vložené
Příloha 1 - pracovní listy k pohádce žábí král
Příloha 2 - pracovní listy - úkoly
příloha 3 - pracovní listy - řešení
Celkem 8 listů
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou DP a zdůvodnila její zaměření. Během zpracovávání tématu došlo k posunu těžiště práce. Toto byl jeden z hlavních argumentů oponentky, která práci vyčítá, že nejsou stanoveny cíle DP, natož pak dosaženy. Zvolené téma není nazíráno v širším kontextu literatury pro děti a mládež. Samotný potenciál pohádek jako textů zobrazujících sexuální násilí byl ukázán, ovšem zcela bez možností didaktizace. To prokázala i samotná obhajoba, kdy studentka nebyla schopna rozlišit mezi výukou DaF a DaZ, natož pak s ohledem na své pracovní listy. U pracovních listů chybí specifika, pro koho jsou pracovní listy vůbec určeny. Komise se proto rozhodla práci a její obhajobu hodnotit predikátem nevyhověla.